جمعه ٣١ فروردين ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

معاون امور هنری :

نمایشگاه "نهان بر عیان" فرصتی برای بازشناسی داشته های خود است

سینمای نو > سرویس هنرهای تجسمی       

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، این نمایشگاه با حضور سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی، مهندس مرتضی کاظمی، و هنرمندانی از جمله حسین محجوبی، عباس مشهدی زاده، محمدرضا اصلانی، فرح اصولی، گیزلا سینایی، احمد وکیلی، رضوان صادق زاده، سیدحمید نورکیهانی، محمدرضا جوادی،محمدحسین عماد، معصومه مظفری، منیژه آرمین، کامبیز صبری، عباس مجیدی زاده، منوچهر موغاری، مصطفی آقامیری،محمدرضا قربانی، عبدالله محرمی، رضا لواسانی، فریده تطهیری مقدم،پریسا پهلوان، مژده طباطبایی، حسین نوروزی،کامبیز صبری،جواد نوبهار.ایمان صفایی، کیاوش صاحب نسق و ... آغاز شد.

سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با گرامیداشت یاد علی مرادخانی، معاون سابق امور هنری گفت: درگذشت دوست عزیز، علی مرادخانی را تسلیت می گویم و به یاد ایشان یک دقیقه سکوت می کنیم و فاتحه ای می خوانیم.

حسینی در ادامه درباره نمایشگاه "نهان بر عیان" گفت: بسیاری از رازها از فرط ظهور پنهان هستند و در نگارگری ما هم این قضیه وجود دارد. نگارگری ایران در چند لایه بودنش دستمایه ارزشمندی برای شناخت است و نمایشگاه نهان بر عیان فرصت مغتنمی است و می تواند آغاز نهضتی برای بازشناسی داشته های خودمان باشد، نمایشگاهی که برای عیان شدن نهانی برگزار شده است.

احسان آقایی؛ رییس موزه هنرهای معاصر تهران در آیین گشایش این نمایشگاه شعر "میراث" مهدی اخوان ثالث را خواند و گفت: شعر میراث اخوان ثالث با نمایشگاه "نهان بر عیان" ارتباط معنایی دارد. از میراثی می گوید که با طوفان، جنگ و ظلم و .. از بین رفته است. جامعه ما جامعه کوتاه مدت است و گذشته را هم به صورت کوتاه مدت در اختیار داریم. در دانش بصری با نیاکان قطع ارتباط کرده ایم در صورتی که باید این دانش بصری به صورت پیوستار ادامه می یافت. در این نمایشگاه می توان ریشه های هنر نگارگری را که تصور می شود بی پشتوانه است، مشاهده کرد.

شهریار حاتمی، کیوریتور نمایشگاه نهان بر عیان گفت: نمایشگاه نهان بر عیان پژوهشی را درباره نگارگری ایران در موزه هنرهای معاصر تهران نشان می دهد. پژوهش ها درباره نگارگری ایران به زحمت به 100 سال می رسد و نگارگری هنری است که توسط مستشرقین برای ما تعریف شده است. این نمایشگاه مساله تاریخ دیدن در نقاشی ایران است و اینکه هنر ایران از چه ریشه گرفته است که ریشه اصلی هنر ایران از علم است. نقاشی ایران ریشه عمیقی در علم هندسه و ریاضی دارد. این پژوهش بر آرای ریاضی دانان ایرانی متکی است و تشریحی بر 120 نسخه مصور در دوره زمانی 300 سال نقاشی ایران است که با نگاره های نسخه جامع التواریخ رشیدی(707ه.ق) آغاز می شود و با شاهنامه مشهور به شاه عباسی (1006) پایان می یابد.

حاتمی در ادامه گفت: مهندسی تصویردر ایران را در شش لایه یا مرحله می بینیم که این نمایشگاه به آن پرداخته است و پژوهش از بیرون به درون اثر می رود. نقاشی ایران تاریخ دیدن مختص خود را دارد و این پژوهش نشان می دهد تاریخ نقاشی ایران چیست و چرا اینگونه طراحی و نقاشی می شود.

در ادامه ، نمایشگاه "نهان برعیان" با حضور مسئولان و هنرمندان گشایش یافت و حاضران از نمایشگاه دیدن کردند.

علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند تا 17 شهریور ماه ،همه روزه بجز دوشنبه ها از ساعت 10 صبح تا 6 عصر به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.



١٩:٠٦ - چهارشنبه ١٩ خرداد ١٤٠٠    /    شماره : ٩١١٤٠    /    تعداد نمایش : ٧٧٢







گالری ها


فیلم و صدا

سایر رسانه ها

گالری عکس

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است