چهارشنبه ٠٧ مهر ١٤٠٠

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

سیدمجتبی حسینی :

معرفی آثار موزه هنرهای معاصر یک تکلیف جدی است

سینمای نو > سرویس هنرهای تجسمی       

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از روابط‌عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، سیدمجتبی حسینی در ابتدای این نشست با بیان این که از سال 96 تا 1400 معاونت هنری تلاش کرد آثار مکتوبی را در زمینه‌های مختلف فعالیت خود منتشر کند، گفت: طی این دوره ۳۲۳ عنوان کتاب در معاونت هنری منتشر شده که ۲۵ عنوان آن در قالب پژوهش‌های راهبردی بوده و می‌تواند تجربه موفقی برای ادوار مختلف باشد. ۷۹ عنوان کتاب در حوزه مطالعات کاربردی منتشر شده است که به نوعی آسیب‌شناسی فعالیت‌های خودمان در حوزه معاونت بوده است. ۱۲۰ عنوان کتاب در حوزه آثار هنری به طبع رسیده و ۶۰ عنوان کتاب نیز به عنوان گزارش رویدادها و در نهایت ۳۹ عنوان کتاب در قالب کارنامه عملکرد منتشر شده است.

وی با بیان این که در دسترس بودن این کتاب‌ها می‌تواند دید درستی از این دوره تاریخی بدهد، ادامه داد: از مهم‌ترین آثاری که در این مجموعه‌ها منتشر شده مجموعه پر شمار آثار موزه هنرهای معاصر تهران است. ما گمان می‌کردیم که چاپ مجموعه آثار موزه در شش مجلد به طبع برسد اما در نهایت به هفت مجلد رسید.

معاون هنری وزیر ارشاد با بیان این که معرفی آثار موزه یک تکلیف جدی است گفت: یک نگاه سنتی در موزه‌داری وجود داشت که قائل به ضرورت نگهداری آثار بدون ارائه آنها بودند. موزه‌داران در گذشته معتقد بودند آثار موزه‌ای هر چه پنهان‌تر باشند ارزش آنها بیشترحفظ می‌شود اما موزه‌ها در جهان جدید اهمیت و شهرت خود را منوط به معرفی داده‌ها و آثارشان می دانند.

حسینی اظهار داشت: یک موزه به شرطی موزه و گنج‌خانه است که نشان بدهد چه آثاری را درون خود نگهداری می‌کند و برای آثار خود داده‌های مختلفی در نظر بگیرد. امروز یک موزه آثارش را نه در یک قالب بلکه در قالب های متعددی نشر می‌دهد و به داوری می‌گذارد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که موزه هنرهای معاصر تهران آثار متعددی دارد که توانایی نامبردار‌شدن دارند گفت: نامبرداری آثار موزه به واسطه پژوهش، نشر و تکثیر آنها قابل تحقق است. نشر این آثار دسترسی پذیری را آسان‌تر می‌کند و دسترس‌پذیری این امکان را به پژوهشگران می‌دهد تا آثار را بهتر معرفی کنند. پژوهشگران با تولید آثار جدید رسانایی این آثار را تعالی می‌بخشند.

وی ادامه داد: در طی تقریبا دو سال گذشته به دلیل مرمت بنا، موزه امکان بازدید نداشت، اما بسته بودن موزه به معنای تعطیلی آن نبود. ‌‌آرشیو آثار، برخط کردن بانک اطلاعات و چاپ آثار در کنار مرمت از جمله اقدامات موزه در این دوره بود.

حسینی در پایان صحبت‌هایش گفت: کتاب‌های منتشر شده در موزه با مشارکت بخش‌های دیگر گره خورد و جلب حامیان متعدد نشان‌دهنده ارتباط و تعامل گردانندگان این عرصه با بخش خصوصی است.

فعالیت‌های مربوط به بازسازی موزه را تبدیل به کتاب کردیم

هادی مظفری مدیر اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست گفت: رونمایی از آثار موزه قولی است که دو سال قبل داده شده است و همواره و در نشست‌های مختلف در جریان مرمت و بازگشایی موزه درباره انتشار آنها سخن گفته‌ایم.

وی ادامه داد: بنا بر قول داده شده 4 کتاب نفیس و 2 کتاب عملکرد و یک کتاب که مربوط به نمایشگاه اخیر موزه می‌شود به چاپ رسید که امروز در کنار شما از آنها رونمایی می‌شود.

مدیر اداره کل هنرهای تجسمی با اشاره به این که در مجموع 1566 اثر در 1885 قطعه و در 2044 صفحه منتشر شده است گفت: این کتاب ها در 5900 نسخه چاپ شده است. یکی از کتاب‌های نفیس منتشر شده کتاب «شاهنامه شاه طهماسب» است که تمام نگاره‌های شاهنامه را در آن گردآوری کردیم. کتاب «ارمغان» هم مجموعه آثار اهدایی منیژه میرعمادی و دکتر جمشید ناصری است که البته همه این آثار در موزه باقی نخواهد ماند و بخشی از آن به موزه صنعتی کرمان اهدا خواهد شد و از کتاب آثار اهدایی به موزه کرمان به شکل جداگانه‌ای رونمایی می‌شود.

مظفری با بیان این که در این دوره رویکرد معاونت هنری رویکردی پژوهش‌محور بوده است گفت: ما این رویکرد را در جشنواره‌ها هم دنبال کردیم و به زعم ما کتاب یکی از ضروریات رویدادهای فرهنگی بود. ما حتی فعالیت‌های مربوط به بازسازی موزه را تبدیل به کتاب کردیم تا برای همیشه باقی بماند.

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران هم  در ادامه این نشست گفت: سه کتاب منتشر شده که به مجموعه آثار موزه می پردازد در مجموع بیشترین آثاری است که از موزه منتشر شده است اما اتفاقی که در این کتاب‌ها رخ داده آثار عکاسی، نقاشی، مجسمه و چاپ به شکل جداگانه منتشر شده و کار پژوهشی هم روی آنها صورت گرفته و در لا به لای کتاب نوشته‌های متعددی از پژوهشگران به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این کتاب آن است که آثار به نمایش در نیامده موزه هم در آنها چاپ شده است. شاهنامه منتشر شده توسط موزه نیز کامل‌ترین شاهنامه‌‌ای است که در ایران منتشر شده است. ما با همراهی موزه «متروپولیتن» و با رجوع به گنجینه‌های شخصی، 258 صفحه از شاهنامه را به صورت برگ برگ و از سرتاسر جهان گردآوری کردیم و از آنها عکاسی کردیم. یک تیم پژوهشی روی این آثار کار کردند و برخی اغلاط که در عناوین آن وجود داشت را تصحیح کردند و این کتاب دقیق‌ترین شاهنامه‌ای است که تا کنون منتشر شده است.

رئیس موزه‌های هنرهای معاصر تهران در باره کتاب «پرسونا» که مربوط به نمایشگاه آثار اندی وارهول در موزه بود گفت: ما پیش از این در موزه بیشتر کاتالوگ منتشر می‌کردیم اما به تازگی ژانری را در موزه پایه‌گذاری کردیم که نوشتن جستار درباره آثار هنری به جای استیتمنت ‌نویسی است. کتاب‌های موزه پیش از این در برخی مواقع با غلط منتشر شده بود. یک تیم پژوهشی شامل 20 نفر روی این کتاب‌ها کار کردند و اطلاعات این کتاب‌ها تصحیح شد.

آقایی گفت: یک تفاوت دیگر کتاب‌های منتشر شده موزه در این دوره چاپ کتاب‌ها با مجوز نشر همراه با فیپا و شابک است. این کتاب‌ها ثبت قانونی شده‌اند و به همین دلیل پژوهشگران می‌توانند اطلاعات مربوط به این کتاب‌ها را در سایر کتابخانه‌ها به دست بیاورند، در حالی که این امکان در گذشته وجود نداشت.



١٧:٣٠ - دوشنبه ٨ شهريور ١٤٠٠    /    شماره : ٩٢٣٠٢    /    تعداد نمایش : ٧٠







گالری ها


فیلم و صدا

سایر رسانه ها

گالری عکس

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است