سینمای نو > سرویس موسیقی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ، سیامک جهانگیری نوازنده نی و داور بخش آفرینش در تکنوازی با اشاره به دستاوردهای جشنواره موسیقی جوان طی سال های برگزاری گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان هم مانند دیگر جشنوارههای موسیقی تا امروز، راه دور و درازی را طی کرده است. اما در چندین سال اخیر، به دلایل متعدد توانسته به ثبات و جریانی رو به رشد برسد. بهخصوص اینکه، جشنواره موسیقی جوان از معدود جشنوارههایی است در دوران برگزاری، شاخصههای فنی و تخصصی را حفظ کرده و با نظر به این شاخصهها توانسته درحالحاضر به جایگاه خوبی دست یابد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: دبیر جشنواره موسیقی جوان سالهاست که یک شخص ثابت است. همین مسئله باعث شده تا رویکرد جشنواره بهلحاظ مدیریت و برنامهریزی علمی، از استحکام خوبی برخوردار شود. ازاینها گذشته، تعامل دبیر جشنواره با داوران یکی دیگر از نکات مهم جشنواره موسیقی جوان به شمار میرود. در این سال ها ، آقای هومان اسعدی در جایگاه دبیر جشنواره جلسات خوبی با داوران هردوره داشته است که پرداختن به موضوعات فنی، تغییر رپرتوار درهر دوره و بهطور کلی قدمبرداشتن به سمت بهتر شدن جشنواره بعضی از محورهای این نشستها بوده است.
جهانگیری که داوری تکنوازی نی را نیز در جشنواره عهده دار است، در ادامه بیان داشت: خوشبختانه هرسال شاهد این مسئله هستیم که درجشنواره، استعدادهای زیادی کشف و شناخته میشوند. این هم یکی دیگر از ویژگیهایی است که فقط درباره جشنواره موسیقی جوان به چشم میخورد و آن را از سایر رویدادهای مشابه متمایز ساخته است. بهخصوص این که، جشنواره موسیقی جوان دراین سالها تلاش کرده تا سمتوسوی مشخصی به برگزیدگان جشنواره در هر دوره ببخشد و آینده بهتری را پیش روی برگزیدگان این جشنواره ترسیم کند. از سوی دیگر، حضور جوانان در این جشنواره، ضمن آنکه به دیده شدن آنها کمک زیادی میکند، میتواند در تقویت انگیزههایشان برای ثباتبخشی به هدفی که در ذهن دارند هم موثر باشد. کما اینکه هرسال، شاهد حضور گستردهای از جوانان از اقصی نقاط کشور درجشنواره هستیم که در فضای سالم و سازنده با یکدیگر به رقابت میپردازند.
سیامک جهانگیری خاطر نشان کرد: جوانانی که در جشنواره موسیقی جوان شرکت میکنند باید به این نکته توجه داشته باشند که جشنواره بههیچ عنوان،میدان مسابقه نیست. بلکه گردهمایی جوانان دراین رویداد میتواند به رفاقت میان آنها و تعامل و داد وستد فرهنگی خوب منجر شود. یکی از محاسن حضور جوانان دراین جشنواره این است که آنها صرفنظر از اینکه مجال مییابند تا در فضایی حرفهای به رقابت موسیقایی با یکدیگر بپردازند، نسبت به مباحثی نظیر این که آینده شغلیشان دراین مسیر چگونه خواهد بود یا ادامه این مسیر چه چالشها و ظرفیتهایی را میتواند پیش روی آنها بگذارد، آگاهی پیدا کنند. درست است که داشتن استعداد، یکی از شروط شرکت دراین جشنواره است، اما به نظرم میبایست نسبت به ظرفیت استعداد شرکتکنندگان و درمرحله بعد، برگزیدگان جشنواره هم فرهنگسازی صورت بگیرد. کما اینکه جشنواره موسیقی جوان تاامروز چنین عملکردی داشته و صرفا بهعنوان یک ابزار اجرایی نبوده است. ازاین روست که، اصلیترین هدف جشنواره موسیقی جوان را میتوان فراهم کردن عرصهای حرفهای و علمی برای جوانان این حیطه دانست.
داور بخش نی و آفرینش در تکنوازی جشنواره موسیقی جوان اضافه کرد: درست است که جشنوارهها همواره عرصههایی برای استعدادیابی هستند، اما همیشه باید این نکته را درنظرگرفت که نسبت به آینده برگزیدگان هر دوره از جشنواره هم تمهیداتی صورت بگیرد تا جوانانی که دراین جشنواره شرکت میکنند انگیزه بیشتری برای ادامه راه داشته باشند. هرچند، دراین مسیر، نهادهای مرتبط هم میتوانند در همیاری جشنوارهها دراین زمینه نقش داشته باشند.