سینمای نو > سرویس موسیقی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، احمد رضاخواه در ادامه گفت ؛جشنوارهای مانند جشنواره موسیقی جوان را باید فرصتی برای جوانان شرکتکننده دانست که میتوانند باحضور در این جشنواره ، فعالیت موسیقایی خود را محک بزنند و به کسب تجربه بپردازند.
وی ادامه داد:شکی نیست که جشنواره موسیقی جوان در سالهای برگزاری توانسته بهعنوان یک ضرورت برای موسیقی معاصر قلمداد شود. جای خوشبختی است که جشنواره موسیقی جوان در ردیف رویدادهایی بوده که توانسته تداوم داشته باشد. چرا که استمرار؛ مهمترین ویژگی یک جشنواره به شمار میرود.
رضاخواه درباره سطح کیفی آثار این دوره گفت: در رده سنی الف ،متقاضی در رشته سنتور به نسبت سالهای قبل افزایش داشته است. البته دراین دوره، رپرتوار سختتری برای شرکتکنندگان در این بخش در نظر گرفته شده است تا هنرجویان توانمندتری به ارائه اثر بپردازند. باوجود آن که دستگاه ماهور برای نوازندگان جوان این شاخه در نظر گرفته شده بود و تصور میرفت که تعداد اندکی دراین بخش شرکت کنند، اما متقاضی زیاد بود. بهطوری که در بخش الف، 173نفر شرکت کردهاند که این نشانگر پتانسیل بالا در بین نوازندگان جوان سنتور است. ضمن اینکه، کیفیت اجرای این تعداد از شرکتکنندگان هم نسبتا مطلوب ارزیابی میشود. در واقع، از این تعداد حدود 60 شرکتکننده توانستند موردقبول داوران واقع شوند و به نسبت سن و سال خود عملکرد راضی کنندهای داشته باشند.
این داور جشنواره موسیقی جوان اضافه کرد: در گروه سنی ب و ج ، متقاضی کمتر بود و کیفیت هم به همان نسبت در سطح پایینتری قرار داشت. البته نوازندگان خوبی دراین بین وجود داشت؛ ولی در مجموع در قیاس با سالهای گذشته ، سطح آثار و همینطور تعداد شرکتکنندگان این بخش کمتر بوده است.
این نوازنده سنتور اظهار داشت: به نظر میرسد،یکی از کارهایی که باید در دوره آتی جشنواره مورد توجه قرار بگیرد این است که ظرفیت شرکتکنندگان برای رسیدن به مرحله دوم افزایش یابد. امسال، تعداد شرکتکنندگانی که به مرحله دوم رسیده اند ،اندک است. بهعنوان مثال، از بین دویست و پنجاه نوازنده سنتور که از مجموع سه رده سنی در جشنواره شرکت کردهاند، فقط به اندازه 30 نفر ظرفیت وجود دارد که به مرحله دوم راه یابند و در این بین ، نزدیک به 220 شرکتکننده از رسیدن به مرحله دوم باز میمانند. امیدوارم این ظرفیت در دورههای آتی جشنواره گسترش یابد و تعداد بیشتری بتوانند به مرحله دوم راه یابند. البته محقق شدن این مسئله نیازمند بودجه و امکاناتی مانند تخصیص سالنهای مناسب است تا افراد بیشتری امکان رسیدن به مرحله دوم را داشته پیدا کنند.
رضاخواه در ادامه بیان داشت: در این سالها استعدادهای زیادی از رهگذر برگزاری جشنواره موسیقی جوان به جامعه موسیقی معرفی شده است که اغلب آنها امروز هنرمندان شناخته شدهای هستند. ولی معمولا به این شکل است که بعداز پایان هر جشنواره، برای اشتغال برگزیدگان، چشماندازی معمولا وجود ندارد و چارهاندیشی صورت نمیگیرد.در این ارتباط باید به اساسنامه و آییننامه جشنوارهها مراجعه کرد و به این مسئله رسید که نه تنها جشنوارهها موظفند در این زمینه چشماندازی را برای برگزیدگان جوان متصور شوند، که سیاستگزاران فرهنگی هم باید چنین چشماندازی را مدیریت کنند و برنامههایی را برای جوانان تدارک ببینند.
داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال انجام است که با اتمام ارزیابی آثار توسط هیئت های داوری ، اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می شود.