سه شنبه ٠٥ مهر ١٤٠١

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

در چهلمین جشنواره فیلم فجر ؛

نشست نکوداشت زنده‌یاد خسرو سینایی در برج میلاد برگزار شد

سینمای نو > سرویس سینما

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر ، در دهمین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر، نشست تخصصی "سینما و‌ موسیقی" با عنوان «نکوداشت زنده‌یاد خسرو سینایی» با حضور شاهین فرهت (موسیقیدان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران) و امیرحسن ندایی (مجری) در خانه جشنواره برگزار شد.

در ابتدا ویدیویی از صحبت‌های خسرو سینایی به نمایش درآمد.

شاهین فرهت که در این نشست به صورت آنلاین حضور پیدا کرد، درباره ارزش موسیقی بیان کرد: موسیقی به تمام هنرها کمک می‌کند اما خود به هنرهای دیگر نیاز ندارد و می‌تواند حق مطلب را در سایر هنرها ادا کند. لازم است که سینماگر موسیقی بداند، خیلی از کارگردان‌های بزرگ سینما موزیسین بودند. ایران کشور شعر است اما متاسفانه فیلمسازان کمتر موسیقی گوش می‌دهند. آرزوی من این است که فیلمسازان ما آثار معروف را بشناسند.

ندایی عنوان کرد: شناخت کوپریک از موسیقی به سینمای او کمک کرده‌ است؛ به‌عنوان مثال در فیلم شاینینگ (درخشش) موسیقی، درست انتخاب شده‌ است‌.

فرهت با بیان اینکه کارگردان باید آثار موسیقیایی را بشناسد بیان کرد: در ادیسه زمانی که خسته می‌شوید، موسیقی آرام‌بخش می‌شنوید و این نشان‌دهنده این است که کارگردان قطعات موسیقی را می‌شناسد و از موسیقی برای درک بیشتر صحنه استفاده می‌‌کند. نیاز داریم که سینماگران ما قطعات مهم را بشناسند. در دانشگاه‌های بزرگ در رشته کارگردانی سینما و تئاتر بخش‌هایی برای آموزش موسیقی وجود دارد اما در ایران موسیقی همگانی نیست.

فرهت اضافه کرد: مردم کوچه و بازار در ایران تعدادی غزل از حافظ می‌شناسد اما موسیقی را نه. اینجا سرزمین شعر است اما شناخت موسیقیایی چندان وجود ندارد. کسی که هر نوع موسیقی را بشناسد، باعث رشد سلیقه‌اش می‌شود. موسیقی بالاترین هنر برای رشد دادن سلیقه‌ است. موسیقی ‌کلاسیک جهانی است و اگر اصولش را بدانید و شروع به گوش دادن کنید، فهم و درکتان از زیبایی تغییر می‌کند.

او درباره ویژگی‌های مناسب برای موسیقی فیلم عنوان کرد: کارگردانان مختلف عقاید متفاوتی دارند. موسیقی می‌تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در فیلم داشته باشد. حتی برخی فیلم‌ها هستند که دیگر مخاطب ندارند اما موسیقی آن‌ها همچنان پابرجا است. ویژگی موسیقی فیلم به نظر کارگردان بستگی دارد. اگر یک موسیقی‌ درست نوشته شده باشد، به گوش مخاطب می‌رسد. برخی آثار آهنگسازان بزرگ در سینما هنوز فراموش نشده‌ است.

شاهین فرهت درباره شناخت موسیقی اظهار کرد: برای شناخت موسیقی باید موسیقی گوش داد، حتی کارگردان باید در حوزه موسیقی هم تحصیل کند. سینمای ما در این حوزه ضعیف است. باید کلاسی برای شناخت موسیقی وجود داشته باشد.

وی افزود: برای یادگرفتن موسیقی هیچ زحمتی نکشیده‌ام، تمام آثار بتهون را حفظ هستم و فقط با گوش دادن به این نقطه رسیده‌ام.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آموزش از سن پنج سالگی آغاز می‌شود و باید در محیط موسیقی باشد تا فرد پیشرفت کند همچنین کارگردانانی که در این محیط بوده‌اند می‌توانند اثر خوبی را تحویل دهند.



١٢:٠٢ - پنج شنبه ٢١ بهمن ١٤٠٠    /    شماره : ٩٥٣٩٨    /    تعداد نمایش : ٧٨







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است