پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣

آخرین اخبار :

  • پایگاه خبری سینمای نو فرا رسیدن سال جدید را تبریک می گوید
  • برنامه نوروزی سینماهای کشور
  • برنامه نوروزی سینماهای کشور
  • برنامه نوروزی سینماهای کشور
  • برنامه نوروزی سینماهای کشور
  • برنامه نوروزی سینماهای کشور



  چاپ        ارسال به دوست

فریدون شهبازیان در برنامه شب های هنر :

وظیفه اصلی ارکستر ملی احیای موسیقی اصیل ایرانی است

سینمای نو > سرویس تلویزیون 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، رضا مهدوی، از استاد شهبازیان خواست تا تاریخچه مختصری از  موسیقی انقلاب در چهل سال گذشته ارائه دهند. فریدن شهبازیان تاریخچه موسیقی را از زمان پیش از انقلاب مورد بررسی قرار داد و گفت: "بعد از انقلاب راهی که موسیقی می رفت در دهه 50 در رادیو و حتی تلویزیون، با وجود ارکسترهای مختلف مثل ارکستر گلها و بزرگ که فعالیت می کردند، این راه متوقف شد و درست بعد از یک سال هم که متاسفانه جنگ شروع شد و موسیقی تقریبا به راه حماسی کشیده شد به دلیل جنگی که برپا شده بود و به قولی ما درگیر دفاع مقدسی بودیم که کشورمان را باید رها می کردیم از این مصیبتی که پیش آمده بود. به این جهت این موسیقی حماسی، موسیقی ای که پر تحرک بود و انگیزه ایجاد می کرد باب شد و اکثر آهنگسازها در این زمینه فعالیت می کردند. تقریبا موسیقی اصیل و سنتی ایران متوقف بود. بعد از این 8 سال چون من مسئولیت موسیقی را هم داشتم در آن سالها، سعی کردیم به راه اصلی موسیقی برگردد."

شهبازیان در پاسخ به این که آیا موسیقی حماسی نیاز آن سال ها را برآورده کرد گفت:" بله ولی متاسفانه اکثر آنها در آرشیو خاک خورد."

وی افزود:" بعد از این 8 سال موسیقی کودک که متوقف شده بود راه افتاد. موسیقی ملی ایران که کاملا متوقف شده بود باز هم متاسفانه در محاق ماند.موسیقی بومی کمی رواج پیدا کرد تا اینکه آرام آرام ارکسترها مجددا شروع به کار کردند. در دهه 70 موسیقی که بیشتر جوانان را جذب می کرد جای خودش را پیدا کرد و کم کم کنسرت ها برگزار شدند."

استاد شهبازیان در رابطه با افول موسیقی کودک دهه 60 گفت:"موسیقی کودک حالت موسیقی بزمی پیدا کرد در حالی که باید رشد دهنده خلاقیت کودکان می بود."

رهبر اسبق گروه کر رادیو در مورد لزوم وجود ارکستر ملی ایران گفت:"ارکستر ملی ایران باعث نمود بیشتر موسیقی ملی، محلی و مقامی است چرا که موسیقی ملی ما مبتنی بر ردیف و موسیقی محلی است. ارکستر ملی در همه کشورها برای احیای موسیقی ملی وجود دارد. ارکستر ملی می تواند سلیقه مردم را ارتقا دهد."

استاد شهبازیان در رابطه با فعالیت خود در ارکستر ملی گفت:" جوان گرایی مبنای کار من بود و در ابتدا جوانان زیادی به ارکستر ملی پیوستند. رپرتوآر ارکستر ملی در هیچ کتابخانه ای وجود ندارد و من آن را با تلاش شخصی خودم آماده کردم.بیش از 100 قطعه برای اجرا آماده کردیم که در ظرف 2 سال در بیش از 25 اجرا مورد با 7 خواننده استفاده قرار گرفت. این رپرتوآرها از آهنگ سازان مختلف گرد آوری کرده ام.خوانندگانی که میخواهند با ارکستر ملی همکاری کنند باید آثار خود را به ارکستر ارائه دهند.ما در 8 مرکز استان اجرا داشتیم.در بعضی شهرها حتی سالن نداشتند و ما در سالن ورزشی اجرا کردیم.در کشور آذربایجان بعد از اجرا رهبر کنسرت ملی آذربایجان اظهار علاقه کرد تا بتواند با ما آثاری اجرا کند." وی در ادامه توضیح درباره فعالیت های ارکستر افزود که ما در ارکستر ملی از رهبران مهمان نیز استفاده می کنیم.

ایشان از مهمترین کارهای ارکستر را وجود قرارداد و بیمه برای همه اعضا دانست و اعلام کرد بنیاد رودکی و مدیر عامل آن آقای صفی پور سعی در مهیا کردن این امکانات دارند تا ارکستر ملی در اجرا راحت باشد.

شهبازیان در رابطه با جوان گرایی گفتند:" در حال حاضر بسیار آثاری داریم که جوانان ارائه دادند و ما از آنها می خواهیم که این آثار را برای ارکستر آماده کنند تا اجرا شود."

مجری برنامه در ادامه در مورد این که چرا جوانان موسیقی فاقد هویت ایرانی را گوش می دهند سوال کرد و استاد پاسخ داد:" موسیقی جوانان هویت واقعی خود را ندارد .ممیزی مشکل اصلی ماست.باید اینها دیده و شنیده شود، کارشناسی درست شود که بتوانیم موسیقی به مردم بدهیم که قابلیت شنیده شدن داشته باشد. خطر بزرگ امکان پخش فوری موسیقی از طریق فضای مجازی است که امکان فکر کردن در مورد اثر را می گیرد." وی افزود:" ما در ماه آینده می خواهیم آزمون نوازندگی برگزار کنیم و از جوان ها خواستیم آثارشان را بفرستند تا بتوانیم از بینشان برای آزمون انتخاب کنیم.این آزمون هم برای جایگزینی نیرو ها و هم برای گرفتن نیروی جدید است."

زندگی باید کرد در کنار موسیقی صحیح و آرام بخش استاد شهبازیان در مورد تفاوت و شباهت ارکستر ملی ایران و مصر در زمان جمال عبدالناصر گفت:" من اسم ارکستر ملی ایران با اجرای موسیقی نوین ایران و جهان را دوست دارم.این موسیقی هست که در کشور ما ساخته و اجرا می شود. ولی متاسفانه  هنوز نتوانستیم به کشورهای دیگر رسوخ پیدا کنیم و در ژانر موسیقی ملی آنها آثاری را جذب کنیم که البته این روند را با آذربایجان شروع کرده ایم."

مجری برنامه در ادامه پرسید افت و خیز ارکستر ملی ناشی از چیست و استاد پاسخ داد:" البته طبیعی است که در هر کار جدیدی که در موسیقی انجام می شود کسانی بی محابا و بی دلیل انتقاد می کنند. گروهی از بچه های موسیقی که روزنامه نگار هستند علیه ارکستر ملی می نویسند که از نظر من اشکالی ندارد.رسالت ما در ارکستر ملی درست اجرا کردن موسیقی ملی است.طبیعتا همه آثار اجرایی ما درجه 1 نمی تواند باشد.این فرازو نشیب ها در ارکستر وجود دارند."

استاد شهبازیان در پاسخ به این انتقاد که از بعضی سازها بیشتر در ارکستر استفاده می شود گفت:" ما تمام سازها را به ارکسترمان دعوت می کنیم و هیچ مانعی وجود ندارد."

فریدن شهبازیان صحبت هایش را با این جمله تمام کرد:" زندگی باید کرد در کنار موسیقی صحیح و آرام بخش."



١٤:٥٠ - سه شنبه ١ آبان ١٣٩٧    /    شماره : ٧٢٩٣٧    /    تعداد نمایش : ١٠٧







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است