سینمای نو > سرویس تئاتر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، ابراهیم پشتکوهی یکی از کارگردانان جوان و البته شناخته شده کشورمان که سال گذشته نمایش «وقتی برمیگردیم دو پای آویزان مانده است» را در تالار حافظ به صحنه برد ، با اشاره به وضعیت تئاتر در سال 93 گفت: «سال گذشته برای تئاتر ما ، سال متوسطی بود. مهمترین نکتهای که به چشم میخورد، عدم ثبات مدیریتی است. همانگونه که سال 92 پیش از آغاز جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شاهد تغییر دبیر و مدیرکل بودیم ، سال 93 نیز این موضوع به گونهای دیگر تکرار شد. مدیریت تئاتر نیاز به ثبات دارد، اگر میخواهیم تئاتر سازمان یافته شود ، در گام نخست باید این ثبات را در مدیریت به وجود آوریم.»
او ادامه داد : «میبایستی رویکردمان نسبت به تئاتر تغییر کند. تئاتر ما ، زندگی نباتی دارد. چندسال پیش طرح استقرار و استقلال گروههای تئاتری مطرح شد، اما هیچ سرانجامی پیدا نکرد. تئاتر تا زمانیکه وابسته به دولت است، همین وضعیت را دارد. دولت باید نسبت به تئاتر رویکرد حمایتی داشته باشد، نه وابستگی. گروههای خصوصی باید پا بگیرند و امکان رشد بیابند.»
پشت کوهی با تاکید بر بحث اقتصاد هنر خاطرنشان کرد : «وقتی هنرمند تئاتر از طریق این هنر نمیتواند خود را تامین کند ، باید به امور دیگری بپردازد. آن زمان با آفتی مثل تلویزیون روبه رو میشود که جوهر هنرمند را میکشد. او مجبور میشود به کارهایی دست بزند که از خلق آثار ماندگار باز بماند.»
این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه باید نگاه آسیبشناسانهای نسبت به بسیاری از مسائل تئاتر داشته باشیم، عنوان کرد: «یکی از مهمترین موضوعاتی که باید به آن پرداخت، آنست که چرا جشنواره بینالمللی فجر، دیگر آن ارج و قرب سابق را به عنوان ویترین سال تئاتر ایران ندارد؟ تا چندسال پیش، این رویداد هنری از جایگاه ویژهای برخوردار بود، اما امروزه گروههای حرفهای دیگر رغبتی برای حضور در آن ندارند. از همه مهمتر، بها دادن به متنهای نویسندگان ایرانی است، ما معضل درام فارسی را داریم. بعد از نسل میانی تئاتر ما که از دهه 60 یا اوایل دهه 70 شکل گرفت، دیگر نویسنده شاخصی نداریم.»
پشت کوهی پیشنهاد داد: «یکی از مسائلی که میتواند تئاتر را سرپا نگه دارد، ایجاد گروههای تئاتری، داشتن گروههای مستقل و حمایت آنها از طرف مرکز هنرهای نمایشی است. در غیر این صورت، تئاتر ما به زندگی نباتی خودش ادامه میدهد.»
او با اشاره به حضور مهدی شفیعی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی گفت : «به نظرم مدیریت جدید ، فردی آشنا به امور جاری است و با فضا و شرایط مرکز هنرهای نمایشی آشناست. او باید فضایی فراهم آورد تا گروهها ترغیب به کار کردن شوند. سال 93 بر حضور جوانان تاکید شد، اما حضور این نسل نباید منجر به کنارهگیری هنرمندان باسابقه شود. این آفت است، امتیاز نیست. ارزش یک جامعه پویا به آنست که نسلهای مختلف را کنار یکدیگر داشته باشد. مدیریت تازه باید تمرکز خود را بر آن بگذارد تا از طیفها و تفکرات مختلف حمایت کند و آنها را ترغیب به اجرا کند؛ ما به شدت دچار کمبود تنوع در مورد متن و اجرا هستیم.»
پشتکوهی عنوان کرد : «رویکرد جدیدی باید نسبت به تئاتر شکل گیرد ، استعدادهای بسیاری در این مملکت وجود دارند که به دلیل آنکه وضعیت تئاتر نمیتواند آنها را سرپا نگهدارد، کنارهگیری میکنند و میروند. به نظرم میبایست از تعداد جشنوارههای تو در تو کاسته شود، اینها بودجههای تئاتر را میبلعند. تنها چند جشنواره مقتدر و بزرگ که در شان تئاتر باشند، برگزار شوند، کافی است. از این همه موازیکاری نهادها و سازمانهای مختلف هم باید پرهیز شود تا آیینه تمام نمایی از تئاتر در پایان سال داشته باشیم.»
او در پایان سخنانش بیان کرد: «در این میان، مسئله بودجه بسیار جدی است، رقمی که پارسال اعلام شد، شبیه یک شوخی بود. امید است در سال ، 94 بودجه اختصاصی برای این هنر انسانساز داشته باشیم تا آن شان و مرتبهای که از اصالت و هویت سرچشمه میگیرد ، خود را نشان دهد.»