يکشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٧

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

در نشستی خبری اعلام شد ؛

مرمت موزه هنرهای معاصر تهران با زبان خود بنا انجام می شود

سینمای نو > سرویس هنرهای تجسمی        

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران ؛ مجید ملانوروزی ؛ مدیرکل هنرهای تجسمی در این نشست که با حضور مجید ملانوروزی ؛ مدیرکل هنرهای تجسمی، علی محمد زارع؛ سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، مسعود معمار؛ سرپرست دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن عقابی؛ مجری طرح بازسازی و احمد طالبی نژاد؛ مشاور طرح بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شد گفت : موزه هنرهای معاصر تهران همواره به دلیل فرم معماری و گنجینه آن اهمیت داشته است و اهالی رسانه می‌توانند هر ۱۰ روز یک گزارش از بازسازی این مکان داشته باشند. اولین بار در دهه ۷۰ کفپوش‌های موزه  تعمیر شد و در دهه ۸۰ بخشی از سقف‌های موزه مرمت شد که این کار شتابزده بود و تاثیری نداشت. موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان یکی از 10 موزه برتر جهان، همواره مورد توجه بوده و پس از چهار دهه نیاز به مرمت دارد. برای بازسازی موزه حتی یک برگ از موزه خارج نمی شود و آثار گنجینه در دو گالری موزه به صورت امن و مناسب نگهداری می شود.

ملانوروزی در ادامه گفت: این نگرانی وجود داشت که موزه هنرهای معاصر آسیب ببیند و تغییر فرم داده شود، از طرف موزه و معاونت هنری از گروه‌ها و شرکت‌ها برای این تعمیر دعوت شد. شرکت‌ها طرح‌هایشان را ارائه کردند و شورایی در نظر گرفته شد که بر این موضوع نظارت داشته باشد. همچنین مستندسازی روند مرمت موزه انجام می شود.

علی محمد زاع ؛ رییس موزه هنرهای معاصر تهران در این نشست گفت : پس از ۴۰ سال که از ساخت این موزه می‌گذرد یکسری نیازهای فوری بود که باید به آن‌ها رسیدگی می‌شد. پس از پیگیری مسئولان مشاورانی برای این کار انتخاب شد. ما نیازهای مورد نظر از جمله افزایش گنجینه ، رسیدگی به وضعیت رطوبت و دما را با دفتر عمرانی وزارت ارشاد مطرح کردیم.

مسعود معمار؛ سرپرست دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه نشست گفت:  این موزه در نگهداریِ 40 ساله خود نواقصی داشت و امروز می‌خواهیم بدون هیچ تغییر و آسیبی در اصل بنا آن را بازسازی کنیم. البته قبلا بازسازی‌های جزئی انجام شده است همچون مرمت سیستم برودتی و سیستم برق و بازسازی سینماتک که سال ها تعطیل بود. امیدواریم که پروژه بازسازی موزه تا پایان شهریورماه به پایان برسد. با پیگیری از معاونت هنری و همه دولتمردان که دغدغه این موضوع را داشتند خواستیم اعتبار لازم را داشته باشیم که همه کارها را یک‌جا انجام بدهیم. تا اواخر سال گذشته اعتبار اختصاص پیدا نکرد اما بعد که این اعتبار در اختیار ما قرار گرفت مشاور واجد شرایط و پیمانکار این طرح انتخاب شد و امیدواریم کار بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران تا پایان شهریورماه تمام شود.

احمد طالبی نژاد ؛ مشاور طرح مرمت موزه هنرهای معاصر تهران در ادامه گفت: ساختمان موزه هنرهای معاصر یک بنای معاصر است که فقط حدود 40 سال از عمر آن می‌گذرد برخورد با یک بنای معاصر هم ساده است و هم پیچیده ما با یک اثر تاریخی ناشناخته مواجه نیستم بلکه با یک بنای مدرن مواجه هستیم که براساس شناختِ ساختار آن تصمیم‌گیری می‌کنیم. ظرفیت گنجینه موزه را بنابر محدودیت‌های موجود فقط تا 50 درصد می‌توانیم افزایش دهیم و این کار از طریق الحاق فضاهای مجاور انجام خواهد شد، این فضاها اکنون مورد استفاده اداری و جانبی است. برای رفع نواقصی مثل نم‌کشیدگی باید منشاء آن پیدا شود که بسیاری از آنها پیدا شده است؛ البته در کل، این بنا مساله جدی ندارد و کاملا پابرجاست و اتفاقات جزئی مثل مشکلات سقف بنا برطرف خواهد شد. در این سال‌ها بنای موزه یکسری الحاقات داشته که باید بنا را از آن‌ها پاک کنیم. همچنین باید یکسری نواقص را مانند مشکلات رطوبتی رفع کنیم. اتفاقاتی که در آن افتاده جزئی است مانند پوسیدگی لوله که باید عوض شود. در زمانی تعمیرات عجولانه‌ای انجام شده مانند تعمیر بام موزه که باید کاملا برداشته شود تا به عایق رطوبتی برسیم و دوباره آن را به شکل اولش برگردانیم. ورق‌های مسی آسیب دیده اما پس از تعمیر سقف در مقابل رطوبت و حرارت عایق خواهد شد. موضوع بعدی توجه به اصالت سبک بناست که باید با زبان خودش با آن مواجه شویم و الحاقات را رفع کنیم. اگر بخواهیم چیزی را به موزه اضافه کنیم باید به سبک خودش باشد. ساماندهی موضوع بعدی ماست. با زبانی که خود بنا دارد به راحتی به ما می‌گوید چه چیزی کجا می‌تواند باشد. همه چیز در این ساختمان روشن است. قرار نیست در گالری‌ها اتفاق بیفتد بلکه ساماندهی در بخش پشتیبانی، گنجینه و اداری خواهد بود.
طالبی نژاد افزود : مسئله مهم ما افزایش ظرفیت و فضای گنجینه است. ما نمی‌توانیم بیش از حد ظرفیت ایجاد کنیم بلکه حداکثر می‌تواند تا ۵۰ درصد به گنجینه این موزه اضافه شود.

محسن عقابی؛ مجری طرح مرمت  موزه هنرهای معاصر تهران در این نشست گفت: تاکنون حدود 30 بنای مهم را مرمت کردم که آخرین آن موزه‌سرای شهید دکتر بهشتی در خیابان ظفر بود. تخصص اصلی من در بحث "دوکومومو" (نهاد بین‌المللی مستندنگاری و حفاظت از آثار معماری مدرن و معاصر) است که این مبحث ناظر بر ثبت بناهای ارزشمند معاصر است که جزو میراث معماری معاصر محسوب می‌شود. این امر در حال حاضر در ایران متولی دارد، اما به خوبی به آن پرداخته نشده است. در ایران بناهایی قابلیت ثبت در دوکومومو را دارند که مشهورترین آنها برج آزادی، تئاتر شهر و موزه هنرهای معاصرتهران است، این ها بناهایی هستند که اصالت واضحی دارند و بی تردید قابلیت ثبت در فهرست دوکومومو را دارند. 



١٩:٠٠ - سه شنبه ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٧    /    شماره : ٦٩٣٣٤    /    تعداد نمایش : ١١٣







گالری ها


فیلم و صدا

سایر رسانه ها

گالری عکس

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است