جمعه ٣١ فروردين ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

در سیزدهمین دوره‌ برگزاری ؛

نشست فیلم خبر "آهسته و آرام" برگزار شد

سینمای نو > سرویس فیلم های کوتاه و مستند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، نشست فیلم خبر مستند "آهسته و آرام" ساخته دلاور دوستانیان شامگاه ۱۸ آذرماه در پردیس چارسو برگزار شد.

در این نشست که محمدرضا مقدسیان در مقام مجری - کارشناس حضور داشت، دلاور دوستانیان کارگردان این اثر گفت: من بچه ایلام هستم ولی در رشت زندگی می‌کنم. داستان از این قرار است که ۶ ماه پیش در رشت بارندگی شد و در پی این موضوع دیدم که حلزون ها از لانه خود بیرون آمدند و ایده ساخت «آهسته و آرام» به ذهنم آمد در ادامه نیز به حرکت حلزون ها روایت دادم و فیلم را ساختم به همین‌ترتیب پنج ماه فیلمبرداری این فیلم طول کشید.

وی توضیح داد: من هنگام فیلمسازی، راش زیادی نمی‌گیرم بلکه به سوژه نزدیک می‌شوم. باید بگویم در اروپا برای ساخت چنین فیلم هایی پول زیادی خرج می شود اما من باید از جیب خودم خرج می‌کردم ضمن اینکه آنها از تجهیزات گران قیمتی استفاده می‌کنند که من به همان دلیلی که گفتم نمی‌توانم.

وی در ادامه درباره این مطلب که ساخت مستندهای این چنینی حوصله زیادی می‌خواهد، بیان کرد: بله من هم حوصله زیادی به خرج می‌دهم و گاهی واقعا کلافه می‌شوم چون اینگونه فیلم ها بازیگر انسانی ندارند و قصه را حیوانات و حشرات پیش می‌برند. بنابراین برای مثال باید مدت ها در آفتاب و باران بمانیم و گاهی باید سینه خیز به سوژه نزدیک شویم و فیلم بگیریم.
دوستانیان اظهار کرد: در ساخت مستند این چنینی، روایت برای من مهم است به طوری که مثل یک فیلم سینمایی دکوپاژ می کنم، در این فیلم ها حیوانات و حشرات کاراکترهای اصلی من هستند و کار را سخت می کنند. این را هم باید بگویم که در صحنه‌ای از «آهسته و آرام» ماشین از روی دوربین من رد شد و کم مانده بود از روی خودم رد شود.

این کارگردان توضیح داد: من دیر شروع به فیلمسازی کردم البته قبلا عکاس طبیعت بودم اما با خودم عهد بستم فیلمی که می‌سازم به لحاظ تصویری و روایت، کار خاصی در ایران باشد. چرا که سبک فیلمسازی در خارج از کشور ما، تغییر کرده برای مثال در آنها کمتر نریشن استفاده می‌شود. فیلم هایی با این سبک کمتر در ایران ساخته می‌شود به همین دلیل من به سمت ساخت فیلم با این سبک رفتم.

وی درباره واکنش ها به فیلم هایش در خارج از کشور گفت: در خارج از کشور اول به این توجه می کنند که فیلم از ایران آمده و متوجه می‌شوند که فیلم با هزینه پایینی ساخته شده است البته به این دلیل است که تمام مراحل ساخت پروژه یعنی صفر تا صدش را خودم انجام می‌دهم چون پول ندارم البته این نوع ساخت فیلم را پیشنهاد نمی‌کنم.

این مستندساز اظهار کرد: در ایران فیلم های مستند اجتماعی چه نزد مستندسازان و چه مردم عادی، بیشتر مورد پسند هستند و این نگران کننده است در این شرایط من سعی می‌کنم سبک مستندسازی خودم را با روش جدیدتر ادامه بدهم.

وی در پایان گفت: کار با حیوانات بسیار سخت است بنابراین نمی‌شود همه مخاطبان را راضی کرد چون فیلمنامه از پیش نوشته شده و بازیگر نداریم از همین رو امیدوارم تماشاگر این موضوع را درک کند.



١٤:٢٥ - سه شنبه ١٩ آذر ١٣٩٨    /    شماره : ٨٢١٥٧    /    تعداد نمایش : ١٣٤







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است