جمعه ٠٧ ارديبهشت ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت ؛

نشست فیلم خبر مستند "13 هزار قدم" برگزار شد

سینمای نو > سرویس فیلم های کوتاه و مستند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت ، اولین نشست فیلم خبر دومین روز از سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت به نقد و بررسی فیلم "13 هزار قدم" به کارگردانی اشکان احمدی اختصاص یافت.

شاهین امین مجری و کارشناس این نشست در ابتدا توضیحی درباره خلاصه فیلم داده و درباره علت فیلمبرداری سیاه و سفید اثر از کارگردان پرسید.

کارگردان فیلم در این باره توضیح داد: کنتراست و تضاد رنگی سیاه و سفید به این جنس کار نزدیک تر بود. همچنین دلیل دیگر این بود که هیچ رنگی به موضوع مطرح شده در فیلم ربط نداشت و بیشتر می خواستم خطوط در حال حرکت برجسته شوند. همچنین کاراکترها لباس هایی با رنگ های متفاوت از هم داشتند اما اگر سیاه و سفید تصویربرداری می شد، یکدستی آن ها بیشتر مورد تاکید قرار می گرفت.

وی افزود: همچنین باید درباره این که فیلم کوتاه یا نیمه بلند باشد، تصمیم می گرفتم. اگر می خواستم فیلم نیمه بلند بسازم باید به تعدد کاراکترها و نمود زندگی هر کدام شان فکر می کردم اما از آنجا که نمی خواستم فیلم پرتره بسازم و از موضوع اصلی دور می شدم، تصمیم گرفتم پراکنده گویی نکنم. بنابراین کاراکتر فیلم را مثالی از کولبرانی دیدم که در جغرافیای مورد نظر شبیه اش زیاد یافت می شود.

امین نیز استفاده از تکنیک دوربین روی دست در "13 هزار قدم" را در خدمت موضوع و استفاده ای به جا دانست.

احمدی نیز با اشاره به حساسیت کاراکترها نسبت به ارتباط گرفتن با دوربین توضیح داد: احساس می کردم همیشه فاصله ای با دوربین از سوی کاراکترها وجود دارد. بسیاری از آن ها انگار نمی خواستند که دیده شوند. احتمال این را هم می دادند که شاید فیلم شان در اینستاگرام پخش شود و بعدها با موانعی رو به رو شوند. بنابراین ناچار به حذف برخی سکانس ها بودم و در مواردی از دوربین موبایل برای ادامه فیلمبرداری استفاده می کردم.

این کارگردان افزود: همچنین به این نتیجه رسیده بودم که باید نفس به نفس کولبران در ارتفاعات حرکت کنم و شاید حس اصلی فیلم هم در این بخش ها نمود یافته است. چراکه هرجا احساس مانع و حائلی وجود داشته باشد، حس نزدیکی مخاطب به سوژه و موضوع از بین می رود.

احمدی که خود اهل بانه است، در پاسخ به این سوال امین که چرا اطلاعات بیشتری درباره حواشی و ماجراهای کولبری در "13 هزار قدم" ارائه نمی شود، گفت: کولبری ابعاد متفاوتی دارد. برای مثال بعد اجتماعی، اقتصادی و گسترش آن ها می تواند به مسائل سیاسی از جهت اقلیم خاصی که این افراد در آن زندگی می کنند، پهلو بزند.

وی ادامه داد: می خواستم  از زدن حرف سیاسی و قضاوت کردن پرهیز کنم. روایت من لزوما سیاه و تلخ نبوده است. زیرا کولبران آنقدرها هم غمگین نیستند و می دانند می توانند هزینه های زندگی شان را از محل کولبری تامین کنند. من سعی کردم کار کولبران را ستایش کنم.

احمدی درباره بازخوردهای دریافت کرده نسبت به اثرش گفت: ریتم فیلم، اقلیم و تلنگر که به مخاطب می زند و حسی که به او منتقل می کند، مهم ترین بازتاب هایی بود که دریافت کردم و به نظرم "13 هزار قدم" حس تاثر و شبه کاتارسیسمی را در مخاطب ایجاد می کرد که از نظرات آن ها دریافت کردم.



٢٢:٥٥ - سه شنبه ١٩ آذر ١٣٩٨    /    شماره : ٨٢١٨٠    /    تعداد نمایش : ١٨٣







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است