جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

در سیزدهمین دوره‌ برگزاری ؛

در دومین روز "سینماحقیقت" ، مستندسازان به معرفی آثار خود پرداختند

سینمای نو > سرویس فیلم های کوتاه و مستند     

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در دومین روز از برگزاری سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهار فیلم که نخستین اکران خود را تجربه می کردند با حضور مصطفی شیری مجری و مستندساز و عوامل فیلم‌ها در پردیس سینمایی چارسو به مخاطبان معرفی شدند.

«دموکراسی» به کارگردانی تورج کلانتری، «صحنه‌هایی از یک جدایی» به کارگردانی وحید صداقت، «رویای سیاه» به کارگردانی ارد عطاپور و «پنهان » به کارگردانی شیرین برق نورد مستندهایی بودند که مراسم معرفی داشتند.

«رویای سیاه» بخشی از تاریخ معاصر به روایت دکتر موحد

در مراسم معرفی و اکران مستند «رویای سیاه» به کارگردانی ارد عطاپور که ساعت 16 در سالن یک پردیس چارسو برگزار شد، ارد عطارپور کارگردان «رویای سیاه» پیش از نمایش فیلم روی صحنه آمد و بیان کرد: «رویای سیاه» روایتگر بخشی از تاریخ معاصر به زبان دکتر موحد است. در واقع در این فیلم بخشی از تاریخ نفت کشورمان را می‌بینیم. جا دارد در همین جا از رضا تیموری فیلمبردار، سعید خدارضایی تدوینگر، پرویز جاهد، آقای صابونچیان، شهرام درخشان، وحید باقرزاده، سعید دادگر، نیما پورکریمی، محسن علی مددی و... تشکر کنم. همچنین از لادن طاهری سپاسگزارم که به همه فیلمسازان کمک می کند و به نظرم سینمای مستند مدیون اوست. از دکتر موحد و خانواده‌اش که کمک کردند این فیلم ساخته شود نیز تشکر می کنم.

در پایان سعید خدارضایی تدوینگر این اثر گفت: امیدوارم هر ۲ فیلم را دوست داشته باشید. باید بگویم ما برای «رویای سیاه» بسیار زحمت کشیدیم و آقای عطارپور با دست خالی برای ساخت فیلم تلاش کرد.

مستندی درباره سه تن از اعضای سابق شورای شهر

مستند «دموکراسی» ساعت 16 در سالن شماره 4 چارسو روی پرده رفت. پیش از نمایش این فیلم تورج کلانتری، تهیه کننده و کارگردان آن گفت: «این مستند در ارتباط با سه تن از اعضای سابق شورای شهر است که مجدد برای رقابت نامزد شدند و پشت صحنه اتفاقات و رابطه آن ها با مردم در مستند مورد توجه قرار می گیرد.»

برایم مهم بود که درباره «جدایی نادر از سیمین» فیلمی بسازم

در ادامه مراسم معرفی مستندها، «صحنه هایی از یک جدایی» ساعت 18 در سالن 1 پردیس سینمایی چارسو اکران شد و  وحید صداقت پیش از نمایش این فیلم روی صحنه آمد و گفت: فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی علاوه بر برخورداری از ارزش های هنری و اتفاقات خوبی که در دنیا برایش رخ داد، همیشه  برای من فیلم خاصی بود. دفعه اول که فیلم را دیدم در ایران زندگی نمی‌کردم و در کشور دیگری درس می‌خواندم. باید بگویم از همان زمان که این فیلم را دیدم تحت تاثیر صحنه جدایی سیمین از مادرش و نادر از پدرش قرار گرفتم.‌ در آن زمان من از پدر و مادرم دور بودم همیشه به این فکر می‌کردم که نکند آن ها را از دست بدهم.

وی افزود: به فاصله یک سال از تماشای فیلم «جدایی نادر از سیمین»، پدر و مادرم دچار بیماری سختی شدند، به طوری که درسم را رها کردم، به ایران آمدم و شرایطی مثل نادر را تجربه کردم. از همین رو همیشه برایم مهم بود که بتوانم درباره «جدایی نادر از سیمین» فیلمی بسازم چون وقایع آن را در زندگی شخصی‌ام تجربه کردم.

در ادامه محمدرضا دلپاک طراح صدای «صحنه‌هایی از یک جدایی» اظهار کرد: ابتدا از نصرت کریمی یاد می‌کنم که حالا دیگر در جمع ما نیست، البته او در صحنه‌ای از این فیلم حضور دارد و آقای کریمی را می بینید. درباره «صحنه‌هایی از یک جدایی» هم باید بگویم این همکاری دوم من با آقای صداقت است. ضمن اینکه می‌توانم عنوان کنم کسانی که آثار فرهادی را دوست دارند این فیلم را دوست خواهند داشت.

سپس نیما اورکی آهنگساز «صحنه‌هایی از یک جدایی» درباره تفاوت موسیقی فیلم داستانی با فیلم مستند گفت: ابتدا باید عنوان کنم همکاری در این فیلم برای من تجربه خیلی گران‌بها و ارزشمند بود به طوری که نام اساتید بزرگی در این پروژه دیده می‌شود، برای مثال استاد دلپاک و آقای صداقت به من بسیار کمک کردند. تجربه موسیقی فیلم داستانی با فیلم مستند خیلی فرق دارد چون در موسیقی فیلم داستانی، احساست را جور دیگری ارایه می‌دهید ولی با موسیقی مستند باید ارکان مختلف را تزیین کنید.

«پنهان» برای من یک بیانیه است

همچنین پس از پایان معرفی مستند «صحنه هایی از جدایی»، نوبت به معرفی مستند «پنهان» به کارگردانی شیرین برق نورد رسید که در همان ساعت 18 در سالن 1 پردیس چارسو انجام گرفت.

شیرین برق نورد پیش از نمایش  مستند «پنهان» روی صحنه رفت و گفت: هسته مرکزی این فیلم ۲۷ دقیقه‌ای زمانی شکل گرفت که من در اقامتگاه هنرمندان در برلین بودم و سه ماه در آنجا به سر بردم البته من چند سال در استرالیا زندگی کردم و شاهد تبعیض‌هایی بودم که بین من با یک فرد اروپایی، آمریکایی، کانادایی و...  روا می‌شد از همین رو همیشه مسأله ملیت جزو دغدغه‌های من بود البته هیچگاه  فرصت نداشتم آن را تبدیل به فیلم کنم ولی در زمان اقامتم در برلین این فرصت پیش آمد و به همین ترتیب با ۴۰ نفر از تئورسین ها، پژوهشگران و ...  گفتگو کردم.

برق نورد توضیح داد: «پنهان» برای من عین بیانیه است؛ بیانیه‌ای که نسبت به مقوله ملیت دارم. در همین جا می‌خواهم از همکاری یک سری از عوامل فیلم تشکر کنم که محمدرضا جهان پناه یکی از آنهاست چراکه همیشه به من کمک می کرد. از امیرحسین قاسمی به خاطر صداگذاری فوق العاده ای که داشت، تشکر می‌کنم؛ او همیشه برای فیلم ها دل می سوزاند. از پل گیگر که اجازه داد مجانی از آهنگ هایش استفاده کنم و از حمیدرضا فتورچیان نیز تشکر می‌کنم.

در پایان محمدرضاجهان پناه فیلمبردار این اثر نیز گفت: امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید.



١١:٠٥ - چهارشنبه ٢٠ آذر ١٣٩٨    /    شماره : ٨٢١٨٣    /    تعداد نمایش : ١٧١







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است