سه شنبه ٠٤ ارديبهشت ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

کارگردان فیلم «بزرگراه» :

فیلم من درباره مادران سلطه‌گر است

سینمای نو > سرویس سینما      

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، آو سی وی، کارگردان 30 ساله مالزیایی تاکنون چهار فیلم مستند ساخته و سال گذشته در جشنواره سینما حقیقت تهران شرکت داشت. او امسال با فیلم کوتاه «بزرگراه» (Highway) در جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش جلوه‌گاه شرق (پانورمای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی) حضور دارد، فیلمی 13 دقیقه‌ای درباره مادر و پسری که سوار بر اتومبیل به یک جشن شام می‌روند، در ترافیک سنگین شهر کوالالامپور گرفتار می‌شوند و سرانجام وقتی به قرار می‌رسند متوجه یک اشتباه عجیب می‌شوند.

آو سی وی درباره داستان فیلم «بزرگراه» گفت: این فیلم داستان ساده ای دارد که در آن یک دانشجوی کالج به همراه مادرش برای شرکت در یک جشن شام، سوار بر ماشین در خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر کوالالامپور حرکت می‌کنند ولی وقتی به مقصد می‌رسند امور آن طور که انتظار داشتند پیش نمی‌رود.

ما دو بازیگر داشتیم (مندی وانگ و سی جی لیم)، و یک فیلمبردار. صدای فیلم را خودم با میکروفن HF گرفتم و 85 درصد صحنه‌های فیلم در درون ماشین می‌گذرد و صحنه‌ها در مکان‌های واقعی و ترافیک واقعی کوالالامپور گرفته شده‌اند.

وی با بیان اینکه این فیلم تا حدودی تصویری از شهر کوالالامپور دارد، افزود: ما معمولاً در دیگر فیلم‌های مالزیایی تصویری دقیق از این شهر و بخصوص بزرگراه‌ها و ترافیک سنگین آن‌ها نمی‌بینیم. اما در عین حال باید بگویم آنچه ما از کوالالامپور در فیلم می‌بینیم، بر اساس تصویر ذهنی خودم از این شهر است.

این کارگردان درباره هدفش از ساخت این فیلم نیز گفت: فیلم درباره دو موضوع است ؛ ترافیک و مادران غرغرو، که من هر دو را تجربه کرده‌ام! می‌توان گفت فیلم درباره مادران سلطه گری است که آنچه را دوست دارند به فرزندان جوانشان تحمیل می‌کنند؛ درباره رابطه میان این مادران و فرزندانشان. وقتی با دوستانم هم صحبت می‌کنم می‌بینم آن‌ها هم‌چنین مادرانی دارند؛ غرغرو و سلطه‌گر. فیلم من درباره این موضوع است.

آو سی وی درباره سینمای مالزی گفت: مالزی فرهنگ خاصی دارد. مردم ما متعلق به ریشه‌های قومیتی متفاوتی هستند: مالایی، چینی، هندی و غیره و همه این فرهنگ‌ها را می‌توانیم در این سینما ببینیم. سینمای مالزی هم مثل سینمای دیگر کشورها، عبارت است از بخش تجاری و بخش هنری. تماشاگران فیلم‌های تجاری، معمولاً خودِ مردم مالزی هستند و این فیلم‌ها اکران داخلی دارند. سینمای هنری مالزی به طور کلی مستقل است و در دنیا فیلم‌های هنری این کشور نشان داده شده‌اند، اما هنوز این سینما در جهان ندرخشیده است. دولت مالزی به طور واقعی از فیلمسازان مستقل حمایت نمی‌کند، البته اگر فیلم‌هایی در ستایش دولت بسازید، از شما حمایت می‌کنند.

وی درباره شناختش از سینمای ایران نیز  توضیح داد: من سینمای ایران بخصوص فیلم‌های عباس کیارستمی فقید و اصغر فرهادی را خیلی دوست دارم. به نظر محدودیت‌هایی که سینمای ایران با آن‌ها روبروست به نوعی باعث پیشرفت این سینما شده و وجه انسانی بیشتری به آن داده است. فیلمسازان ایرانی درک خوبی از سینما دارند و روی مسائل انسانی تأکید دارند و این خیلی خوب است.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، 1 تا 8 اردیبهشت (21 تا 28 آوریل) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.


١٠:٥٠ - شنبه ٢ ارديبهشت ١٣٩٦    /    شماره : ٦٠٣٦٠    /    تعداد نمایش : ٦٢٣







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است