سینمای نو > سرویس سینما
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و اعلام ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کارگاه «اقتباس از ادبیات برای سینما» با حضور فلوریان گالنبرگر کارگردان اهل کشور آلمان در دانشکده سینما-تئاتر برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه گالنبرگر با اشاره به اینکه خودش هم در مدرسه سینما درس خوانده و خوشحال است که امروز در دانشکده سینما حضور دارد، اظهار کرد: وقتی ۱۹ سالم بودم و هیچ اطلاعاتی درباره فیلمسازی نداشتم، به مدرسه فیلمسازی رفتم. در مدرسه چیزهای زیادی یاد گرفتم. اولین فیلمم را هم زمانیکه در مدرسه بودم، ساختم. یک فیلم کوتاه پنج دقیقهای بود و در حد خودش هم موفق به نظر میرسید و در چند جشنواره دیده شد و جوایزی هم گرفت. با این اتفاقها فکر کردم خیلی با استعداد هستم و به سراغ فیلم دوم رفتم. به دلیل اینکه فیلم اولم موفق بود، توانستم یک سوپراستار زن آلمانی را برای فیلم بیاورم، همه فکر میکردند من نابغه هستم! اما باورتان نمیشود آن فیلم که ۹ دقیقه بود بیشتر از یک سال و نیم از من وقت گرفت تا تدوین شود و نمیتوانم فیلمی بدتر از آن را تصور کنم!
او ادامه داد: این شسکت به من نشان داد که فرآیند فیلمسازی چقدر مشکل است و باید چقدر زیاد یاد بگیرم. در آن زمان پیش یکی از تهیهکنندههای آلمانی رفتم و او که خیلی هم خوش برخورد بود با من فیلم شکست خوردهام را تماشا کرد و توضیح داد باید در آن چه کاری انجام میدادم و چطور تدوین میکردم. این تجربه خیلی مهمی بود و من فهمیدم چقدر کم میدانم و فهمیدم که در شرایط بحرانی میتوان به سراغ آدمهایی رفت که چیزهای زیادی می دانند و می توان از آنها چیزهای زیادی یاد گرفت. در حقیقت این فیلم شکست خورده به من کمک بیشتری کرد تا فیلم اولم که موفق بود.
این کارگردان آلمانی در ادامه خاطرهای از ساخت فیلم فارغالتحصیلیاش تعریف کرد و گفت: فیلم فارغالتحصیلیام را در مکزیک فیلمبرداری کردم، خیلی کار سختی بود؛ اصلا حضور یک آلمانی در مکزیک عجیب به نظر میرسید! بعد از اینکه از مکزیک برگشتم و میخواستم فیلم را تدوین کنم، دیدم چه فیلم بدی ساختهام! حتی استادم در دانشگاه . انستیتویی که پول را داده بود، برخورد خاصی با فیلم نکردند و حتی آن را با دقت ندیدند.
او اضافه کرد: آن فیلم بعدا در یک جشنواره کوچک جایزهای گرفت و بدون اینکه متوجه شوم روند به شکلی پیش رفت که جایزه اسکار دانشجویی و جایزه اسکار بهترین فیلم را در سال ۱۹۹۹ دریافت کرد! این فیلم «برای خودم» نام داشت و خودم هم باورم نمیشد به موفقیت برسد.
گالنبرگر تاکید کرد: موفقیت چیزی است که یا رخ میدهد یا نمیدهد. اگر تمام مدت به موفق شدن فکر کنید، روی پروسه کار و خلاقیتتان تاثیر میگذارد، به عنوان فیلمساز باید به فرآیند خلاقانه خودتان توجه زیادی داشته باشید. باید با خودتان صادق باشید، اگر قصهای را دوست داشتید روی آن کار کنید! شاید به این فکر کنید که مخاطب موضوع شما را دوست دارد، درست است که فیلم برای مخاطب است، اما اول برای دل خودتان فیلم میسازید و باید آن را دوست داشته باشید.
این کارگردان آلمانی با بیان اینکه فرآیند خلاقانه بخش مهمی از فیلمسازی است، تاکید کرد: وجوه خلاقیت در فیلم باعث میشود فیلمی که شما میسازید را من نتوانم بسازم و فیلمی را که من میسازم شما نتوانید بسازید.
گالنبرگر با اشاره به اینکه فیلمسازی یک پروسه است، اظهار کرد: در فیلمسازی باید به خودتان این فضا را بدهید که در مسیر قرار بگیرید، از ابتدا فکر نکنید که همهچیز را میدانید، زمانی که فیلم اول خودتان را میسازید، نگرانی و احساس ناامنی دارید و میخواهید همهچیز را بدانید، اما روند اینطور نیست. اجازه بدهید فیلمی که میخواهید بسازید خودش را نشان دهد و پیشنهاد میکنم به حرف همه هم گوش کنید، ایدهها را بشنوید و آن چیزی که فکر میکنید خوب است را اجرا کنید و فراموش نکنید شما به عنوان یک فیلمساز همیشه در حال تصمیمگیری و انتخاب هستید.
او همچنین یادآور شد: در مسیر فیلمسازی اگر چیزی را نمیدانستید، وانمود نکنید که میدانید، چیزهایی که دارید را بشناسید. از طرفی باید خودتان را بشناسید و موقعیت خودتان به عنوان کارگردان را بدانید. سعی کنید هم تواناییها و هم ضعفهای خودتان را بشناسید. اگر میتوانید خوب ایده پردازی کنید این کار را انجام دهید، اما اگر نمی توانید، این کار را انجام ندهید. لازم نیست در مسیر کار از همه چیز خبر داشته باشید، اما این خوب است که بدانید چه چیزهایی را نمیدانید، چون در این صورت میتوانید از کسی که آگاهی لازم را دارد، کمک بگیرید.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چطور میتوان برای پروژهها تهیه کننده پیدا کرد، گفت: اگر پروژهای دارید، خجالتی نباشید و سراغ آدمهایی بروید که فکر میکنید خوب هستند. در آلمان اگر با یک دفتر فیلمسازی تماس بگیرید و بگویید که فیلمنامه دارید، معمولا به شما این شانس را میدهند که بروید و فیلمنامه خودتان را به آنها بدهید. مطمئن باشید اگر اثری خوب باشد، دیده میشود ولی اینکه بخواهید کسی را ترغیب کنید اصلا جواب نمیدهد، چون شما همکاری لازم دارید. آدمهایی را پیدا کنید که از کار کردن با آنها لذت ببرید، چون فیلمسازی کاری طولانی است.
این کارگردان با اشاره به دو فیلم که فیلمنامه آنها اقتباسی بوده، بیان کرد: فیلمی که در چین ساخته بودم بر اساس خاطرات واقعی شخصیت اصلی بود. همچنین برای یک تهیهکننده آلمانی فیلمنامهای اقتباسی یکی از رمان های هرمان هسه نوشتهام. پیشنهاد من این است که اثر را بخوانید و با آن مدتی وقت بگذرانید، بعد از مدتی روی فیلمنامه کار کنید. در واقع اقتباس تکرار آن هنر نیست، خلق دوباره آن است. این طور نیست که صفحهبه صفحه با رمان جلو بروید. برخی چیزها در کتاب بسیار راحت هستند، اما به تصویر کشیدن آنها کار راحتی نخواهد بود. در رمان چیزهایی وجود دارد که نمیتوان در فیلم به نمایش گذاشت، به همین دلیل بهتر است که دوباره اثر را خلق کنید.
آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.