سینمای نو > سرویس سینما
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ، نشست مطبوعاتی ریتی پان کارگردان و تهیهکننده کامبوجی، چهارشنبه 5 اردیبهشت ساعت 16 در «گذراجتماعات» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجرواقع در طبقه هفتم پردیس چارسو برگزار شد.
شادمهر راستین در معرفی این کارگردان با عنوان این که ریتی پان با نگاهی انسانی، رویدادهای تاریخی را در مستندهایش به تصویر می کشد، گفت: ریتی پان در مستندهایش این سوال را مطرح می کند که بعد از کشتارها چگونه زندگی کنیم؟ جواب هایش توانسته اند او را نامزد دریافت جایزه های جهانی و صلح کند.
مدیر باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر با توضیح این مطلب که ریتی پان در ساخت مستندهایش از همه روش های سینمای داستانی برای جذاب کردن قصه استفاده می کند، گفت : ریتی پان به تازگی وارد عرصه تهیه کنندگی هم شده و در حال حاضر بر روی فیلمی آلترناتیو کار می کند.
در ادامه این نشست ریتی پان شناختهشدهترین کارگردان سینمای کامبوج با بیان این که برای اولین بار است در ایران حضور دارد اما پیش از این بسیار درباره ایران مطالعه داشته و فیلم های ایرانی را دنبال کرده است، گفت: کشور شما برای من یک کشور سینمایی محسوب می شود و افتخار می کنم اینجا هستم. بارها فیلم های ایرانی را دیده ام که پیش از آن به من گفته اند بازیگران این فیلم اولین بار است که جلوی دوربین می روند اما بازی شان شگفت انگیز بوده است.
این کارگردان که فیلمهایی درباره نسلکشی خمرهای سرخ در کامبوج ساخته و شهرت جهانی پیدا کرده با اشاره به اینکه او شجاع تر یا قوی تر از کسانی که در آن جنایت ها از دست رفته اند، نیست عنوان کرد: ما معمولا با عدد و رقم در کشتارها سر و کار داریم و درباره انسان ها و داستان هایشان حرفی نمی زنیم در حالی که طبیعی بود من به عنوان بازمانده ای از این جنایت، داستان این آدم ها را بگویم و این که چرا آن ها را از دست داده ایم.
این کارگردان کامبوجی با اشاره به این که همان طور که همه ما یک بدن داریم ، هر کداممان هم یک داستان داریم و با از بین رفتن ما آن داستان هم از دست می رود.
او ادامه داد: در جنایت های ضد بشری تنها انسان ها نیستند که از بین نمی روند بلکه فرهنگ و هویت ها هم هستند که شناسنامه شان از دست می رود.
ریتی پان شاهد جنایت بودن را باعث قوی شدن اراده اش دانست و گفت: من همیشه می خواستم نشانگر رنجی باشم که این آدم ها کشیده اند و تنها با فیلم نبود که می خواستم از آنها بگویم، زمانی با موسیقی و خواندن و زمانی هم با نقاشی تصویرگر رنج آنها شدم.
در ادامه این نشست، شادمهر راستین با این توضیح که خمرهای سرخ، گروه کمونیستی بودند که کامبوج را گرفتند و به آنها تنها 48 ساعت برای تخلیه وقت دادند و در عرض چند روز 2 میلیون نفر از آنها را کشتند، نگاه ریتی پان را از دریچه فراموشی و انتقام ندانست.
این کارگردان کامبوجی جشنواره را دارای نقش مهمی در معرفی فیلم ها در عرصه بین الملل دانست و ادامه داد: همین صف های بلندی که امروز در پشت در سالن های این جشنواره می بینید نشان از اهمیت جشنواره و باعث خوشحالی من است که می بینم بیشتر این افراد جوان ها هستند و تا نیمه های شب در این جشنواره فیلم می بینند.
در پایان شادمهر راستین با اشاره به اینکه فیلم تبعید ساخته ریتی پان ، سال گذشته در جشنواره جهانی فیلم فجر نمایش داده شد و به حدی از آن استقبال شد که به سانس فوق العاده کشیده شد، خبر داد که از ریتی پان قول گرفته شده تا جدید ترین ساخته اش را در این جشنواره و برای اولین بار نمایش بدهد.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.