يکشنبه ٠٦ خرداد ١٣٩٧

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

فیلیپ راس در کارگاه فیلمبرداری :

در پایان هر روز فیلمبرداری راش هایمان را روی پرده ببینیم

سینمای نو > سرویس سینما    

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه، کارگاه فیلمبرداری فیلیپ راس از مهمانان سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در سینما فلسطین برگزار شد.

تورج منصوری فیلمبردار سینمای ایران در ابتدای این کارگاه ضمن معرفی فیلیپ راس در مورد این تصویربردار و مستندساز فرانسوی عنوان کرد: فیلیپ راس نگاه رو به آینده جالبی دارد و معتقد است که به دو شکل به سمت آینده می رویم؛ یکی آینده ای که پیشرفت تکنولوژی برای ما رقم می زند و دیگری آینده مطلوبی که آینده هنری سینما در آن قرار دارد و اگر خوب در مسیر آن قرار نگیریم در سینما نمی توانیم موفق باشیم.

راس قبل از آغاز کارگاه از چند مهمان ویژه خواست خود را معرفی کنند. محسن قرایی کارگردان، بهرام بدخشانی فیلمبردار، سمانه زندی نژاد کارگردان، غلامرضا آزادی فیلمبردار، هوتن حق شناس تصحیح کننده رنگ و فهیمه دباغی بازیگر از جمله این افراد بودند.

وی همچنین از رضا میرکریمی، تورج منصوری و کسانی که دست اندکار برگزاری این کارگاه بودند تشکر کرد. مدیر فیلمبرداری پروژه «اقیانوس» در ادامه با نام بردن از سینما فلسطین به عنوان یک میراث سینمایی گفت: اگر سالن های سینما نباشند عوامل سینما از جمله فیلمبرداران نیز وجود نخواهند داشت پس خواهش می کنم سالن های سینما را حفظ کنیم. متاسفانه در کشور من فرانسه بسیاری از سینماهای قدیمی تخریب شده اند.

این فیلمبردار سپس از حاضران خواست به کلیپی سه دقیقه ای که در آن کار تیمی حیوانات به تصویر کشیده شده بود، توجه کنند.

راس در ادامه از محسن قرایی و یک بازیگر خواست تا روی صحنه بیایند تا کارگاه حالت مناظره به خود بگیرد و سپس در مورد دوران دیجیتال عنوان کرد: من فکر می کنم این فقط مختص به عصر دیجیتال نیست که ما گویی چیزهایی را در پیشرفت از دست داده ایم، بلکه انگار یک عجله ای برای رسیدن به تصویر داریم. خیلی از کارگردانان جوان وقتی در لوکیشن هستند وقتی تصویری را می بینند می گویند این همان چیزی است که من می خواستم اما این اشتباه است چون بهتر است بازیگر را با تجهیزات دیجیتال تماشا نکنیم.

وی ادامه داد: من به کارگردانان جوان نصیحت می کنم که تمام وسایلی را که می توانید تصویر را در آن ببینید فراموش کنید و تنها با یک «viewfinder» کوچک همه چیز را نگاه کنند. من با کارگردانان بزرگی مثل رابرت آلتمن کار کردم، آنها می دانند از این وسایل کوچک چگونه استفاده کنند. من فکر می کنم وقتی در لوکیشن قرار داریم اگر به بازیگران نزدیک نشویم اشتباه بزرگی را انجام می دهیم.

راس سپس از بازیگر و کارگردانی که روی صحنه بود خواست نظرشان را از آثار گسترش دیجیتال در سینما بگویند و پس از آن گفت: هیچ کس نمی تواند ادعا کند عصر دیجیتال روی فیلمنامه نویسی تاثیری نداشته است. هدف نهایی من این است که راه حلی برای عصر دیجیتال پیدا کنیم و این راه این است که مانند زمانی که همه چیز آنالوگ  بود رفتار کنیم.

وی ادامه داد: مثلاً در پایان فیلمبرداری روزانه یا در پایان هر هفته فیلمبرداری راش هایمان را روی پرده بزرگ تماشا کنیم و تنها به آنچه در مانیتور هنگام فیلمبرداری می بینیم اکتفا نکنیم. وقتی کار دیروزمان را روی پرده مشاهده کنیم می توانیم متوجه اشتباهاتمان شویم چرا که دیگر با احساسات با آن برخورد نمی کنیم. ماموریتی  که فن آوری دیجیتال می خواهد انجام دهد این است که می خواهد زمان را از بین ببرد و البته ما باید بدانیم این موضوع چیز عبثی است.

این فیلمبردار فرانسوی با تاکید بر اهمیت رابطه کارگردان با بازیگران تصریح کرد: برای کار کردن باید به بازیگر همان طور که قرار است دیالوگ هایشان را می خوانند و بازی می کنند گوش دهید. پس از این ارتباط انسانی است که می توانید دوربین را هم وارد کنید اما فیلمبرداران جوان با این که همه چیز را می دانند اول به این فکر می کنند که از چه لنزی استفاده کنند یا چه نورپردازی داشته باشند.

راس در این رابطه پروژه اقیانوس خود را مثال زد و گفت: من به 16 فیلمبردار این پروژه آموزش دادم که میزان نور را تنها با چشم تخمین بزنند و به چشمشان اعتماد کنند. همین باعث شد نوری یک دست در تمام تصاویر حکم فرما شود.

این فیلمبردار با انتقاد از دستگاه های کوچکی که در سر صحنه تهیه کنندگان برای مشاهده تصاویر استفاده می کنند، عنوان کرد: من با کارگردان هایی کار می کردم که در لوکیشن از هیچ وسیله ای برای مشاهده استفاده نمی کردند بلکه تنها با بازیگران ارتباط برقرار می کردند. برای همین ما به فدراسیون بین المللی فیلمبرداری پیشنهاد دادیم که از تهیه کنندگان بخواهند از وسایل کوچک برای مشاهده راش های فیلمبرداری استفاده نکنند چرا که همانطور که گفتم این باعث قضاوت اشتباه برایشان می شود.

وی ادامه داد: با دیجیتال باید به شکل دیگری نسبت به آنالوگ فکر کنیم. مهم است بدانیم فیلم کجا پخش می شود، سینما، تلویزیون یا دستگاه های دیجیتال. ما باید تجربه کار کردن در لابراتوار را بفهمیم. فکر می کنم هیچ متخصصی امروزه وجود ندارد که تمام دوربین ها و سیستم های پخش را بشناسد. برای همین من فکر می کنم حضور در مرحله ساخت و تولید می تواند تجربه های بزرگی را در اختیار ما قرار دهد.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.



١٦:٥٢ - جمعه ٧ ارديبهشت ١٣٩٧    /    شماره : ٦٨٩٣٧    /    تعداد نمایش : ٦١







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است