جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر ؛

نشست رسانه ای فیلم «ناگهان درخت» برگزار شد

سینمای نو > سرویس سینما    

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، صفی یزدانیان با ابراز خوشحالی از حضورش در نشست پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر گفت : من به اتکای کارنامه نوشتاریم اینجا را خانه اصلی خودم می‌دانم. فکر می‌کنم تماشاگر از اینجا و از چیزهایی که درباره فیلم نوشته می‌شود،‌ شروع به جدی دیدن فیلم می‌کند.

او ادامه داد: من 58 ساله هستم و چطور می‌توانم بگویم از کدام نویسنده و شاعر تاثیر گرفته‌ام.

یزدانیان درباره نگاه دوباره به رشت در این فیلمش گفت: مساله این است که من نگاهی به رشت در این فیلم داشتم که هیچ ارتباطی به فیلم قبلی دیگر من ندارد. فکر می‌کنم دارم با تماشاگران

خودم کدهایی را ردوبدل می‌کنم. یکی از دلایلی که با پیمان کار کردیم این است که او یک رگ رشتی هم دارد.

معادی به طنز به یزدانیان گفت: دروغ گفتم. می‌خواستم در فیلمت بازی کنم.

معادی درباره این که چقدر در نوشتن فیلمنامه با یزدانیان همکاری داشته است عنوان کرد:نه به هیچ‌وجه همکاری نداشتم. این دومین فیلمی است که تهیه کردم. اساسا فیلم‌نامه‌ای که نیاز به کار کردن داشته باشد حتی برای بازی هم نمی‌‌پذیرم. ما بیشتر بحث‌های تولیدی و نقشی با هم درباره فیلم‌نامه داشتیم. من در هیچ قسمت از این فیلمنامه دخالت نداشتم.

یزدانیان درباره همکاری‌اش با کریستف رضاعی نیز گفت: اساسا همیشه دلم می‌خواست فیلمی بسازم که از طریق موسیقی‌اش هم به یاد بیاید. کریستف در فیلم قبلی این کار را برایم انجام داد.

مهراب قاسمخانی در پاسخ به سوالی درباره این که این نقش چه ویژگی ای داشت که بازیگری در آن را قبول کردید، گفت: من اول می خواستم بگویم مگر من مُردم که بدترین بازی مربوط به خانم افشار و آقای معادی باشد. من نمی خواهم درباره ویژگی نقش صحبت کنم، برای من فقط گروه اهمیت دارد. من هیچوقت وسوسه بازیگری نداشتم و ندارم ولی برایم این هیجان انگیز بود که در کنار این گروه باشم . خیلی با ترس وارد اینکار شدم ولی برایم خیلی این تجربه هیجان‌انگیز بود.

مهناز افشار هم در ادامه درباره بازی در این فیلم و به عنوان نقش روبه روی پیمان معادی گفت: پیمان معادی در دو اتفاق در زندگی من خیلی مهم بوده یکی زمانی که من را برای «برف روی کاج ها» انتخاب کرد و دیگر در این کار که افتخار بازی در مقابل او را داشتم.

افشار در ادامه گفت: صفی یزدانیان روز اول به من گفت می شود اینهایی که هستی نباشی و من متوجه شدم باید برای بازی در این نقش تغییر کنم.

بازیگر «ناگهان درخت» در ادامه با اشاره به سوال کننده ای که ایفای نقش او را بد توصیف کرده بود گفت: می خواهم بگویم شما نمی دانید چقدر به امثال من کمک می کنید چون باعث می شوید مصرتر شوم برای این که بهتر شوم.

پیمان معادی در سوالی درباره اینکه این فیلم به نظر یک فیلم هنری می رسد و باید در گروه هنر و تجربه اکران شود و شاید برای این از مهناز افشار استفاده کردید که در اکران عمومی هم موفق باشید، گفت: بدون شک انتخاب خانم افشار انتخاب آقای یزدانیان بوده. قبل از هر چیز بگویم روزی که ما با صفی لیست عوامل را نوشتیم لیست فوق العاده ای بود، آقای پایور، آقای شهزادی، آقای رضاعی و دیگران اسم هایی بودند که من فقط باید تلاش می کردم در گروه باشند. اول برای بازی به من این نقش پیشنهاد شد من فیلمنامه را دوست داشتم، چون جنس سینمای من بود و همه می دانند اگر نقشی جنس سینمای من نباشد بازی نمی کنم. در این فیلم با تمام وجود دلم می خواست بازی کنم. وقتی برای نقش مقابلم صحبت کردیم ایشان نظرشان این بود که کست کاملا نسبت به فیلم اول عوض شود به همین دلیل ما سراغ بازیگرهای دیگری رفتیم که در میانشان خانم افشار خیلی خوب بود. به نظرم انتخاب فوق العاده ای است و شیمی این دو آدم به لحاظ قصه ای که درون فیلم است بسیار خوب است.

صفی یزدانیان هم در ادامه گفت: اولا سینمای شخصی نداریم من می توانم خوشبخت باشم که این پروژه به شکل رویاست که در سینما با این عوامل اجرا شود. زمان کنفرانس مطبوعاتی در دنیای تو ساعت چند است همین سوال پرسیده شد و گفتند آیا هنر و تجربه اکران می شود و من گفتم این فیلم هنر و تجربه نیست. نمی دانم اکران این فیلم چه می شود ولی اینکه از الان بگویند هنر و تجربه یا فلان زیاد سوال جالبی نیست.

معادی در پاسخ به سوال که چقدر از روز اول به اکران این فیلم در گروه هنر و تجربه فکر کرده بودند گفت: اساسا وقتی فیلمی به این شکل می‌سازیم. همه احتمالات را بررسی می‌کنیم. منتظر واکنش منفی هم هستیم.

او تاکید کرد: فیلم «ناگهان درخت» قرار نیست 25 میلیارد تومان بفروشد. از روز اول این را پیش‌بینی کرده بودیم. من این را می‌دانستم. چون 100 درصد فیلم برای من است،‌ از روز اول به این موضوع فکر کرده بودم.

معادی ادامه داد: ما از روز اول به 10 درصد از مخاطبان سینما فکر کرده بودم. جنسی از مخاطبان که عاشق هستند. «برف روی کاج‌ها» هم چنین فیلمی بود. ما از روز اول به این فکر کردیم که امیدوارم تعداد بیشتری از مردم این فیلم را ببیند. آشنایی من با یزدانیان این کار را رقم زد. شاید کمتر کسی جرات تهیه این فیلم را داشت. آدمی که دغدغه دارد باید فیلمش را بسازد. صفی سراسر دغدغه است. نوشته‌ها و کتاب‌هایش را بخوانید. من بسیار افتخار می‌کنم که تهیه‌کننده «ناگهان درخت» هستم و همه دغدغه‌ام تهیه چنین فیلم‌هایی است.

یزدانیان در پاسخ به این سوال که فیلم را می‌شد در زمان کمتری تمام کرد گفت: من چیزی را از آقای گلمکانی یاد گرفتم و آن این است که به فیلم تمام شده «اگر» نگویم. من فیلم را به عنوان اثر تمام شده می‌بینم. ما هیچ‌وقت به یک نقاشی نمی‌گویم آبی را در صورتی می‌زدی بهتر می‌شد. چرا همه هنرها به عنوان اثر تمام شده پذیرفته می‌شوند، اما در مورد سینما اینطور است؟! نکته این است که سینما برای من تند و کند ندارد. این فیلم باید با ریتمی می‌آمد و تمام می‌شد.

پیمان معادی در ادامه در پاسخ به این سوال که غیر از آزار دادن مخاطب هدف دیگری داشتید گفت: نه. دقیقا هدف‌مان همین بود.

سوال بعدی این بود که هدفتان از قرار دادن کاراکتر شقایق دهقان و همسرش در فیلم چه بود و اگر اینها نبودند چه تاثیری روی کلیت فیلم داشت گفت: این فیلم یک اثر تمام شده با این بازیگران است. من همیشه به خانم دهقان ارادت داشتم و با مهراب قاسمخانی هم مثل خانم دهقان هیچوقت دیداری نداشتم. برای این دو نقش دنبال بازیگرانی بودیم که این دو نفر را دستیارم پیشنهاد داد و خیلی به من لطف کردند که آمدند.

شقایق دهقان هم در ابتدا با اشاره به انتقادی که از بازی مهناز افشار و پیمان معادی شده بود گفت: من فکر می کنم آقای یزدانیان جز کارگردان هایی هستند که به کار اشراف دارند و کار یک پکیج کامل است که در نهایت خوب و بدی در کل جریان وجود ندارد. من فکر می کنم جان مایه این فیلم یک حالت شاعرانگی دارد و انگار یک شعر قشنگ می شنوی. اینکه چرا اصلا این نقش ها در فیلمنامه وجود دارد به نظرم به خاطر مقایسه ای است که این دو خانواده با هم می شوند. این زوج بچه دارند و آن زوج دغدغه دارند که بچه داشته باشند یا نباشند و در یک جای فیلم اتفاقا آن خانواده را خوشبخت تر می بینیم.

پایور مدیر فیلمبرداری «ناگهان درخت» هم در ادامه در پاسخ به این نظر که اصلا فیلمبرداری این فیلم دیده نمی شود گفت: فیلمبرداری هر فیلمی دقیقا از داخل خود سناریو می آید و هر سناریو یک روشی را ایجاب می کند. فیلمی خوب است که هیچ بخش آن بارز نباشد همه با هم هماهنگ باشد و وقتی می گویند این فیلم بد نبود ولی فیلمبرداری اش خیلی خوب بود من می فهمم کارم خیلی بد بوده است.



٢١:٠١ - جمعه ١٢ بهمن ١٣٩٧    /    شماره : ٧٥٧٧٠    /    تعداد نمایش : ٣٨١







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است