سینمای نو> سرویس سینما
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "سینمای نو" و به نقل از ستاد خبری سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نشست خبری سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور رضا میرکریمی دبیر سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر و کیوان کثیریان مدیر رسانه و ارتباطات جشنواره جهانی فیلم فجر صبح سهشنبه 27 فروردین در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
رضا میرکریمی در ابتدای نشست رسانهای این رویداد بیان کرد: به دلیل تقارن برگزاری این دوره از جشنواره با عید باشکوه نیمه شعبان، خرسندی خود را ابراز میکنم و امیدوارم جشنواره از برکات این روز بهره مند شود.
وی با ابراز همدردی با هموطنان آسیبدیده از سیل افزود: همه ما با مردم آسیبدیده از سیل همدردیم و دلمان پیش آنهاست و به همین منظور جشنواره در تفاهم با هلالاحمر به عنوان سفیر مهربانی این جمعیت انتخاب شده است تا هم در سالهای آینده برای پیشگیری و آموزش، فیلمهایی در این زمینه داشته باشد و هم در جامعه جهانی، جمعیت هلالاحمر را معرفی کند. ضمن این که همه عواید حاصل از بلیتفروشی و فروش محصولات فرهنگی در جشنواره امسال به سیلزدگان اختصاص مییابد.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر خاطرنشان کرد: گرچه سیل اخیر خسارتهایی را به هموطنان ما وارد کرد ولی نمیتوانیم این بارندگیها را لزوما یک بلا بدانیم زیرا دست کم کشورمان سیراب شده است.
دبیر سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه صحبتهایش به برخی از موانع برای دعوت از مهمانان خارجی اشاره و عنوان کرد: باید از اتفاقی که طی آن تلاش شد تا مهمانان ما که یک سال با آنها مکاتبه شده بود به جشنواره نیایند، یاد کنم و بگویم خوشبختانه این تلاشها بینتیجه ماند.
وی با اشاره به اینکه امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تامین اعتبارات مشکل داشت، بیان کرد: بخش عمدهای از بودجه جشنواره توسط مجموعهای از حامیان تامین شد البته خوشبختانه رئیس سازمان سینمایی اعتقاد جدی به تاثیر جشنواره جهانی فجر بر سینما و سایر حوزه ها دارند و پیش از مسئولیتشان در سازمان سینمایی نیز بر این اعتقاد بودند.
میرکریمی افزود: امسال با کمک شهرداری تهران و شهرداری مناطق 6، 11 و 12 پایتخت سعی کردیم فضای عمومی شهری را برای نشاط جمعی و آشنایی مردم با سینما مهیا کنیم که در همین راستا در خیابان برادران مظفر در کنار خیابان فلسطین چند شب برنامه خواهیم داشت و گذر سینمایی در آنجا شکل میگیرد.
وی با تاکید بر اینکه رونق جشنواره در سال گذشته مسئولیت این دوره را افزایش داد، بیان کرد: با تلاشی یک ساله و دبیرخانهای ثابت فیلمها رصد شدند، البته سال سختی داشتیم و بخشی از مشکلات خارج از حوزه تصمیمگیری ما بود مثل مشکل تحریم که بسیاری از مناسبات مالی ما را تحت تاثیر قرار میدهد. ما امسال برای حق نمایش فیلمها، مرسولات پستی و خرید بلیت برای مهمانان با مشکلاتی مواجه شدیم که نظیرش را تجربه نکرده بودیم.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: جشنواره سال گذشته با بودجه 8میلیارد و 200 میلیون تومان برگزار شد که 5 میلیارد آن از سوی وزارت ارشاد تامین شد، اما امسال با توجه به افزایش نرخ دلار که می توانست ما را بسیار متاثر کند سعی کردیم با تمهیداتی، افزایش چندانی در بودجه نداشته باشیم و از 10 درصد افزایش فراتر نرفتیم. البته مجبور شدیم بخشی از هزینه ها را با حذف بخش هایی از جشنواره کم کنیم.
دبیر جشنواره ضمن تشکر از متولی اصلی برگزاری جشنواره که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: همچنین از شهرداری تهران سپاسگزارم که از این رویداد به عنوان یک رویداد مهم شهری حمایت کرد. همچنین باید از نهادهای دیگری که کمکها و همدلیهایی حتی در حد اختصاص چند بلیت داشتند، نیز تشکر کنم. امسال برای هزینههای پذیرایی، هتل و هواپیما و... متکی به بودجه سازمان سینمایی نبودیم و این خودش یک دستاورد برای جشنواره است. با وجود تمام این مشکلات که حتی باعث قویتر شدن ما هم شد، امسال شاهد برگزاری جشنواره پر و پیمانی هستیم.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: امسال با جشنواره پرباری روبهرو هستیم و بیش از 250 مهمان از 58 کشور که همگی افراد کارشناس و نه توریست هستند به ایران میآیند که این نوعی قدرتنمایی در برابر آنهایی است که سعی دارند کشور ما را ناامن جلوه دهند. 28 مهمان از 21 کشور در بخش دارالفنون شرکت دارند، البته این تعداد نسبت به دوره قبل کاهش یافته است، 32 نفر هم در این بخش از استانها در جشنواره حضور خواهند داشت.
وی افزود: هدف ما در این بخش سرمایهگذاری بر استعدادهای آینده سینما است. برای مثال فیلمی از یک کارگردان لیتوانیایی امسال در جشنواره نمایش داده میشود که سه سال گذشته عضو دارالفنون بود و در جشنواره تالین اعلام کرد در سینمای ایران آموزش دیده است. همچنین سینماگران بسیاری از ایران که سالهای گذشته جایزههایی را هم به خود اختصاص داده اند، پیش از این در دارالفنون جشنواره جهانی فجر آموزش دیده اند.
میرکریمی همچنین خبر داد: بیش از 20 ورکشاپ و مسترکلاس در دارالفنون برگزار میشود. امسال حدود 2000 فیلم در جشنواره ثبتنام کردند که این نشان میدهد جشنواره جهانی فیلم فجر یک رویداد معتبر است.
این فیلمساز خبر داد: 163 فیلم از 64 کشور جهان در بخشهای مختلف نمایش داده میشود. 9 فیلم کوتاه و 14 فیلم بلند اینترپریمیر هستند. 41 فیلم بلند و 7 فیلم کوتاه برای اولین بار در بخش آسیا نمایش داده میشوند که کسانی که با استانداردهای جشنوارههای جهانی آشنا هستند تایید میکنند که این اتفاق مطابق با استانداردهای بینالمللی است.
میرکریمی با بیان این که 80 نفر از مهمانان خارجی جشنواره مربوط به بخش بازار هستند، تصریح کرد: در میان این 80 نفر، 46 خریدار از 22 کشور در بازار فیلم که از 29 فروردین تا سه اردیبهشت برگزار میشود حضور مییابند. اصول بازاریابی محتوای دیجیتال و استانداردهای جهانی برای تجارت جهانی فیلم نیز در این جشنواره آموزش داده میشود.
وی افزود: در کنار برگزاری بازار حرکت منسجم خوبی آغاز شده که نمایشهای این بخش است و امسال نظم بیشتری به خود گرفته است. 52 فیلم ایرانی در این بخش نمایش داده میشوند. بخش ویدیو لایبرری که چند سال است به عنوان بانک اطلاعات از آن استفاده میکنیم، فیلمهای خوبی در اختیار مدیران فستیوالها و مشتریان خارجی قرار میگیرد.
وی درباره بزرگداشتها نیز بیان کرد: امسال از گرافیست و انیماتور برجسته علیاکبر صادقی تجلیل خواهیم کرد. نسخه مرمتشده 6 فیلم از ایشان که تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است نیز در جشنواره نمایش داده خواهد شد.
این نویسنده و کارگردان افزود: چند سالی است که در همکاری با فیلمخانه ملی ایران بخش فیلمهای مرمتشده راهاندازی شده که با استقبال زیادی روبهرو شده که این بخش امسال نیز با قدرت برگزار میشود.
وی با اشاره به اینکه به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی به فیلمهای دهه 60 توجهی ویژه شده است، گفت: «دونده» که تصویری از آن بر پوستر نیز نقش بسته، «جادههای سرد»، «طلسم»، «پرده آخر» و «دیدهبان» فیلمهای این بخش هستند.
میرکریمی با بیان این که امسال مجموعهای درجه یک از آرشیو فیلم بنیاد سوکوروف در روسیه و مسفیلم دریافت کردهاند، گفت: تعدادی فیلم در جشنواره نمایش داده خواهد شد که منتقدان و طرفداران سینما با آنها خاطرات درجه یکی دارند و من مطمئنم که سالنهای شلوغی را برای آنها خواهیم داشت. همچنین امسال بار دیگر از استادان درجه یک دعوت کردهایم تا در کنار ما حضور داشته باشند.
در ادامه میرکریمی به عناوین بخشها و فیلمهای سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اشاره کرد که به شرح زیر است:
سینمای سعادت (مسابقه بینالملل)
فیلمهای بلند
«مصائب شیرین ۲» ساخته علیرضا داودنژاد از ایران
«جهان با من برقص» ساخته سروش صحت از ایران
«زغال» ساخته اسماعیل منصف از ایران و فرانسه
«جوان روس» ساخته الکساندر زولوتوخین از روسیه
«پناهگاهی در میان ابرها» ساخته رابرت بودینا از آلبانی و رومانی
«پیش از ژاله» ساخته مایکل نویر از دانمارک
«دلبستگی» ساخته بوراک چویک از ترکیه، کانادا و فرانسه
«بیله» ساختهاینارا کولمِن از لتونی، لیتوانی و جمهوری چک
«حذفشده» ساخته میها مازینی از اسلوونی، کرواسی و صربستان
«ایرینا» ساخته نادژدا کزهوا از بلغارستان
«جوئل» ساخته کارلوس سورین از آرژانتین
«پرنده بهاری» ساخته جینگژیانگ لی از چین
«واکرسدورف» ساخته الیور هافنر از آلمان
«گرگنما» ساخته آدرین پانِک از لهستان، آلمان و هلند
«بیوه خاموشی» ساخته پراوین مورچهال از هند
فیلمهای کوتاه
«سرسام» ساخته وحید نامی و نوید نامی از ایران
«یکدیگر» ساخته سارا طبیبزاده از ایران
«توقف» ساخته پگاه انصاری از ایران
«قطعشده» ساخته سون یونگ باک از کره جنوبی
«افراط منجی ماست» ساخته مورگان زیورلا-پتی از سوئد
«ماهی» ساخته یان تومیک از استونی
«نیات خوب» ساخته آنا مانتزاریس از انگلستان
«صادق» ساخته متیو روش از ایرلند
«بادگیر» ساخته فردریک دوازن از فرانسه
«مارا» ساخته حمید قنبری آرا و آدریانا ویچورک از آلمان
«نلی» ساخته گاجه مودرندورف از اسلوونی
«رونالدو» ساخته رجب بزگز از ترکیه
«راوی» ساخته جولیا تروفیمووا از آمریکا و روسیه
«ایستگاه» ساخته بارتوش ریتز از لهستان
«جام جهانی در میدان شهر» ساخته ویتو پالمیری از ایتالیا
جلوهگاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی)
فیلمهای بلند
«بیحسی موضعی» ساخته حسین مهکام از ایران
«جای خالی دوست» (مستند) ساخته محمدعلی طالبی از ایران
«۲۳ نفر» ساخته مهدی جعفری از ایران
«مهمانخانه ماه نو» ساخته تاکهفومی سوتسویی از ایران و ژاپن
«امینه» ساختهایمن زیدان از سوریه
«بازگشت به خانه» ساخته داریا شوماکووا از روسیه و ارمنستان
«عبور از مرز» ساخته هو مِنگ از چین
«تقاطع» ساخته نام رُن از مالزی
«چاه» ساخته ژانابک ژتیروف از قزاقستان
«شکیبایی» ساخته رشید مالیکوف از ازبکستان
«تپههای بینام» ساخته هلال بایداروف از آذربایجان
«شکستن همزمان بیست استخوان» ساخته جمشید محمودی از افغانستان
«پیچگوشتی» ساخته بسام جرباوی از فلسطین، آمریکا و قطر
«اعلان» ساخته محمود فاضل جوشکون از ترکیه و بلغارستان
«آهنگ درخت» ساختهایبک داییربکوف از قرقیزستان و روسیه
فیلمهای کوتاه
«ملاقات خصوصی» ساخته فرهاد غریبی از ایران
«قربانی» ساخته مهدی محمدنژادیان از ایران
«سیم ششم» ساخته بهرام عظیمی از ایران
«۱۹۸۲» ساخته ماریا خَیسی از لبنان
«وداع» ساخته یی فِی هی از چین و آمریکا
«هوا» ساختهایژانا کاسیمبِک از قزاقستان
«حلقه» ساخته بهروز دولتبکوف از روسیه
«پشمک» ساخته واجیکو چاچکیانی از گرجستان
«کراکر ماهی» ساخته ییغیت اوگار از ترکیه
«طلا» ساخته یونگ چائو لی از میانمار(برمه) و تایوان
«نت صفر» ساخته عذراء یاسین از عراق
«کوتوله» ساخته روسلان آقازاده از آذربایجان
«شتربان» ساخته شبنم زریاب از فرانسه و تونس
«اهرمها» ساخته بویونگ کیم از کره جنوبی و آمریکا
«دیوار» ساخته پارسنات گوپتا از هند
میرکریمی پس از اعلام فیلمهای این بخش تاکید کرد که فیلمهای بخش های دیگر جشنواره پیش از این اطلاعرسانی شده و در سایت جشنواره موجود است.
دبیر جشنواره درباره کارگاهها و پنلها نیز بیان کرد: در طول جشنواره در چند دانشگاه پنل و کارگاه برگزار خواهیم کرد که عناوین و اطلاعات آنها اعلام شده است و در طول جشنواره با استادان آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.
وی افزود: بخش «سینمای سعادت» یا همان مسابقه بینالملل با 15 فیلم که از ایران فیلمهای «مصائب شیرین»، «زغال» و «جهان با من برقص» به عنوان نماینده حضور دارند، برگزار میشود. در همین بخش فیلمهای کوتاهایرانی «سرسام»، «یکدیگر» و «توقف» نیز با فیلمهای سایر کشورها رقابت میکنند.
میرکریمی عنوان کرد: بخش مهم دیگر از نظر ما «جلوهگاه شرق» است که به فیلمهای کشورهای آسیایی و اسلامی میپردازد. در این بخش به دنبال کشف استعدادهای جدید در منطقه هستیم و فیلمهای «جای خالی دوست»، «بی حسی موضعی» و «23 نفر» از ایران با سایر فیلمها رقابت میکنند.
وی افزود: فیلمهای «سیم ششم»، «ملاقات خصوصی» و «قربانی» هم در بخش فیلمهای کوتاه آسیایی شرکت دارند.
وی با اشاره به اینکه بخش ویژهای برای سینمای آلمان و چین در جشنواره پی گرفته میشود، توضیح داد: برای آشنایی با نسل جدید فیلمسازان آلمانی این بخش در نظر گرفته شده که فیلمهای مفرحی با ارزش های سینمایی بالا و قصههای مخاطب پسند حضور دارند. به نظرم این بخش پنجره جدیدی به سینمای آلمان برای پیوند با خاطرات قبلیمان از این سینما باز میکند.
این کارگردان سینما اضافه کرد: همچنین بخش مرور سینمای چین که با بازار بزرگ مخاطب سینمایی باید یکی از مقصدهای سینمای ما در آیندهای نزدیک باشد در این دوره از جشنواره گنجانده شده است. این کشور پرقدرت سینمایی به دلیل برخورداری از بزرگترین بازارها و استودیوها از رگههایی از سینمای ایران و اشتراکات فرهنگی با ما نیز برخوردار است.
در ادامه این نشست کیوان کثیریان درباره مراسم افتتاحیه توضیح داد: چهارشنبه 28 فروردین ماه جشنواره با نمایش فیلم «دیدهبان» در سالن شماره یک سینما فلسطین با مراسمی کوتاه آغاز میشود.
میرکریمی هم با اشاره به بخش «زیتونهای شکسته» که سالهای گذشته در جشنواره وجود داشت، گفت: این بخش به بحرانهای منطقه از جمله سوریه و یمن میپردازد که امسال اسمش را به «شاخههای زیتون» تغییر دادیم. کسانی که فهم بیشتری نسبت به زندگی مسلمانان دنیا داشته باشند میتوانند در این بخش شاهد فیلمهایی جالب از کشورهای چین، یمن و سوریه باشند. همچنین بخش «مستند زیر ذرهبین» هم که پرطرفدار است، امسال یکی از بخشهای قوی جشنواره است. تعداد فیلمهای خارجی این بخش افزایش یافته و برخی از این آثار برای اولین بار نمایش داده میشوند.
میرکریمی خبر داد: در بخش «نمایشهای ویژه» نیز بهترین فیلمهای معرفی شده از 10 کشور به آکادمی اسکار نمایش داده میشود. این بخش برای مطالعه تطبیقی و ارزیابی سلیقه کشورها در معرفی بهترین فیلمشان به اسکار، مجموعهای دیدنی و جذاب خواهد بود.
وی در ادامه داوران بخش های مختلف جشنواره را اینگونه معرفی کرد:
سینمای سعادت (مسابقه بینالملل)
نوید محمدزاده از ایران، نرگس آبیار از ایران، وانگ شیائوشوایی از چین، مایک فان دیم از هلند، مظفر اوزدمیر از ترکیه، لابینا میتوسکا از مقدونیه، پیتر فلایشمان از آلمان
بخش جلوه گاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی)
خسرو معصومی از ایران، رهاب ایوب از سوریه، روسودان گلورژیدزه از گرجستان
جایزه بینالادیان
سید محمدحسین نواب از ایران، داگلاس فالسون از ایرلند جنوبی، اینیس گیل از پرتغال
نت پک
سیدغلامرضا موسوی از ایران، اعجاز گل از پاکستان، لاتیکا پادگائونکار از هند
فیلمهای اول
بهروز شعیبی از ایران، عمار هادی العرادی از عراق، غسان سلهب از لبنان
جایزه منتقدان بینالمللی
روبرت صافاریان از ایران، باربارا لوری از آلمان، دکتر سعداله رحی ماف از تاجیکستان
میرکریمی در ادامه نشست درباره ملاک انتخاب افراد برای داوری جشنواره گفت: حضور چهرههای مطرح از ایران و جهان و کسب افتخار از جشنوارههای خارجی و داخلی از جمله معیارهایمان بود. ضمن این که میخواستیم از دور تسلسل اسامی تکراری خارج شویم.
وی با اشاره به این که امسال جایزههای مسابقه اصلی مانند سالهای گذشته اهدا خواهد شد، گفت: ما هر سال تلاش میکنیم تا آییننامه جشنواره دستخوش کمترین تغییر شود و حتی سعی میکنیم نیروهای برگزاری جشنواره نیز ثابت باشند و حدود چهار سال است که با همین دوستان همکاری داریم.
در ادامه نشست، دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مهمانان ویژه سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر را اینگونه معرفی کرد:
پل جوزف شریدر کارگردان، فیلمنامهنویس و منتقد آمریکایی
دیمیتری آلیپ مدیر فروش بخش بینالملل جشنواره کوران سه بعدی
جولی برتوچلی مستندساز و برنده جایزه ویژه هفته فیلم منتقدان در جشنواره کن
لوکا بیگاتزی فیلمبردار مطرح ایتالیایی
رزا بوش تهیهکننده مستند مشهور «باشگاه اجتماعی بوئناویستا»
زیلکه بوئر طراح صحنه فیلمهای مطرح سینمای آلمان
تیاگو دو لوکا دانشیار مطالعات فیلم و تلویزیون در دانشگاه وارویک
ماریکه دوالک دانشیار مطالعات رسانه و مدیر «برنامه هنرها و جامعه» در دانشگاه اوترخت هلند
جان هیل استاد دپارتمان هنرهای رسانه در رویال هالووی دانشگاه لندن
رضا اویلوم استاد دانشگاه از کشور ترکیه
آندرئا پالائورو کارگردان فیلم تحسینشده «هانا»
آدینا پینتیلی کارگردان رومانیایی
کیم سویونگ عضو هیات موسس و بنیانگذار چندین جشنواره سینمایی در کرهجنوبی
هانس یورگ وایسبریخ یکی از تدوینگران شاخص بینالمللی
لیو ژوان تهیهکننده، کارگردان و مدیرعامل شرکت دونگچان فیلمز
در ادامه نشست، دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با تاکید بر ثبات فراخوان و آییننامه عنوان کرد: معتقدیم کسی که قرار است به ما فیلم بدهد باید جشنواره را محلی برای معرفی اثر خود بداند و متوجه باشد با چه جشنوارهای رو به رو است پس اگر دائم آییننامه را تغییر دهیم این اتفاق نمیافتد.
وی افزود: بخش آسیا دو جایزه دارد؛ یک جایزه فیلم اول که از سال گذشته اضافه شده است و هیاتی سه نفره از میان مجموع فیلمها آثار این بخش را داوری خواهند کرد. همچنین بنیاد نت پک که از توسعه سینمای آسیا حمایت میکند، امسال جایزهای اهدا خواهد کرد.
میرکریمی همچنین گفت: امسال هم مانند سال گذشته جایزه بینالادیان با قدمتی 15 ساله را اهدا خواهیم کرد و همچنین جایزه محمد امین برای چهارمین سال پیاپی اهدا میشود. یک جایزه که امسال به جشنواره به صورت آزمایشی اضافه شده است، جایزه منتقدین جهانی یا فیپرشی است. اگر این جایزه در جشنواره امسال مورد استقبال قرار بگیرد از سال آینده به صورت ثابت حضور اهدا خواهد شد.
دبیر جشنواره درباره ویژگیهای «کمدیهای معاصر» که یکی از بخشهای امسال جشنواره است، نیز توضیح داد: امیدواریم این بخش نیز مخاطبان را به خنده بیندازد زیرا ما در سینمای امروز به جنسی از کمدی عادت کردهایم که صرفا طنز سیاسی دارد. به دلیل خلایی که در بخش کمدی احساس میشد، این بخش را اضافه کردهایم.
وی اضافه کرد: به دلیل اینکه فیلمهای خارجی اجازه اکران گسترده در سینماهای ایران را ندارند، در چنین شرایطی خودخواهانه است حالا که این فرصت برای دیدن فیلمهای خارجی در چند روز فراهم شده، مخاطبان، صرفا فیلمهای هنری را در جشنواره ببیند بنابراین فیلمهای نیمه تجاری نیز در جشنواره مورد توجه قرار دارد.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از حضور پل شریدر کارگردان، فیلمنامهنویس و منتقد آمریکایی به عنوان مهمان ویژه در دوره سیوهفتم جشنواره خبر داد و گفت: پل شریدر فیلمنامهنویس آثار بزرگی از سینمای جهان از جمله «گاو خشمگین» و «راننده تاکسی» ساخته مارتین اسکورسیزی است و با سیدنی پولاک نیز همکاری داشته است. دیدگاه ها و نظریات او بارها به کتابهای معتبر سینمایی تبدیل شده و آثاری مربوط به وی به زبان فارسی ترجمه شده است.
کارگردان «قصر شیرین» به دلیل انتشار گسترده اخبار جشنواره در دوره سیوششم از اهالی رسانه قدردانی کرد و گفت: آنچه باعث میشود تجربههای سینمایی ما محدود به فضای جشنواره نشود، رسانهها هستند و آنها کمک میکنند تاثیر این رویداد گستردهتر شود.
میرکریمی بیان کرد: از تمامی اسپانسرهایی که کمکمان کردند و تعدادشان هم زیاد است، تشکر میکنم. کسانی که تواضع داشتند و اصراری به این که اسمشان در این جا برده شود، نداشتند. به ویژه از شهرداری تهران تشکر میکنم. امسال با کمک سازمان زیباسازی شهرداری تبلیغاتی غیرمستقیم برای جشنواره انجام میشود. در بیلبوردهای شهری نیز با عنوان «یک جشنواره، یک فیلم، یک جمله» جملههایی نقش بسته است که گنجینهای از پند و معرفت عمومی کشورها را به نمایش میگذارد و میتواند برای مردم لحظههایی را بسازد که بیشتر تعمق کنند.
بخش دوم این نشست رسانهای به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.
میرکریمی در پاسخ به این پرسش که آیا بخش ویژهای برای نمایش عکسهای قدیمی از سینما مثل سالهای گذشته در نظر گرفته شده است، گفت: امسال به دلیل محدودیتهای مالی، این بخش که به همت سیفالله صمدیان برگزار میشد، حذف شده است و عکسهای سال گذشته بر دیوارهای چارسو نصب میشود.
وی در پاسخ به این که آیا برنامهای برای ادغام دوباره بخشهای ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر وجود دارد و اگر اینطور است تکلیف برنامه پنج ساله جشنواره جهانی فیلم فجر چه میشود، عنوان کرد: من در این مورد به شنیدههای خودم اکتفا میکنم. طبق نظر آقای انتظامی، تجمیع دوباره بخش ملی و جهانی بخشی از هزینهها را هدر میدهد. البته بهتر است از خودشان سوال کنید ولی ایشان از جشنواره جهانی فجر حمایت میکنند. من تا جایی که بتوانم براساس استانداردهای مدنظرم جشنواره را ادامه دهم، این کار را خواهم کرد و احساس من این است که با توجه به نظرات سینماگران مهم و برجسته این تفکیک تاکنون تاثیرگذار بوده است.
کیوان کثیریان مدیر رسانه و ارتباطات جشنواره نیز از برگزاری نمایشگاه عکسی در همکاری با هلال احمر و نمایش عکسهایی از سیلهای اخیر در گذر خیابان برادران مظفر خبر داد.
میرکریمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره واکنش منفی برخی کارگردانان مانند رضا گوران به نمایش و حضور فیلمهایشان در بخش بازار و این که چه کسانی میتوانند به تماشای فیلمهای این بخش بنشینند، توضیح داد: ما بدون هماهنگی با کارگردان فیلم او را پخش نمیکنیم و تایید کتبیشان را داریم. آقای رضا گوران نیز دچار سوتفاهم شده بودند و آن لیست فقط مربوط به بازار بود. نمایشها در بازار بلیتفروشی و رزرو ندارد و اولویت با مهمانان خارجی و حضور 5 دقیقه قبل از اکران است. باید افراد برای تماشا در صف بایستند و این شرایط شامل همه کارتها بدون هیچگونه تمایزی میشود.
وی در همین مورد ادامه داد: این یک فرصت است زیرا 70 نفر از کشورهای مختلف فیلمهای بازار را می بینند. نمایش دومی نیز امسال برای فیلمهای بازار در محل بنیاد سینمایی فارابی صورت میگیرد که صرفا برای آنهایی است که دعوتنامه داشته باشند و عموما مهمانان خارجی هستند.
این فیلمساز در پاسخ به این پرسش که با توجه به این که در دورههای بعدی جشنواره ملی و جهانی فجر توسط فارابی برگزار میشود، برنامهای برای انتقال جشنواره جهانی فیلم فجر به بخش خصوصی دارد یا نه، گفت: آقای انتظامی رئیس سازمان سینمایی معتقدند جشنواره باید هویت حقوقی مستقلی بیابد و چه بهتر با ارگانهای مرتبط به تفاهمی درباره این تصمیم برسیم. درباره این اتفاق بعدا اطلاعرسانی میشود.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره اختصاص سالنی مجزا به اهالی رسانه برای تماشای فیلمهای جشنواره بیان کرد: سالهای قبل یک سالن کامل را به خبرنگاران اختصاص دادیم اما متاسفانه به دلیل مشکل ترافیک این سالن خالی میماند، اما امسال دو سانس را به اهالی مطبوعات اختصاص دادیم. البته سالن تعداد صندلیهای مشخصی برای اهالی رسانه و منتقدان دارد و طبیعتا پذیرای تعداد محدودی از خبرنگاران است. البته امسال نمیتوان بلیتهای رایگان را از خانه رزرو کرد و دوستانی که کارت مطبوعات دارند باید به چارسو آمده و از طریق دستگاه مخصوص بلیت ها را رزرو کنند. همچنین کارنامهای از حضور و فعالیت اهالی رسانه به ما میرسد که برای سال بعد از طریق آن درباره حضور افراد تصمیم میگیریم و اگر کارت آنها ورود نخورده باشد امکان رزرو بلیت نخواهند داشت.
پرسش دیگر این نشست به مساله قیمت بلیتها اختصاص داشت.
میرکریمی در پاسخ به این پرسش که آیا بلیتهایی ارزانتر به مردم علاقهمند فروخته میشود، عنوان کرد: ما باشگاه مخاطبان را راهاندازی کردیم و جمعیتی چند هزار نفره در این باشگاه عضو شدند که هر لحظه هم بر تعداد آنها اضافه میشود؛ روندی که باعث شد جلسهای با مدیران داشته باشیم و قرار شد عضویت در این باشگاه تا ساعاتی دیگر بسته شود.
وی افزود: تمام افراد عضو باشگاه با داشتن کارت از تخفیف 60 تا 70 درصدی بلیت برخوردار میشوند بنابراین اکثر مخاطبان ما حدود چهار هزار تومان برای تماشای هر فیلم می پردازند و مخاطبان آزاد دو تا سه درصد مخاطبان جشنواره را تشکیل می دهند که بلیت را به صورت آزاد خریداری میکنند. اگر این مبلغ را هم نگیریم، نظم جشنواره بهم می خورد. باید علاقمندی فرد به ما اثبات شود. ضمن این که که تمامی درآمدهای حاصل از فروش بلیت ها به صورت مستقیم به هلال احمر داده میشود تا برای سیل زدگان هزینه شود.
به گفته وی، جمعیتی دو هزار و پانصد نفره از فیلمسازان و خبرنگاران، رایگان و با رزرو فیلمها را می بینند
کارگردان فیلم «دختر» در پاسخ بهاین که اگر مسئولیت دبیری جشنواره در صورت ادغام به او برسد با این اتفاق موافق است یا نه، توضیح داد: اساسا وقتی مساله ادغام دو بخش را قبول ندارم، مسئولیت آن را نیز قبول نمیکنم. شهری به بزرگی تهران و با جمعیت بیش از 10 میلیون باید دست کم ماهانه یکبار یک رویداد بزرگ فرهنگی داشته باشد. وضعیت در شهرهای دیگر از نظر رویدادهای فرهنگی و هنری بدتر است. وقتی میتوان برای سینما دو فرصت بهرهبرداری فراهم کرد، چرا این اتفاق نیفتد؟! من از این پیشنهاد دبیری احتمالی استقبال نخواهم کرد.
وی افزود: آقای اربابی از معاونان وزارت ارشاد که مسئولیت تحقیق دربارهاین تجمیع را داشتند، نظرشان را صریحا اعلام کردند که این دو جشنواره ماموریتهای جداگانهای با اهداف و تاثیرات مستقل دارند بنابراین ادغام تصمیم درستی نیست. من تا جایی که دبیری جشنواره در بخش جهانی را برعهده دارم کارم را درست انجام میدهم.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به این که برای محدودیت ظرفیت سالنها و امکان بهرهمندی بیشتر از فیلمها چه تصمیمی دارد، گفت: اگر بخواهیم تراز اول شویم که بدون تعارف میگویم ما در غرب آسیا مهمترین جشنواره هستیم، باید بالای 200 فیلم نمایش دهیم. جشنوارههای دیگر در منطقه پس از هزینه کردنهای بسیار تعطیل شدند و ما میتوانیم یکی از سهتای آسیا باشیم که امسال هم هستیم، اما هنوز به سطح نمایش 200 فیلم نرسیدهایم.
وی با اشاره به اینکه نباید بیشتر از سه بار یک فیلم را در جشنواره نمایش داد، گفت: سالنهای ما کوچک هستند و بضاعت سختافزاریمان اجازه بهرهوری بیشتر از فیلمها را نمیدهد.
میر کریمی درباره این که آیا برنامهای در جشنواره برای اکران مردمی فیلمهای خارجی وجود دارد، اظهار کرد: اکران عمومی از وظایف جشنواره نیست، اما احیای عادت از یاد رفته دیدن فیلمهای خارجی بر پرده سینما از جمله وظایف جشنواره است. سال گذشته به دنبال تحقق چنین هدفی بودیم اما از زمان حضور من در این سمت سه وزیر و رییس سازمان سینمایی تغییر کردهاند و این هدف عملا اجرایی نشد.
وی تاکید کرد: به دنبال نمایش فیلمهای خارجی و حضور مهمانان خارجی در این نمایشها بوده و هستیم تا از محل بلیتفروشی هزینههایش را تامین کنیم که امیدوارم این هدف محقق شود.
این سینماگر همچنین درباره امکان حضور همراه با خبرنگاران در سانسهای نمایش فیلم توضیح داد: هیچکس نمیتواند کسی را به عنوان همراه بیاورد و رزرو بلیت 48 ساعته است. اگر بیش از حد بلیت رزرو کنند و به تماشای فیلمها نروند نمره منفیشان زیاد و با بالا رفتن نمره منفی کارتشان باطل میشود. در هر سالن تعدادی سهمیه برای خبرنگاران موجود است و اگر جایی برای اهالی رسانه در سالن وجود نداشت مسلما دوستان دیگری این بلیتها را رزرو کردهاند.
میرکریمی با اشاره چگونگی حفظ استانداردهای کیفی این جشنواره برای رقابت با رقابتهای معتبر بینالمللی نظیر اسکار نیز عنوان کرد: تمام تلاشمان را برای رسیدن به این مهم انجام میدهیم و از بیش از 60 کشور در جشنواره فیلمهایی حضور دارند و این آمار بسیار خوبی است.
وی در پاسخ به این که با توجه به ادغام موسسه رسانههای تصویری وضعیت رایت فیلمها در جشنواره چگونه خواهد بود، بیان کرد: ما حق اکران را پرداخت نمیکنیم حق حضور و نمایش فیلم در فستیوال را پرداخت میکنیم که ربطی به موسسه رسانههای تصویری ندارد. بودجه جشنواره نیز برای انضباط مالی به موسسه رسانههای تصویری ارائه میشود که از مهدی یزدانی مدیر موسسه رسانههای تصویری که خود از مدیران قبلی جشنواره نیز هست، در اینباره تشکر میکنم.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر همچنین در پاسخ به این که چه فضاسازی و بازتابی از جشنواره جهانی فیلم فجر در رسانههای بینالمللی وجود دارد، گفت: انعکاس جشنواره ما با توجه به مقالات معتبر و گزارشهایی که در رسانههای بینالمللی از دوره سیوششم منتشر شد، نشان میدهد این دوره در این بخش موفق بود. امسال نیز تلاش کردیم چنین بازتابی داشته باشیم.
کیوان کثیریان نیز در اینباره توضیح داد: این بازتاب رسانهای در فضای بینالمللی به حضور چهرههای سینمایی بینالمللی نیز بستگی زیادی دارد. ضمن این که در تقویم جشنوارهها، 4 جشنواره خارجی همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار میشود و این جدا از بازتاب در رسانههای بینالمللی حضور مهمانان خارجی را هم دچار مشکل میکند.
میرکریمی در بخشی دیگر از پاسخ به پرسشها گفت: امسال برای اولین بار نمایشگاه تجهیزات سینمایی از نیمه دوم زمان جشنواره و در محل غرفههای بازار برگزار میشود. این نمایشگاه از 4 تا 6 اردیبهشت با مدیریت آقای علیزاده دایر است. امسال میخواهیم امکانات سینمایی ایران را معرفی و برای این بخش بازاریابی کنیم. اگر موفق عمل کنیم سال بعد این بخش را به صورت بینالمللی برگزار خواهیم کرد.
در ادامه سوالی درباره پوستر جشنواره که مربوط به فیلم «دونده» است مطرح و عنوان شد که انتظار میرفته این فیلم در افتتاحیه جشنواره به نمایش در بیاید اما فیلم «دیدهبان» در افتتاحیه نمایش داده میشود.
میرکریمی دراینباره توضیح داد: برنامهای برای فیلم «دونده» داریم که مستقل خواهد بود. دیدگاه من این بود که به همه فیلمها باید توجه کنیم و تا آنجایی که بتوانیم برای همه این 5 فیلم خش مرمتشده ظرفیت ایجاد میکنیم.
وی افزود: شخصا با آقای امیر نادری هم صحبت کردم و او از این اتفاق خوشحال است و به همین منظور یک پیام برای ما با حال و هوای جنوبی داده است که در ایام جشنواره خواهید دید.
میرکریمی در پاسخ بهاین که آیا از اصغر فرهادی برای حضور در جشنواره دعوت شده است، گفت: امسال برای ایشان پیامی فرستادم و گفتند «میدانید که این جشنواره را استانداردترین جشنواره فیلم ایرانی بعد از انقلاب میدانم و هر حرکتی از آن خوب است. امسال برنامههای مفصلی همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر دارم که فرصت حضور پیدا نمیکنم». به هر حال آقای فرهادی در دورهای استاد دارالفنون بودند و نسبت به ما و جشنواره لطف دارند. همچنین ایشان جایی که فیلم ایرانی باشد علاقهای به داوری ندارند.
وی همچنین در پاسخ به این که با توجه به گذشت 5 سال از جدایی بخش جهانی از ملی جشنواره فیلم فجر تاثیر این جشنواره را بر حوزه تولید و پخش جهانی سینمای ایران چطور ارزیابی میکند، عنوان کرد: ما آمارها را پیوسته ارزیابی میکنیم برای مثال این که چند فیلم از جشنواره جهانی به فستیوالهای خارجی راه پیدا کرده و به فروش رفتهاند در مقایسه با فیلمهای منطقه در این خصوص سنجیده میشود یا ضریب اشغال صندلیهای جشنواره برای تماشای فیلمها بررسی میشود. این که اعضای باشگاه به چه فیلمهایی علاقه دارند و چه درصدی از صندلیها را به خود اختصاص میدهند نیز مدنظرمان است.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: ما در جذب مخاطب حرفهای به نتایج خوبی رسیدهایم و حتی نشست خبری جشنواره و حضور گسترده اهالی رسانه نیز این جدیت را تایید میکند. حضور 250 مهمان خارجی در دوره امسال که سال گذشته آماری بیشتر و حدود 350 مهمان بود، در جشنوارههای مشابه به راحتی اتفاق نمیافتد. در جشنوارههایی که من داورشان بودهام، معمولا مهمانان خارجیِ کمی حضور دارند بنابراین این میزان حضور مهمانان بینالمللی یک فرصت برای فیلمسازان ایرانی در دیده شدن فیلمهایشان است.
این فیلمساز درباره تاثیر جشنواره بر فیلمسازان داخلی نیز گفت: همین بس که فیلمهایی با ارزش بالا میبینند و به بخشهای مغفولمانده سینمای بینالمللی در جشنواره پرداخته میشود.
میرکریمی دو مدیر جدید جشنواره را نیز اینگونه معرفی کرد: خانم فاطمه جواهرساز مدیر بازار بینالمللی فیلم از کارشناسان و نیروهای باسابقه و آقای وحید قاسمی مدیر رویدادهای شهری دو مدیر جدید جشنواره هستند.
وی درباره تلاشها برای حضور امیر نادری در جشنواره و پاسخ به این پرسش که چرا نام عکاس فیلم «دونده» در پوستر جشنواره درج نشده است، بیان کرد: اسم عکاس که مانی پتگر است در پوستر آمده و یادداشتی از ایشان هم در ایام جشنواره منتشر خواهد شد. درباره بخش دیگر سوال هم باید بگویم من با امیر نادری در پوسان دیدار داشتم و نیامدن ایشان به احساسات خودشان مربوط است. نادری مانعی برای آمدن به ایران ندارد و مانعش تنها به لحاظ عاطفی است که اگر بیاید ممکن است در ایران ماندگار شود چون پیوند بسیاری با گذشته خود به ویژه جنوب دارد.
وی افزود: امیر نادری همواره علاقهاش را به کشورش و به خوزستان بیان کرده همانطور که در پیامش هم میگوید. ما از او دعوت کردیم که بیاید و امیدواریم در دورههای آینده شاهد حضور ایشان باشیم.
کیوان کثیریان نیز در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران شبکههای بینالمللی برای میزان دسترسی به مهمانان و تهیه گزارش از بخشهای مختلف بیان کرد: به طور مستقیم امکان هماهنگی با مهمانان وجود ندارد و بهتر است از طریق روابط عمومی برای تهیه مصاحبه و گزارش هماهنگی صورت بگیرد و امسال تیم ما برای هماهنگی دقیق این بخش در خدمت شما است.
در ادامه میرکریمی در پاسخ به این که چرا در الهمانهای جشنواره یادی از درگذشتگان سینمای ایران در چند ماه اخیر نشده است، گفت: به دلیل این که از تصویر استاد انتظامی پیش از این در پوستر استفاده کرده بودیم استفاده دوباره خوب نبود.
وی افزود: همچنین اتفاق تلخ درگذشت استاد مشایخی نمیتوانست در بخش گرافیکی جشنواره بازتاب یابد زیرا پوسترها پیش از درگذشت ایشان طراحی شده بود. ضمن این که از تصویر ایشان در بخشی از یکی از پوسترها استفاده شده است. همچنین به تازگی در فیلمخانه ملی ایران 30 دقیقه از پشت صحنه فیلم «گاو» پیدا شده که تماشای آن در جشنواره برای همهمان جذاب است. همچنین با نمایش فیلم «طلسم» از زندهیاد جمشید مشایخی در جشنواره یاد خواهیم کرد.
میرکریمی همچنین به سوالی درباره علت حضور نیافتن سینماگران فلسطینی در جشنواره گفت: متاسفانه فیلمسازان فلسطینی از حضور در ایران منع شده اند. سال گذشته این اتفاق برای مصریها افتاد و چند سالی است که اجازه خروج به آنها برای حضور در جشنواره ما داده نمیشود، اما از تلاش ما برای حضور آنها کم نمیشود. امسال توجه مطلوبی به فیلمهای کشورهای عربی و اسلامی داریم و مهمانان زیادی از این کشورها به جشنواره دعوت شدهاند.
وی ادامه داد: قطعا موانعی که در کشورهای عربی به وجود می آید ماندگار نیست و ایران کشوری ممتاز در منطقه است. آنها که با ایران قطع رابطه میکنند در درجه اول به خود ضربه میزنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سینماگران این امکان را دارند که مقابل منتقدان نشسته و نقدها را در ایام جشنواره بشنوند، گفت: باید فضا برای برگزاری کنفرانسهای مطبوعاتی در جشنواره ایجاد شود. ما دستاورد بزرگی را در طول مسیر سه سالهای که طی کردیم، به دست آوردهایم. در ابتدا علاقهمندی چندانی برای نقد فیلمها و حتی برگزاری جشنواره وجود نداشت و حتی دوستان، مرا از دبیری جشنواره منع میکردند اما طی سه دوره برگزاری شاهد استقبال خوبی از مخاطبان بودیم. باید راهکارهای بیشتر و بیشتری پیدا کنیم. طبیعی است این تعداد مهمان و هماهنگی آنها امری دشوار است.
وی ادامه داد: جالب است که بسیاری از مهمانان خارجی از سوالهایی که پرسیده میشود تعجب میکنند و معتقدند شعور مخاطبان ایرانی بالاست. الیور استون سال گذشته در سالنی 600 نفره و با سوالاتی فنی مواجه و از این موضوع هیجانزده شده بود.
کیوان کثیریان در پایان این نشست با اشاره به بولتن شماره یک جشنواره گفت: این بولتن با حجمی بیشتر به ارائه مروری از فیلمهای جشنواره به دو زبان اختصاص یافته که در اختیار مهمانان قرار داده میشود، اما فعلا امکان برگزاری نشست حضوری وجود ندارد چرا که تعداد زیاد اتفاقات جشنواره و نمایش فیلمها و این که از هر فیلم تنها یک نماینده وجود دارد، امکان برگزاری نشست را به ما نمیدهد. البته امکان دسترسی به فیلمسازان وجود دارد.