پنج شنبه ٢٣ آبان ١٣٩٨

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

بهرام کلهرنیا :

فجر جشنواره‌ای برای بیان پیروزی‌های هنری است

سینمای نو > سرویس هنرهای تجسمی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و اعلام روابط عمومی هشتمین جشنواره بین‎المللی هنرهای تجسمی فجر؛ بهرام کلهرنیا عضو شورای هنری جشنواره، درباره آثار رسیده به این رویداد هنری گفت: با بررسی آثار در بخشهایی از جشنواره شاهد رشد آثار  و در بخش‌هایی از نظر من شاهد رکود بودیم. زمانی که درباره جشنواره فجر به عنوان جشنواره جشنواره‎ها گفت‎وگو می‏‌کنیم، یک اندازه و تناسب در ذهن داریم و آن را در جایگاه خاصی قرار می‏‌دهیم. وقتی می‎گوییم این جشنواره بین‎المللی است و قرار است به بنیان‎های هستی‎شناسانه ما بپردازد و بسیار ویژگی‌های دیگر بر آن در نظر می‌گیریم باید شرایطی را فراهم کنیم که این جشنواره قد بکشد. باید کوشش کنیم از طریق تبیین یک ایده درباره جشنواره فجر اطلاعاتی را به جامعه هنری و دیگر بخش‎های جامعه منتقل کنیم تا بدانند فجر چیست؟. ما هنوز چیستی جشنوار فجر، ابعاد و اندازه‌ها و ابعاد آن را برای جامعه حرفه‎ای مجسم نکرده‎ایم. به همین دلیل آثاری که به دبیرخانه این جشنواره می‏‎رسد گاه بسیار دانشجویی و تجربه‌گرا هستند.

وی ادامه داد: با این حال گاه کارهای بسیار خوبی نیز در میان آثار رسیده وجود دارد. در نقاشی کارهای خوبی رسیده بود که انتخاب شدند، در تصویرسازی آثار بسیار خوب، خیره‎کننده و در ابعاد جهانی وجود داشت و کنجکاو هستم بدانم این آثار را چه کسانی خلق کرده‎اند که من تاکنون آنها را نمی‌شناختم. در عکاسی نیز کارهای خوبی به دست ما رسید اما در بخش‌های گرافیک، مجسمه‎سازی، هنرهای نو این اتفاق کمتر افتاده است. نام‎های آشنا نیز در میان این آثار کم‎ بودند اما انتظار این است که اگر کسی نام خود را برابر با فجر می‎شمارد و این شجاعت را دارد که در چنین جشنواره‎ای شرکت کند، اندازه‎ای از توسعه یافتگی در کار او وجود داشته باشد.

این مدرس هنر درباره اینکه تغییر در رویکرد حضور رشته‎ها در جشنواره فجر امسال چه نتیجه‌ای در آثار رسیده داشته است نیز اظهار کرد: اینکه مرز میان رشته‎ها برداشته شده است تاثیری در آثاری که به دست ما رسیده نداشته است و این مسئله بین خود ما مطرح شده است. این یک سیاست‎گذاری است که ما به آن پرداخیتم. ما به این موضوع فکر کردیم که ضروری است ما به این موضوع توجه داشته باشیم که تاریخ کلاسیک و حوزه‎های قدیمی امروز به هم ریخته‏‌اند و امروز هنرمندان تلاش می‏‌کنند با ابزارها، تکنیک‎ها و شیوه‎های تفکر گوناگون از مصالح اندیشه و فنی دیگر برای بیان ایده خود استفاده کنند. مثلا طراحان گرافیک فیلم می‏‌سازند، نقاشان کارهای گرافیکی انجام می‏‌دهند و ... یعنی امروز پذیرفته‎ایم که گرافیک یک جنس تفکر است نه یک مدیای بیانی مشخص و محدود و ابزارهای خاص خود را دارد. در واقع گفت‎وگوی ما بحثی بسیار پیشتازانه بود و نظرات دوستان ما در شورای هنری دارای اصالت است. با این حال در مرحله انتقال به هنرمندان و جامعه این موضوع به درستی منتقل نشده است و من کاستی این موضوع را هنگام ارزیابی متوجه شدم زیرا دیدم که دوستان ما به کارهایی که پیش از این انجام می‌دادند اکتفا کرده بودند و به این فضای باز شده توجهی نداشته‏‌اند و یا حتی هنرمندانی کارهای آماده خود را از 10 سال قبل برای ما فرستاده‌اند. این در حالی است که ما می‌خواهیم از لیاقت‎های هنرمند آینده‎نگر و توسعه نگر چیزهایی را استخراج کنیم.

کلهرنیا همچنین با بیان اینکه آثار رسیده دچار نوعی ادبیات‎زدگی هستند افزود: کارهایی که ما دریافت کردیم معمولا همراه با متن‎‌هایی بودند که بسیار دور از بیان یک هنرمند بودند. بلندپروازی و شجاعت داشتن در کارها ناچیز بود و همه در توجیه کارها و در اثبات حقانیت اثر خود گفت‎وگو کرده بودند. هیچ‌کس با شجاعت ننوشته بود که من نقاش هستم ببینیند چه کرده‎ام و از من انتظار یادداشت‌نویسی درباره اثرم را نداشته باشید. اگر شما هنرمند هستید نقاشی من باید بتواند با شما گفت‎وگو کند.

وی با اشاره به اینکه نیازمند رویداد سالانه ای برای هنر هستیم افزود: ما به تلاش‎های بدون وقفه فراوان نیاز داریم، بی‎ینال‌ها گزارشی هستند تا بدانیم هنرمندان در دوره دوساله گذشته چه کرده‏‌اند. این گزارش برای آنهاست و درون جامعه هنری بیان می‎شود درحالی که فجر جشنواره‎ای برای بیان پیروزی‎های هنری است. ممکن است نتایج بی‎ینال‎ها به فجر منتقل شود اما وظایف این دو با هم متفاوت است. فجر قرار است آنگونه که ما امسال به دنبال آن هستیم جریان‏‌سازی کند و گونه‎های تفکر جدید را در آن ساماندهی کنیم در حالی که بی‎ینال‎ها به گذشته نگاه می‏‌کنند. فجر از همان ابتدا به آینده نگاه دارد، اگر فجر با تفکر امسال موفق شود که جایگاه خود را مستحکم کند که به نظر من موفق خواهد شد، ما قطعا روی نظام‎ آموزشی تاثیر خواهیم گذاشت. امروز نظام‎های آموزشی ما هنوز در حال تربیت طراح گرافیک، نقاش و... هستند و عقب‎ماندگی در مدارس هنر ما باید ریشه‎یابی شود.

دبیر بخش گرافیک جشنواره هشتم درباره شیوه ارزیابی و اینکه قرار بود داوران در این دوره درباره همه حوزه‌ها ارزیابی و انتخاب کنند نیز اظهار کرد: قرار بود چنین اتفاقی رخ دهد اما به واقع چنین نشد. اما این امکان برای شورای هنری فراهم شد که در حوزه‎های همدیگر سرک بکشند. اما این فرم ارزیابی بر این اساس طرح شده بود که گمان می‏‌کردیم آثاری به دست ما خواهد رسید که حامل حوزه‏‌های هنر خواهد بود. هنر به مثابه یک چشم‎انداز حامل چیزی خواهد بود برگرفته از جهان، خط، موسیقی، نقاشی و... این پدیده به دست ما نرسید. اما به هر حال من این حق را داشتم که در حوزه‎های دیگر داوری کنم این اتفاق نیز خوب است چون معیارهای من مثلا درباره داوری خوشنویسی متفاوت است، معیارهای من؛ منظر بیانگر اثر هنری و بسیار سیال‎تر از چیزی است که مثلا یک خوشنویس دارد. افقی که ما به دنبال آن هستیم همین است، افقی که در آن تجربه‎گرایی محترم شمره می‏‌شود و اثر تدوین‎گر وجود دارد. این تفکر می‌تواند یک فنجان را جزیی از جهان ببیند که در کنار سایر پدیده‎ها یک سناریوی قدرت‎مند و یکپارچه پدید می‎آورد.

هشتمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از 9 بهمن تا 17 اسفندماه سال جاری به دبیرکلی مجتبی آقایی در موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار می‌شود.


١٣:٤٥ - يکشنبه ٢٠ دی ١٣٩٤    /    شماره : ٤٥٠٨١    /    تعداد نمایش : ٦٢١







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است