شنبه ٠١ ارديبهشت ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

سینما در هفته‌ای كه گذشت:

اكران فیلم خارجی آری یا نه؟

سینمای نو > سرویس سینما    

اكران فیلم خارجی آری یا نه؟

مونا انوری‌زاده

در آخرین هفته از اولین ماه پاییز 96 بحث بر سر اكران فیلم‌های خارجی در سینماهای كشور بالا گرفت و نظرات متفاوتی در این زمینه شنیده شد. این كه اكران فیلم‌های خارجی در سینماهای كشور به سود سینمای ایران است یا به ضرر آن بحثی است كه اختلاف‌نظرهای بسیاری پیرامون آن وجود دارد. برخی كارشناسان معتقدند كه این امر موجب ایجاد رقابت شده و فیلمسازان ایرانی را وادار می‌كند تا كیفیت تولید آثار خود را برای حفظ مخاطب و جهت رقابت با فیلم‌های خارجی بالا ببرند و از سویی دیگر برخی معتقدند سینمای ایران هرگز قدرت رقابت با سینمای صنعتی هالیوود را نخواهد داشت و اكران فیلم خارجی موجب از بین رفتن سینمای داخلی خواهد شد و پس از مدتی سینمای ایران همین اندك مخاطب خود را نیز از دست خواهد داد. در این میان به نظر می‌رسد صاحبان سینما بیش از سایرین به نمایش فیلم‌های خارجی در سالن‌هایشان علاقه مندند چرا كه بر این باورند سینمای داخلی قدرت جذب مخاطب و پر كردن سالن‌های سینما را نخواهد داشت و فیلم‌های خارجی می‌تواند رونق از دست رفته را به سالن‌های سوت و كور بازگرداند و بازدهی اقتصادی خوبی برای سالن‌های سینما به ارمغان بیاورد. به طور مثال در این هفته رضا سعیدی‌پور مدیر سینما آزادی درباره اكران فیلم خارجی در سینما چنین گفته است: نمایش اینگونه تولیدات سایر کشورها در تولید آثار با کیفیت بالا توسط فیلمسازان ایرانی نیز تأثیرگذار خواهد بود. وی ادامه داد:  ما به عنوان سینمادار از اکران فیلم‌های خارجی در فصل هایی که سینما رونق ندارد استقبال می‌کنیم. انتخاب سالن سینما برای اکران فیلم‌های خارجی بسیار مهم است و این فیلم‌ها در تهران می تواند در سینماهای آزادی، ملت و فرهنگ اکران شود. وی با بیان اینکه فیلم‌های خارجی با مخاطب عام برای نمایش در ایران کمتر در نظر گرفته می‌شوند عنوان کرد: فیلم‌هایی مثل بتمن، جنگ ستارگان و...قطعاً در سینماهای شهرستان هم با استقبال مواجه می‌شود اما فیلم‌هایی که از ممیزی ما عبور می کنند بیشتر فیلم‌های خاص هستند. سعیدی پور یادآور شد: ظرفیت نمایش فیلم‌های خارجی در سینمای ایران وجود دارد و این ظرفیت تنها مربوط به اکران نوروز و عید فطر نیست. تجربه فیلم سینمایی «گذشته» اصغر فرهادی نشان داد که بهتر است فیلم با زبان اصلی به همراه زیرنویس فارسی اکران شود. مدیر سینما آزادی درباره مخالفت برخی فیلمسازان با طرح اکران فیلم‌های خارجی یادآور شد: فیلمسازی که بعد از ساخت فیلم حقوقش را دریافت می‌کند و در انتظار کار بعدی قرار می‌گیرد نباید برای وضعیت اقتصادی سینمای ایران تصمیم بگیرد بلکه باید فردی که در این سینما سرمایه‌گذاری می‌کند درباره آن صحبت کند و پیشنهاد دهد. سعیدی‌پور در عین حال عنوان کرد: ۵۰ درصد از فروش یک فیلم به سینمادار ،۴۰ درصد به تهیه‌کننده و ۱۰ درصد به پخش‌کننده می‌رسد، پس افراد باید به همین میزان در ترکیب فروش اظهار نظر کنند. طبیعی است که سرمایه گذار برای اکران فیلمش بیشتر نگران است . وی با بیان اینکه نباید همیشه به مخاطبان کشور فیلم‌های ایرانی نمایش داد اضافه کرد: اگر فیلم‌های خارجی اکران نشود سطح کیفیت فیلم‌هایمان افزایش پیدا نخواهد کرد اما اگر در سال چهار فیلم خارجی استاندارد اکران شود کارگردانان ایرانی حداقل می توانند در ساختار فنی و تکنیکی یک فیلم از این آثار نکات مختلفی را بیاموزند و تجربه کنند. سعیدی‌پور در ادامه عنوان کرد: روز گذشته به من اطلاع دادند که بنیاد سینمایی فارابی از هفته آینده اکران فیلم‌های خارجی را در سینماها به صورت تک سانس آغاز خواهد کرد و طی مدتی که فارابی فیلمی را خریداری نکرده بود، سینما آزادی فیلم سینمایی «میراث چینی» را در یک سانس غیر موظف ساعت ۲۳:۰۰ اکران عمومی کرد و طی دو ماه توانست به فروش ۷۰ میلیونی برسد. در حالی که فیلم‌های ایرانی با اکران سرگروه نتوانستند به این میزان فروش دست یابند. وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اکران فیلم های خارجی باید فضا باز شود، اکنون بخش خصوصی در صنعت سینماسازی پیش قدم شده است و این در حالیست که با سرمایه‌گذاری در جاهای دیگر می‌توانستند به سود تضمینی دست پیدا کنند. چراغ سینما را فیلم خوب با جذب تماشاگر روشن نگه می دارد چراکه اگر سینماداری به فروش خوبی دست پیدا نکند ترجیح می‌دهد که تغییر کاربری دهد و در نهایت سینمایی برای کشور باقی نمی‌ماند.

سید ضیاء هاشمی رئیس هیئت مدیره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان هم درباره اکران فیلم‌های خارجی گفت با اکران فیلم خارجی مخالفتی ندارد، به شرط آنکه این فیلم‌ها از کم‍پانی اصلی خریداری شوند و با حداقل سانسور و بدون کوچک‌ترین لطمه به اصل داستان، هم‌زمان با اکران جهانی در سینماهای کشور به نمایش درآیند. وی در ادامه به طرح شکست‌خورده اکران فیلم‌های خارجی در سالیان گذشته پرداخت و افزود: سال‌ها قبل که اینترنت و سایت‌های متعدد دانلود فیلم وجود نداشت، به کمک فارابی فیلم‌های «دارودسته‌های نیویورکی»، «ترمیناتور»، «بیل را بکش» و «مصائب مسیح» را خریداری و با دوبله عالی و حداقل سانسور ممکن اکران کردیم. برای تجهیز سینماهایی که قرار بود این فیلم‌ها را نمایش دهند هزینه قابل توجهی کردیم و امیدوار بودیم که این طرح حداقل بتواند این هزینه‌‌ها را بازگرداند. هدفمان از اجرای چنین طرحی این بود که هم به اکران تنوع دهیم و هم اینکه رقیب مناسبی برای فیلم‌های ایرانی وارد میدان کنیم. اما این فیلم‌ها با استقبال چندانی از سوی مخاطب روبرو نشدند و طرح اکران فیلم خارجی آن موقع شکست خورد. تهیه‌کننده فیلم‌‌ پرمخاطب «عروس» در ادامه به شرایط نامناسب اکران فیلم‌های خارجی در ایران اشاره کرد: امروزه نیز فیلم‌ها و سریال‌های خوب خارجی به لطف فراگیرشدن اینترنت و تعدد سایت‌های دانلود، به سهولت و با کمترین هزینه ممکن در دسترس مخاطبان هستند. به محض اینکه فیلم در خارج از کشور در دسترس قرار بگیرد، در این سایت‌ها نیز عرضه می‌شود. کیفیت دوبله‌ها و زیرنویس‌های شبکه‌های زیرزمینی نیز بسیار مطلوب‌تر است. از همه مهم‌تر اینکه، مخاطب به واسطه چنین سایت‌هایی، فیلم‌ها را بدون حتی یک فریم سانسور تماشا می‌کند. لذا در چنین شرایطی و با توجه به وضعیت بد اقتصادی کشور، کدام عقل سلیمی می‌پذیرد که خانواده‌ها به جای دانلود نسخه سانسورنشده فیلم‌ها با کمترین هزینه، با صرف هزینه رفت‌وآمد و پول بلیط روانه سالن‌های سینما شوند و به تماشای نسخه جرح‌وتعدیل شده همان فیلم‌ها بنشینند؟ تهیه‌کننده فیلم «شوکران» در ادامه به شایعه «به‌کارگیری بولدوزر فیلم‌ خارجی برای تخریب سینمای ایران» چنین واکنش نشان داد: حتی در سینمای قبل از انقلاب که فیلم‌های خارجی بدون مشکل ممیزی و هم‌زمان با سایر کشورها در ایران اکران می‌شدند، فیلم‌های ایرانی نیز فروش بسیار خوبی داشتند. اما بعد از انقلاب شاهد شکل‌گیری قیچی‌ای بودیم که یک لبه آن سینمای به اصطلاح رانتی - ارزشی بود و لبه دیگر آن سینمای جشنواره‌ای. هدف این قیچی هم نابودی سینمای بدنه و مردمی ایران بود. پس از چندین دهه تلاش نافرجام، هردوی آن سینماها به قهقرا رفته‌اند و سینمای بدنه همچنان پشتوانه مردمی خود را حفظ کرده است. وی افزود: اینکه فکر کنیم با اکران دیرهنگام نسخه سانسور یا حتی تحریف‌شده این فیلم‌ها می‌توانیم در ظاهر جمعیت زیادی را به سالن‌های سینما بکشانیم و در باطن به هدف نابودی سینمای ملی برسیم، چیزی جز کوته‌نظری چنین طراحانی را نمی‌رساند. فیلم خارجی با توجه به شرایطی که گفتم حتی توان رقابت با فیلم‌های درجه چندم سینمای بدنه را هم ندارد. وی در پایان، در پاسخ این سؤال که آیا اساساً با اکران فیلم خارجی در ایران موافق است، گفت: به هیچ عنوان مخالفتی با اکران فیلم خارجی ندارم و اتفاقاً آن را به سود سینمای ایران می‌دانم اما به شرطها و شروطها : این فیلم‌ها باید از کم‍پانی اصلی خریداری شوند و با حداقل سانسور، عدم تحریف و هم‌زمان با اکران جهانی در سینماهای کشور به نمایش درآیند.

مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری هم معتقد است اکران فیلم خارجی طبق قواعد و مقررات قانونی می‌تواند یکی از عوامل رونق دادن به سینماها باشد. محمود کاظمی مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز درباره مسئله اکران فیلم خارجی در سینماهای حوزه هنری که محمد حمزه‌زاده مدیرعامل سازمان سینمایی سوره حوزه هنری بدان اشاره کرده بود گفت: سخنان آقای حمزه‌زاده رییس سازمان سینمایی سوره در نشست مدیران امور سینمایی حوزه هنری کاملاً گویا بود و وی به این نکته اشاره داشت که یکی از گزینه‌های اکران در سینماهای حوزه هنری می‌تواند فیلم خارجی باشد ولی بر این موضوع هم تأکید کرد که حمایت از تولید ملی برای ما اولویت اول است.

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش هم خبر از «امکان اکران فیلم های خارجی » داد. وی اعلام كرد: از این پس فیلم‌های خارجی با دریافت پروانه و حواله نمایش از شورای صنفی نمایش می توانند در سینماهای کشور اکران شوند.وی همچنین گفت: در جلسه دوشنبه 14 تیر ماه شورای صنفی نمایش مصوب شد سینماهایی که قصد دارند فیلم‌های خارجی را نمایش دهند باید برای نمایش این فیلم‌ها و همچنین فیلم‌های پویانمایی پس از دریافت پروانه نمایش از شورای صنفی حواله بگیرند.در پی اظهارات سخنگوی شورای صنفی نمایش مبنی بر این که هر سینمایی که متقاضی اکران فیلم خارجی است باید از وزارت ارشاد و شورای صنفی نمایش مجوز بگیرد گویا شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما، این موضوع را برای اجرایی شدن پیگیری کرده است. علیرضا داوودنژاد یکی از اعضای شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما گفت: «این مصوبه شورای صنفی نمایش به نمایش‌های محدود فیلم‌های خارجی مربوط می‌شود که در برخی سالن‌ها به صورت تک سئانس یا در قالب "سینما تک"‌ها فیلم خارجی به نمایش می‌گذارند. در راستای پیگیری اعضای شورای عالی تهیه‌کنندگان مقرر شد طبق مصوبه شورای صنفی ارائه  مدارک حقوقی و قانونی برای اکران  این گونه فیلم‌های خارجی ضرورت داشته باشد و فیلم‌ها حتماً باید پروانه نمایش بگیرند ودر ضمن بدون‌ حواله شورای صنفی نمایش حتی برای یک سئانس هم نمی‌توانند، اکران کنند.» وی با تأکید بر این که «به صلاح سینمای ایران نیست که این فیلم‌ها بدون طی کردن مراحل قانونی و بدون نظارت شورای صنفی نمایش اکران شوند» تصریح کرد:«من مخالف قطعی اکران فیلم خارجی نیستم بلکه موافق رقابت هم هستم اما تأکید دارم واردات و نمایش فیلم‌های خارجی باید به گونه‌ای باشد که موجب تقویت و رشد سینمای ایران شود. بنابر این باید ظرفیت اکران و نمایش در داخل کشور برای فیلم ایرانی به میزان کافی فراهم باشد تا اگر فرصت نمایش فیلم خارجی پیش آمد، رقابت سالمی اتفاق بیفتد.»

اظهارنظرها پیرامون اكران یا عدم اكران فیلم خارجی تا آنجا ادامه یافت كه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت در جمع خبرنگاران به توضیح درباره این امر پرداخت و گفت: موضوع اکران فیلم‌های خارجی در دهه‌های مختلف محل بحث و گفتگو بوده است که موافقان و مخالفانی دارد و استدلال هر دو طیف در حوزه‌های شورای نمایش همچنان محل بحث است. وی افزود: موافقان این تصمیم معتقدند فیلم‌های خارجی خوبی در سطح جهانی داریم و اکران آن‌ها در کشور می‌تواند به تقویت اقتصاد سینما و متنوع‌تر شدن فضای سینما برای کسانی که به منظور گذران تفریحاتشان به سینما می‌آیند کمک کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فیلم‌های خارجی در صورت عرضه در کشور باید مشابه فیلم‌های داخلی، ضوابط عرضه و ارایه را دارا باشند تا بتوانند امکان نمایش پیدا کنند گفت: موافقان با استدلال حامی بازکردن سینما‌ها روی فیلم‌های خارجی هستند که هم به اقتصاد سینما کمک می‌کند و هم فضای رقابتی را در عرصه سینما پدید می‌آورد.

صالحی افزود: منتقدین این تصمیم هم استدلال‌های خودشان را دارند و معتقدند با توجه به تعداد محدود سالن‌های سینما، مجالی برای اکران فیلم‌های خارجی وجود ندارد چرا که با همین تعداد سالن هم بعضاً امکان نمایش برخی فیلم‌های تولید شده وجود ندارد یا برای برخی فیلم‌های خوب سینما ضریب اکران پایین می‌آید.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰۰ فیلم بلند سینمایی در کشور تولید می‌شود گفت: از این تعداد عملاً ۷۰-۶۰ فیلم امکان حضور در سالن‌های نمایش را ندارند و این ممکن است به تولید داخلی صدمه بزند و با صدمه خوردن به تولید داخلی ما فرصت را برای عرضه و عرصه تولید داخلی سینما کاهش می‌دهیم.

به نظر می‌رسد كه پیرامون این امر هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده و همچنان باید منتظر شنیدن ادله موافقین و مخالفین این طرح بود تا در نهایت چه سیاستی اتخاذ شود.

اما از عرصه تولید در سینمای ایران در این هفته خبر رسید كه فیلمبرداری فیلم سینمایی «چهار راه استانبول» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مصطفی کیایی به نیمه رسید.گروه سازنده این فیلم، این روزها مشغول فیلمبرداری در خیابان جمهوری هستند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده فیلمبرداری تا اواخر آبان‌ماه ادامه خواهد داشت و نخستین همکاری مشترک کیایی و مهدی پاکدل هم در این فیلم اتفاق افتاده است. در صورت پایان مراحل فنی فیلم، احتمالاً اولین نمایش «چهار راه استانبول» در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود. بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی‌ور، ماهور الوند، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی، علی گیل وری و با هنرمندی مسعود کرامتی و مهدی پاکدل و بازیگران خردسال، کارن کیایی و باران صوفی گروه بازیگران "چهار راه استانبول" را تشکیل می‌دهند.

همچنین پس از پیش تولیدی یک ماهه فیلمبرداری فیلم سینمایی «آقای سانسور» به کارگردانی علی جبارزاده و تهیه‌کنندگی غلامرضا گمرکی از اواخر هفته گذشته در تهران و در لوکیشنی حوالی اتوبان آزادگان آغاز شده است. محمدرضا فروتن، بهرام افشارى، بهاره رهنما، بهنوش بختیارى، محمود پاک نیت، امید روحانى، گیتى قاسمى، امیر کربلایی زاده، على مثنوى، حسن نورى، صحرا اسدالهى، همراه با هنرمند خردسال آرشین مثنوى بازیگران این فیلم سینمایی هستند که از این بین افشاری و اسداللهی در روزهای پایانی پیش تولید به پروژه اضافه شدند. تست گریم نهایی این دو بازیگر نیز به تازگی انجام شده است. براساس برنامه ریزی های انجام گرفته، فیلمبرداری این فیلم تا اواخر آّبان ماه به طول می انجامد.

فیلمنامه «آقای سانسور» یکی از معضلات روز جامعه را با مضمونی کمدی روایت می‌کند. علی جبارزاده فیلمنامه این فیلم را براساس فیلمنامه «پرده پوشی» مهدی علی میرزایی به نگارش درآورده است.

عوامل و بازیگران فیلم سینمایی «لس آنجلس- تهران» هم با پایان فیلمبرداری بخش‌های ایران راهی لس آنجلس می‌شوند. پرویز پرستویی، مهناز افشار، ماهایا پطروسیان، ژوبین رهبر، شیرین یزدان‌بخش، زهیر یاری، بانی ‌پال شومون، على جناب و گوهر خیراندیش بازیگران این فیلم سینمایی هستند. تینا پاکروان تهیه‌کنندگی «لس آنجلس- تهران» را با مشارکت علی حسینی برعهده دارد و نویسندگی آن به صورت مشترک توسط تینا پاکروان و آنالی اکبری انجام شده است.  همچنین مجید خادمیان جلوه‌های ویژه بصری «لس آنجلس- تهران» را انجام می‌دهد. این فیلم سینمایی در ژانر کمدی- فانتزی ساخته می‌شود.

فیلمبرداری فیلم «اولین تولد» به کارگردانی علی عطشانی هم با ضبط سکانس های مربوط به فرودگاه، با بازی دنیز ریچارد، جی عبدو و نینا نائبی و تام برنگر در شهر لس آنجلس ایالت کالیفرنیای کشور آمریکا به پایان رسید. تام برنگر در «اولین تولد» با گریم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا جلوی دوربین رفته است.

چهره‌های شناخته شده‌ای از بازیگران هالیوود همچون ول کیلمر، رابرت نیپر، تام برنگر، تیلور کول، دنیز ریچاردز، گریگ گرانبرگ، ویلیام بالدوین، جی عبدو، کن دویتیان، استیو وایلدر نیز در این فیلم ایرانی- آمریکایی ایفای نقش کرده‌اند. داستان این فیلم که یک کمدی آمریکایی ایرانی است درباره دختری آمریکایی به نام کیت است که پدر او از سناتورهای جمهوری خواه مجلس سنا و از مخالفان اصلی ایران است و پسری ایرانی به نام بن که پدر او در ایران از مخالفین سر سخت آمریکا و هرگونه توافقی با آنها است. کیت و بن چند سالی است در آمریکا با هم ازدواج کرده و زندگی آرامی دارند تا این که مقابله ۲ پدر پیش می‌آید. فیلمبرداری این فیلم که اولین تولید مشترک ایران و هالیوود است طی ٤٠ جلسه استودیویی و میدانی انجام شد. علی عطشانی کارگردان این فیلم سینمایی، طی روزهای گذشته در واکنش به سخنان رییس جمهوری آمریکا، در فضای مجازی نوشت: «مصاحبه آقای ترامپ رو دیدم... ای کاش میتونستی قسمت هایی از فیلمی که در خدمتتون ساختیم رو ببینین آقای رییس جمهور!» این فیلم به نویسندگی مهدی علی میرزایی، سم خوزه، تارک زهدی و تهیه کنندگی سم خوزه، ادوین آوانس، در کمپانی ال ای ایندیپندت آمریکا تهیه شده است و محصول مشترک بیتا فیلم تهران و ال ای ایندیپندنت هالیوود محسوب می‌شود.

بابک حمیدیان هم به عنوان یکی از بازیگران اصلی فیلم سینمایی «مصادره» جلوی دوربین مسعود سلامی رفت و بازی خود را در این فیلم آغاز کرد. همچنین امیر توسلی کار ساخت موسیقی این فیلم را آغاز کرده است.فیلم سینمایی کمدی «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود. رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان ، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی، سیامک صفری، میلنا واردانیان،لوسینه گیراگوسیان، آلیسا میلکستیان و مهران احمدی به همراه بازیگران کودک امیر صدرا حقانی و هارمیک سوقومونیان در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: ایران خیلی بزرگه ولی ما هم خیلی بدشانسیم...

اصلاح رنگ فیلم سینمایی «آستیگمات» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجیدرضا مصطفوی هم توسط سامان مجدوفایی در مرکز گسترش فناوری سینمایی آغاز شد. تدوین نهایی فیلم توسط بهرام دهقانی و محمد نجاریان به پایان رسیده و طراحی و ترکیب صدا توسط بهمن اردلان در استودیو بهمن همچنان ادامه دارد و مراحل پایانی را طی می‌کند. «آستیگمات» دومین فیلم مجیدرضا مصطفوی بعد از «انارهای نارس» است. فیلمبرداری فیلم اواسط بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و آخر اسفندماه به پایان رسید و نخستین نمایش «آستیگمات» در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر امسال خواهد بود. مهتاب نصیرپور، محسن کیایی، باران کوثری، هادی حجازی فر، سیامک صفری، حسین پاکدل، بهنوش بختیاری، حسام محمودی محمد شاکری (و با حضور) نیکی کریمی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

نام فیلم سینمایی «بالن» به کارگردانی مسعود تکاور هم به «کروکودیل» تغییریافت. مسعود تکاور درباره تغییر نام فیلمش گفت: به دنبال نامی مناسب برای فیلم بودم تا نگاه ویژه‌ای که در فیلم دارم و به خصوص با هدف قراردادن آلام و مصائب انسانی، فضایی که ترسیم می‌شود را بهتر نشان دهم. تکاور درباره «کروکودیل» توضیح داد: از یک طرف انتخاب این نام برای فیلم سینمایی‌ام جاذبه‌هایی برای مخاطب دارد و از طرفی توجه داشته باشیم که «کروکودیل»، ماده مخدر جدیدی است با اثرات بسیار مخرب، سریع و کشنده که گفته می شود هنوز ناشناخته بوده و قربانیان زیادی گرفته و دارد می‌گیرد. نویسنده فیلم سینمایی «کروکودیل» درباره فضای داستان فیلمش گفت: حادثه‌هایی مصیبت‌بار در پی آرزوهای بلند و خام انسانی که از راه‌های تند و سریع می‌خواهند سود کلان به دست بیاورند موضوع فیلم من است. بازیگرانی که درفیلم سینمایی «کروکودیل» به ایفای نقش پرداختند عبارتند از: کوروش تهامی، اندیشه فولادوند، حسین مهری، الهه حصاری، رضا یزدانی، رامین پرچمی، افسانه چهره آزاد، رامتین خداپناهی و..

محسن جاهد تهیه‌کننده سینما هم درباره  تولید فیلم «تخت گاز» گفت: فیلم «تخت گاز» به تازگی مجوز ساخت از وزارت ارشاد دریافت کرده است این فیلم توسط مهدی علی‌میرزایی نوشته شده که پیش از این نگارش «در مدت معلوم»، «گشت ارشاد»، «پارادایس» را نوشته است. این نویسنده در کارهایش به جامعه به درستی نگاه می‌کند و در پردازش کمدی نگاهی عمیق را دنبال می‌کند و از نگارش آثار سخیف کمدی پرهیز دارد. وی ادامه داد: «تخت گاز» هم همین ویژگی را دارد و تلاش می‌کند با موضوع اجتماعی رگه‌هایی از طنز را داشته باشد که مخاطب را با خود به خوبی همراه کرده و نگاهی اجتماعی و دغدغه‌مند را در این حوزه دنبال می‌کند. تهیه‌کننده «توچال» درباره تولید فیلم گفت: بازیگران در این نوع آثار اهمیت دارند و برای رسیدن به یک کست بازیگری مطلوب صبر می‌کنیم . در این فیلم علاوه بر شخصیت‌های اصلی ، شخصیت‌های مکمل هم در پیشبرد داستان مؤثر هستند و باید به درستی انتخاب شوند. وی درباره حضور فیلم در جشنواره گفت: کیفیت فیلم را فدای حضور در جشنواره فیلم فجر نمی‌کنیم تلاش می‌کنیم فیلم را به جشنواره برسانیم اما کیفیت برای ما اهمیت زیادی دارد.

محمد احمدی تهیه کننده فیلم «آزارگر» هم که به تازگی پروانه ساخت از ارشاد دریافت کرده است درباره تولید فیلم توضیح داد: پیش تولید فیلم را به محض تأمین بودجه برای تولید آغاز می‌کنیم. این فیلم در گونه اجتماعی و متفاوت است.  وی درباره داستان فیلم توضیح داد: فیلم درباره دختر جوانی است که یک ورزشکار حرفه‌ای است که مورد آزار خیابانی یک پسر جوان قرار می‌گیرد. در این اتفاق و کشمکش پسر مصدوم می‌‌شود و کار به بیمارستان می‌کشد. سیاوش سالاری به عنوان مامور قانون خود را به بیمارستان می‌رساند و ماجرا ابعاد پنهانش را آشکار می‌کند. وی درباره شخصیت‌های داستان گفت: فیلم 5 شخصیت اصلی دارد که علاوه بر حضور بازیگران جوان، بازیگران میانسال هم در فیلم بازی می‌کند. اکثر صحنه‌های فیلم در خیابان‌های تهران می‌گذرد. امیدوارم هر چه سریع‌تر سرمایه‌گذاری فیلم مشخص شود تا به سرعت وارد مرحله پیش تولید و تولید شویم. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا بتوانیم فیلم را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کنیم. بنابراین گزارش، فیلم «آزارگر» اولین اثر بلند سینمایی محمدرضا بیاتی است که خود نویسنده و کارگردان این فیلم خواهد بود تاکنون حضور محمدمهدی عسگرپور به عنوان مشاور کارگردان و محمد احمدی به عنوان تهیه‌کننده قطعی شده است.

وحید امیرخانی، کارگردان فیلم پرفروش «در مدت معلوم» هم با یک فیلمنامه جدید و متفاوت به جشنواره سی‌وششم فیلم فجر می‌آید. این فیلمنامه که «شاه‌کُش» نام دارد یک درام معمایی- اجتماعی سخت و متفاوت به نویسندگی وحید امیرخانی است که در سکوت خبری مراحل پیش تولید آن جلو رفته است. مهناز افشار، نقش اول زن «شاه کُش» را برعهده دارد و قرار است بازیگران با گریم متفاوتی جلوی دوربین بروند. قصه این فیلمنامه در برف و کولاک شدید می‌گذرد و نیاز به شرایط آب و هوایی خاصی دارد. همین امر شرایط تولید را صعب و پیچیده کرده است و گروه تهیه و تولید مشغول بررسی ابعاد مختلف ساخت پروژه و بازدید از لوکیشن هستند. مدیریت فیلمبرداری «شاه‌کُش» را علی قاضی، طراح گریم را ایمان امیدواری و طراح صحنه آن را محسن نصراللهی برعهده دارند.

خسرو معصومی هم در ارتباط با آخرین وضعیت فیلم سینمایی «کار کثیف» که کارگردانی آن را برعهده دارد گفت: تقریباً نزدیک به ۴۰ روز پیش بود که تدوین این فیلم سینمایی توسط حسن حسندوست به اتمام رسید. وی گفت: صداگذاری این فیلم نیز توسط بهروز شهامت در حال انجام است تا به این لحظه نزدیک به ۸۰ درصد از صداگذاری انجام شده است. فکر می‌کنم مراحل فنی «کار کثیف» طی ۲۰ روز آینده به پایان برسد در ارتباط با ساخت موسیقی هنوز با فرد خاصی به توافق نرسیده‌ایم همچنان مشغول به گپ و گفت با برخی از دوستان هستیم. پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل، اکبر معززی، نیکان فهیم نیا، کامران فیوضات، مسعود فروتن، آروز ابی زاده، پیام احمدی نیا، ابراهیم عمادی، مهرداد فلاحتگر، حماسه دولتشاهی، رضا یوسفی، مهدی جمشیدی، سیدمهدی میراکبری، علی محمدی، سیمون باغداساریان، حسین زمانی، وحید حبیبیان، علی بهمنش، مرجان نکویی، نیما مهتابی، ساجده مرادپور، امیر پاسبان، امیرحسین آصفی، بهادر اونلو بازیگران این فیلم سینمایی هستند. «کار کثیف» مضمونی اجتماعی دارد و به موضوع کار و مهاجرت می‌پردازد.

اما تولید فیلم سینمایی «طیب» كه به عنوان جدیدترین ساخته مسعود ده نمکی مطرح شده بود و قرار بود سازمان هنری رسانه‌ای اوج در ساخت فیلم مشارکت داشته باشد تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد. ده نمکی قرار بود  این فیلم را در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی آماده کند اما براساس شنیده‌ها این سرمایه‌گذاری که پیش از این از سوی رئیس سازمان اعلام شده بود، منتفی شد. ظاهراٌ مسعود ده نمکی در تلاش است تا این پروژه تاریخی را با جذب سرمایه در بخش خصوصی جلوی دوربین ببرد. فیلم بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی است که نیاز به سرمایه گذاری درست و مناسب دارد اگر مشکلات مالی پروژه حل نشود، مسعود ده‌نمکی فیلم دیگری را برای حضور در جشنواره امسال آماده خواهد کرد  و برای چهلین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تولید پروژه «طیب » را به سال آینده موکول می‌کند . نگارش کتاب زندگی‌نامه طیب حاج‌رضایی با عنوان «زندگی‌نامه طیب‌ حاج‌رضایی، حرّ انقلاب» توسط مسعود ده‌نمکی چندی پیش پایان یافت و به زودی در دو جلد آماده و در بازار نشر ارائه می‌شود. مدیر روابط‌ عمومی سازمان اوج افزایش هزینه از سوی ده‌نمکی را باعث به تعویق انداختن «طیب» برشمرد و از احتمال تولید آن در سال 97 خبر داد.

فیلمبرداری فیلم سینمایی «دوباره زندگی» اولین ساخته بلند رضا فهیمی به تهیه‌كنندگی حسین پورمحمدی به پایان رسید.گلاب آدینه با نقشی متفاوت در کنار شمس لنگرودی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داوود موثقی کارگردان و تهیه کننده «بی تو» هم با بیان اینکه این فیلم در مرحله پیش تولید متوقف شد اظهار کرد که از بنیاد سینمایی فارابی درخواست وام کرده است. داوود موثقی عنوان کرد: ما مقداری از کارهای پیش‌تولید این فیلم را انجام داده بودیم اما در میانه راه شریک سرمایه گذارم عنوان کرد که نمی تواند بودجه مورد نیاز را تامین کند از همین رو «بی تو» در همین مرحله متوقف شد. وی افزود: بعد از کناره گیری سرمایه گذارم از بنیاد سینمایی فارابی درخواست وام کردم ضمن اینکه با برخی از سرمایه گذاران نیز برای جذب سرمایه در حال رایزنی هستم تا بتوانم یک مشارکت ۳۰ درصدی برای ساخت این فیلم فراهم کنم. البته اگر بنیاد سینمایی فارابی این وام را اعطا کند تمام سرمایه گذاری «بی تو» را خودم به صورت مستقل بر عهده می‌گیرم. موثقی بیان کرد: اگر بتوانم این بودجه را فراهم کنم بلافاصله پیش تولید را آغاز می‌کنیم و با توجه به اینکه ما پیشتر مقداری از کارهای این مرحله را انجام داده بودیم دیگر زمان اندکی را به خود اختصاص می‌دهد و پیش‌تولید ۲۰ روز بیشتر طول نمی‌کشد به همین ترتیب حدود ۴۰ روز بعد فیلم را کلید می‌زنیم.

وی در پایان گفت: متأسفانه شریک سرمایه‌گذارم با من صادقانه برخورد نکرد و به همین دلیل ما در میانه راه از کار بازماندیم البته امیدوارم با جذب سرمایه بتوانیم به زودی به ساخت این فیلم بپردازیم. «بی تو» داستان زندگی زوجی است که خوشبخت هستند اما به یکباره با ورود یک شخص سوم، زندگی آنها دستخوش حوادثی می شود. به عبارتی این فیلم ترکیبی از موضوعات ترس و حادثه است.

ویشكا آسایش هم به فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» به كارگردانی رسول صدرعاملی پیوست. مصطفی خرقه‌پوش تدوین «سال دوم دانشکده من» را آغاز کرد. افشین هاشمی دیگر بازیگری است که به جمع بازیگران این فیلم به تهیه‌کنندگی مسعود ردایی اضافه شده است.

فیلم «نیش» با کارگردانی حجت قاسم زاده اصل به زودی کلید می‌خورد. حجت قاسم زاده اصل کارگردانی فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند: « یادآوری»‌ ، « ثقه الاسلام تبریزی»، « تنهایی» ‌، «کسوف» ، « پیداو پنهان» ‌و «تردستی »‌را در کارنامه خود دارد.

محسن تنابنده و ویشکا آسایش به«خودسر» پیوستند. کمال تبریزی به تازگی پیش تولید فیلم سینمایی جدید خود را در سکوت کامل خبری آغاز کرده و این فیلم در مرحله انتخاب بازیگر و لوکیشن قرار دارد.

تدوین فیلم «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا هم همچنان ادامه دارد و با توجه به حجم سنگین کار به نظر می‌رسد تدوین فیلم  ظرف دو ماه دیگر به اتمام می‌رسد. تدوین فیلم توسط مهرداد خوشبخت انجام می‌شود و حاتمی‌کیا نیز بر کار تدوین نظارت دارد. بخش‌های عمده فیلم در یک هواپیما سپری می‌شود و به همین دلیل جلوه‌های ویژه بصری در فیلم «به وقت شام» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است با توجه به تأکید حاتمی‌کیا در استفاده از نیروهای جوان و با استعداد ایرانی به نظر می‌‌آید جلوه‌های ویژه بصری فیلم در ایران و توسط کارشناسان ایرانی انجام شود.  شایان ذکر است؛ فیلم سینمایی «به وقت شام» به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی دومین همکاری مشترک ابراهیم حاتمی کیا و سازمان اوج است که برای نخستین بار در سطح اول سینمای ایران به صورت مستقیم به حوادث منطقه و اسلام تکفیری می‌پردازد. در این فیلم بابک حمیدیان و هادی حجازی فر  و جمعی از بازیگران بین المللی به نمایش در می‌آید و تلاش گروه سازنده این است که فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود.

در این هفته شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی برای 2 فیلم هم مجوز نمایش صادر کرد. شورای پروانه نمایش در جلسه ۱۹ مهر که با حضور اکثریت اعضای شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی برگزار شد، مجوز نمایش دو فیلم: «امین و اکوان» به تهیه کنندگی ،کارگردانی و نویسندگی زحل رضوی در ژانر انیمیشن/ کودک و «هجوم» به تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی شهرام مکری در ژانر اجتماعی صادر شد.

مصوبات جدید شورای صنفی نمایش هم در  این هفته عبارت بودند از:

اکران فیلم سینمایی «خفه‌گی» ساخته فریدون جیرانی از چهارشنبه ۲۶ مهر به جای فیلم سینمایی «نگار» در گروه زندگی

اکران فیلم‌های سینمایی «شنل» به کارگردانی حسین کندری و «آزاد به قید شرط» به کارگردانی حسین شهابی از چهارشنه ۲۶ آبان در گروه آزاد

ثبت قرارداد اکران فیلم سینمایی «ثبت با سند برابر است» به کارگردانی بهمن گودرزی پس از فیلم «حقه باز دم دراز» در گروه ماندانا

در هفته گذشته پنج عضو شورای پروانه ساخت در حالی معرفی شدند که اسامی دو نماینده خانه سینما به آینده‌ای نزدیک موکول شد و همین مسئله گمانه‌زنی‌هایی را ایجاد کرد که آیا قرار است افراد دیگری از سوی خانه سینما معرفی شوند یا اینکه مخالفتی از سوی سازمان سینمایی با حضور دوباره منوچهر شاهسواری و مازیار میری وجود دارد. دراین‌باره، ابراهیم داروغه‌زاده ـ معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ـ تأیید کرد که در جلسات آینده این شورا نمایندگان خانه سینما که همان اعضای قبلی (منوچهر شاهسواری و مازیار میری) هستند هم حضور خواهند داشت.وی همچنین یادآور شد که از چهار سال قبل، هفت نفر عضو شورای پروانه ساخت هستند.به این ترتیب محمود اربابی، مسعود نقاش‌زاده، حسن بلخاری،  حسین کرمی، جمال شورجه به همراه منوچهر شاهسواری و مازیار میری مسئولیت شورای پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی را برعهده دارند.

مسعود نجفی روابط عمومی جشنواره فجر هم در این هفته در ارتباط با این موضوع که هرساله وعده تغییر محل کاخ جشنواره داده شده ، ولی عملی نشده است،امسال چه دلیلی بر عملی شدن آن وجود دارد گفت: قطعا امسال برج میلاد محل برپایی حداقل، حضور رسانه‌ها در سی و ششمین دوره جشنواره فجر نیست.چند محل را در نظر گرفته‌ایم که هنوز از بین آنها مجموعه مورد نظر را انتخاب نکرده‌ایم .احتمالاً اوایل هفته آینده به نتیجه قطعی رسیده و نام آن را اعلام می‌کنیم. وی در ارتباط با این سؤال که در دهه  ۶۰ و ۷۰جشنواره برگزار می‌شد،اما صحبتی از کاخ جشنواره نبود،این عنوان برای چیست؟ افزود: از دوره بیست و هشتم این اتفاق افتاد و هرجشنواره معتبری هم چنین جایی را به عنوان کاخ دارد، جشنواره بیست و هشتم هم با توجه به این که سینمای رسانه‌ها، هنرمندان و مدیران و مرکز اصلی جشنواره به برج میلاد منتقل شد، این عنوان کاخ به آن اطلاق شد. در این دوره دیگر چنین عنوانی نداریم و مثل سابق یک سینما مختص رسانه‌ها خواهیم داشت. گفتنی است، در رسانه‌ها از مجموعه‌های پردیس ملت،چارسو،افریقا و فلسطین برای نمایش فیلم‌های فجر ویژه اهالی رسانه نام برده شده بود. دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر هم بر حذف قطعی برج میلاد از جشنواره ۳۶ تاکید کرد. وی همچین گفت: هیچ جشنواره‌ای در دنیا مراسم افتتاحیه ندارد زیرا علی‌رغم هزینه آن، آورده‌ای ندارد. سعی‌ام این است تا شورای سیاست‌گذاری را مجاب کنم که افتتاحیه را حذف کنیم. داروغه‌زاده (درباره بودجه جشنواره ۳۵ و ۳۶ فیلم فجر) گفت: اکثر هزینه‌ها، هزینه‌های عملکردی است. وقتی در ۳۰ استان جشنواره برگزار می‌کنیم، هزینه‌ای دارد. وقتی در برج میلاد میزبان ۴ هزار نفر باشیم، بخش مهمی از هزینه را به جشنواره تحمیل می‌کند. هنوز برآورد دقیقی از هزینه جشنواره ندارم اما سعی‌ام این است که جشنواره‌ای آبرومند و در شان جشنواره برگزار شود، در عین حال باید هزینه‌ها مدیریت شود که به این موضوع برمی‌گردد که شکل اجرایی آن را چگونه مدیریت کنیم.

دبیر بخش ملی جشنواره سی و ششم در رابطه با افزایش تعداد سیمرغ‌ها هم گفت: در سال‌های گذشته بخش‌هایی مانند فیلم‌های اول، هنر و تجربه و مستند داشتیم که سیمرغ هم می‌گرفتند، امسال فقط 22 فیلم وارد بخش مسابقه می‌شوند و 2 فیلم مستند نیز وارد بخش سودای سیمرغ می‌شوند که ممکن است جزوی از آن 22 فیلم باشند و یا جدای از آن باشند.

در این هفته همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی مهرزاد دانش از منتقدان و كارشناسان سینمایی را به عنوان مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر این وزارتخانه منصوب کرد.

فیلم «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی هم در جمع ۲۵۰ فیلم برتر IMDB قرار گرفت. این دومین فیلم ایرانی بعد از«جدایی نادر از سیمین» است که در این فهرست قرار می‌گیرد.به نظر می‌رسد دیده شدن این فیلم در هند امتیازات بالایی برای آن به همراه داشته است.

تازه‌ترین آمار فروش فیلم‌ها در آخرین روز از آخرین هفته مهرماه 1396 نیز به شرح زیر می‌باشد.

«اکسیدان»/ ۲۷ سالن/ ۱۲۲ روز/ ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان

«ساعت ۵ عصر»/ ۶ سالن/ ۹۰ روز/ ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان

«رگ خواب»/ ۸ سالن/ ۱۲۴ روز/ ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان

«سارا و آیدا»/ ۱۱ سالن/ ۷۱ روز/ ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

«نگار»/ ۱۳۷ سالن/ ۴۴ روز/ ۲ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان

«زرد»/ ۱۰۳ سالن/ ۱۶ روز/ ۲ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان

«بیست و یک روز بعد»/ ۶ سالن/ ۷۸ روز/ ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان

«تابستان داغ»/ ۱۳ سالن/ ۵۱ روز/ ۱ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان

«ملی و راه‌های نرفته‌اش»/ ۷۴ سالن/ ۳۷ روز/ ۱ میلیارد و ۳۸۵ میلیون تومان

«من و شارمین»/ ۶۵ سالن/ ۴۴ روز/ ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان

«خانه دختر»/ ۶۳ سالن/ ۹ روز/ ۹۲۰ میلیون تومان

«ایتالیا ایتالیا»/ ۱۲۲ سالن/ ۱۶ روز/ ۷۵۰ میلیون تومان

«قهرمانان کوچک»/ ۹۴ سالن/ ۱۶ روز/ ۶۵۰ میلیون تومان

«خفه‌گی»/ ۴۰ سالن/ ۲ روز/ ۲۹۵ میلیون تومان

«مالاریا»/ ۳۸ سالن/ ۱۶ روز/ ۲۰۰ میلیون تومان

«حقه‌باز دم دراز»/ ۲۰ سالن/ ۹ روز/ ۹۵ میلیون تومان

«شَنِل»/ ۱۵ سالن/ ۲ روز/ ۳۰ میلیون تومان

«آزاد به قید شرط»/ ۲۴ سالن/ ۲ روز/ ۱۱ میلیون تومان



٢٣:١٣ - جمعه ٢٨ مهر ١٣٩٦    /    شماره : ٦٤٧٥٣    /    تعداد نمایش : ٤٧٨







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است