سینمای نو > سرویس سینما
«خودسر» اصلی كیست؟
مونا انوریزاده
در روزهای گذشته خبر آغاز تولید تازه ترین فیلم کمال تبریزی که یک کمدی اجتماعی به نام «خودسر» است با تأکید بر حضور محسن تنابنده و ویشکا آسایش منتشر شد.بعد از تکذیب حضور محسن تنابنده در این کار از جانب خودش، حالا یک کارگردان مدعی سرقت فیلمنامهاش توسط تیم تولید «خودسر» شده است.
صالح دلدم کارگردان جوان که فیلم توقیفی «منشی مخصوص من» را در کمیته بازبینی دارد با ادعای این که طرح اصلی فیلمنامه «خودسر» از آن اوست مدعی شد فیلمنامه «خانم اصلاح طلب آقای اصولگرا» که او برای تولیدش موافقت اصولی ارشاد را گرفته منبع نگارش «خودسر» بوده است.
دلدم که برای احقاق حق درباره ادعایش هم از معاونت نظارت خواسته پیگیر ماجرا باشد و هم شکایتی را در دادسرای فرهنگ و رسانه مطرح کرده با اعلام این خبر گفت: فیلمنامه «خانم اصلاحطلب آقای اصولگرا» در مردادماه ۹۱ در دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت ارشاد ثبت و در سال ۹۴ نیز برای ساخت این فیلمنامه به تهیهکنندگی مصطفی کواکبیان و به کارگردانی خودم موافقت اصولی صادر شده بود.وی ادامه داد: پس از چندین بار بازنویسی و تغییر تهیهکننده آن، فیلمنامه مذکور به کارگردانی خودم و تهیهکنندگی علیرضا سجادپور و مشاور کارگردانی سیدضیاءالدین دری در مرحله پیش تولید و در نوبت دریافت پروانه ساخت قرار گرفته بود که متوجه شدم کمال تبریزی با ایدهای کاملاً مشابه این فیلمنامه قصد تولید «خودسر» را دارد. البته به نظر میرسد ایشان از این ماجرا بیخبر بوده و این جواد نوروزبیگی تهیه کننده «خودسر» است که طرح اصلی را در اختیار وی قرار داده است.
صالح دلدم درباره چگونگی رسیدن طرح اصلی «خانم اصلاحطلب...» به نوروزبیگی بیان داشت: جواد نوروزبیگی در سال ۹۴ و زمانی که قرار بود کواکبیان تهیه کنندگی فیلم را برعهده داشته باشد به دفتر حزب مردمسالاری مراجعه نمود و قصد داشت تا با واسطه قرار دادن کواکبیان رضایت واگذاری فیلمنامه را به دست آورد که با مخالفت من مواجه شد. اما در همان زمان نسخهای از فیلمنامه به بهانه پیدا کردن سرمایه گذار در اختیار ایشان قرار داده شد و به نظرم فیلمنامه جدید هم منبعث از آن نسخه نگاشته شده است.
این کارگردان که کمدی «کباب غاز» را با اقتباس از داستان محمدعلی جمالزاده ساخته است با اشاره به اینکه خودش هم آشکارا بر گرته برداری از «کباب غاز» هم در تیتراژ و هم در فیلمنامه ارائه شده به معاونت نظارت وقت تأکید کرده بود اظهار داشت: سناریوی «کباب غاز» برداشتی آزاد از داستانی به همین نام نوشته محمدعلی جمال زاده پدر داستان نویسی مدرن ایران بود و من هیچ گاه ابایی نداشتم که این مسئله را کتمان کنم و به همین دلیل در تیتراژ هم نام جمال زاده را آوردم ضمن اینکه تلاش خود را برای کسب رضایت از وارثان جمال زاده انجام دادم اما در مورد اخیر بدون اینکه حتی به من اطلاع دهند فیلمنامه «خانم اصلاح طلب...» را مورد گرته برداری قرار داده اند.
دلدم با بیان اینکه پیشنهاد خرید فیلمنامه که از سوی نوروزبیگی به وی ارائه شد پیشنهاد مناسبی بود اما ترجیح میدهد فیلمنامه اش را خودش بسازد بیان داشت: چون خودم برای نگارش این فیلمنامه وقت گذاشتم و کلی وقت هم صرف تحقیقات سیاسی مبتنی بر شخصیت پردازی داستان انجام دادم دوست دارم خودم آن را بسازم تا کارگردانی دیگر که از ریشههای سیاسی چنین درامی بی اطلاع یا کم اطلاع است.
دلدم با اشاره به تعاملی که با ارشاد و مقامات قضایی در به نتیجه رسیدن ماجرای این کپی برداری داشته خاطرنشان ساخت: مقامات قضایی از ارشاد خواسته اند هم فیلمنامه کامل «خودسر» و هم فیلمنامه «خانم اصلاحطلب...» را بازبینی کنند تا از درصد شباهت و احیاناً کپی برداری آگاهی پیدا کنند. شخصاً امیدوارم اگر هم بناست «خودسر» تولید شود با ایدهای ارژینال و فیلمنامهای تألیفی باشد نه ایده «خانم اصلاح طلب...» به خصوص که کمال تبریزی کارگردانی است که حتیالمقدور سعی کرده وارد چنین مقولاتی نشود.
اما «جواد نوروزبیگی» تهیهکننده فیلم سینمایی «خودسر» درباره حواشی ایجاد شده گفت: این مسائل که درباره کپیبرداری فیلمنامه این فیلم از فیلم دیگری مطرح شده، دروغ محض است. لزوماً حضور بنده در دفتر آقای کواکبیان در آن ماجرا که توسط آقای دلدم مطرح شده که دلیل بر کپی بودن فیلم جدید ما از فیلمنامه ایشان نیست. خیلیها به من فیلمنامه ارائه میکنند ولی این دلیل کپی شدن از آن نیست. من کاملاً این ادعاها را تکذیب میکنم.نوروزبیگی با اشاره به مرسوم شدن این موضوع در سالهای اخیر در سینمای ایران، بیان کرد: متأسفانه اخیراً همچین دعواهایی مرسوم شده است. دائم کسانی پیدا میشوند که در گفتوگو با رسانهها مدعی کپی شدن فیلمنامهشان میشوند. این قضیه منجر به درگیری ما در دادگاه فرهنگ و رسانه و پس از مدتی مشخص میشود که ادعاها صحیح نبوده یا نهایتاً مشابهت کوچکی وجود داشته است. همان مشابهت ناچیز هم اصلاح میشود تا مشکلی پیش نیاید. این اتفاقی است که در اکثر موارد رخ میدهد. در ارتباط با خودم این مسأله چندین بار اتفاق افتاده ولی تاکنون هیچ یک از موارد اثبات نشده است. متأسفانه برخی به دنبال مسائل دیگری از طرح این ادعاها هستند.
تهیهکننده فیلم «خرس» افزود: فرد مذکور به داستان و فیلمنامه فیلم "خودسر" دسترسی نداشته که بتواند درباره کپی بودن آن چنین ادعایی کند. ایشان ٣ سال پیش فیلمنامهاش را دادند که من بخوانم ولی حتی پروانه ویدئویی آن را هم بدست نیاوردیم. با گذشت زمان ذهنیتی از داستان آن فیلم برایم باقی نمانده و تنها میدانم درباره آقازادهها بود.
نوروزبیگی با اشاره به موضوع حضور تنابنده در این فیلم گفت: محسن تنابنده یکی از کسانی بوده که برای حضور دراین فیلم با وی مذاکره شده است. خبر این مذاکره را نیز خودمان منتشر کردیم ولی برخی با شیطنت رسانهای آن را جور دیگری منعکس کردند و مدعی قطعی شدن حضور تنابنده دراین فیلم شدند. محسن تنابنده کاناداست و اصلاً ایران نیست. برای جایگزین ایشان مشغول رایزنی هستیم. وی افزود: زمان کلید خوردن این فیلم مشخص نیست و عجلهای هم برای آن نداریم. تولید این فیلم نیازمند حوصله است. جواد نوروزبیگی با اشاره به برخی از فیلمهای حاشیهدار کمال تبریزی، بیان کرد: مطمئناً "خودسر " به مشکل و حواشی برنخواهد خورد. این فیلم دراین وادیها نیست! این فیلم در ژانر اجتماعی است.
خبر جنجال برانگیز دیگر هفته گذشته خبر جدایی پدرو آلمادوار از پروژه بین المللی اصغر فرهادی با عنوان «همه میدانند» بود. برادر پدرو آلمادوار در جشنواره سویل با اشاره به اینکه کمپانی متبوع او و برادرش مدتهاست از این پروژه کنار رفتهاند بیان داشت: درباره قطع همکاری با فرهادی خیلی متأسفم. دیگر درک درستی از هم نداشتیم. به این نتیجه رسیدیم قبل از بالا گرفتن کار از هم جدا شویم. خوشحالیم که فیلم در اسپانیا ضبط می شود و به عنوان یک مخاطب به تماشای آن خواهیم نشست. به فاصله ای کوتاه از انتشار سخنان برادر آلمادوار، روابط عمومی فرهادی ادعا کرد: تصمیم به عدم همکاری با کمپانی برادران آلمادوار در تهیه فیلم «همه میدانند» پیش از شروع پیش تولید فیلم و در ماه مِی (اردیبهشت ماه) توسط تهیه کننده فرانسوی گرفته شده است. علت این تصمیم عدم تفاهم این دو کمپانی در برآورد بودجه تهیه فیلم بوده است. به همین دلیل عدم توافق برای آغاز پروژه قبل از پیش تولید اتخاذ و پروژه با یک کمپانی اسپانیایی دیگر به عنوان تهیه کننده اسپانیایی وارد مرحله پیش تولید شده است.
در این هفته خبر رسید كه رضا درمیشیان کارگردانی که دومین فیلمش «عصبانی نیستم» بعد از رفع توقیف در کمیته بازبینی آماده اکران است با چهارمین فیلمش «یواشکی» در جشنواره سائوپائولوی برزیل حضور یافته است. درمیشیان كوشید تا زمان اتمام تولید هیچ خط داستانی و عکسی از «یواشکی» که در نیوزلند فیلمبرداری شده منتشر نشود و همین اتفاق موجب شد داده های مرتبط با این فیلم بسیار اندک باشد. اما حضور «یواشکی» در جشنواره سائوپائولو و یادداشتی که نویسندهای به نام «ویتور گیمارایز» درباره «یواشکی» نوشته است باعث لو رفتن خط داستانی فیلم شد.
«یواشکی» درباره رخدادی به نام عشق میان یک دختر و پسر پس از زلزله ای مرگبار در نیوزلند، درست شبیه به «زیر درختان زیتون»عباس کیارستمی که در آنجا زلزله رودبار بود که عاملی میشد بر نزدیک شدن یک دختر و پسر!
متن یادداشت «ویتور گیمارایز» را بخوانید:
از بهترین تجربهها برای یک خوره فیلم در یک فستیوال سینمایی زمانی رخ میدهد که از فیلمی که از آن کاملاً بیخبر و از موضوعش بیاطلاع باشیم ، غافلگیرمان کند. این اتفاق برای من در طول چهل و یکمین جشنواره فیلم سائوپائولو با فیلم "یواشکی" افتاد، فیلمی تازه از رضا درمیشیان و محصول مشترک ایران و نیوزلند. با استفاده از سبکی منحصر به فرد برای روایت داستان شهری در نیوزلند پس از آن که زلزله در شهر خرابی به بار آورده و زندگی مردم زیادی را نابود کرده است.
در این فیلم، یک دختر و پسر که زندگیشان با این تراژدی به انزوا کشانده شده، عاشق یکدیگر شده و رابطهای عجیب و جذاب را شروع می کنند. علیرغم استفاده از ساختاری جدید در این فیلم برای ایجاد حرکت و پویایی، فیلم درمیشیان حال و هوایی تفکرآمیز دارد. کندوکاوی است برای نزدیک شدن به کاراکترها و دستیابی به احساسات کاراکترها به یکدیگر و از دست رفتههایشان.
بدعتگذاری خیال پردازانه یواشکی ، فرم نوین و طراحی صدا و صداگذاری خوب و ریتم درست و مینیمالیستی فیلم در روایتی حساسیت برانگیز که دو نفر را در نتیجه فقدان شان در شهری که بسیاری به این گرفتاری درآمدهاند، قابل توجه است.
فیلم که از سکوتهای بسیار تشکیل شده، یک غافلگیری زیبا در جشنواره سائوپائولو است که باید با حساسیت برانگیزی منحصر بفردش مورد بحث قرار بگیرد.
در سومین هفته از دومین ماه پاییز ٩٦ از عرصه تولید در سینما هم خبر رسید كه فیلمبرداری فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیهکنندگی علی قائم مقامی که هفته گذشته آغاز شده است همچنان در میدان انقلاب تهران ادامه دارد و محسن کیایی به عنوان یکی از بازیگران اصلی فیلم صبح روز دوشنبه 15 آبان جلوی دوربین رفته است.
فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» درباره رابطه واقعی آدمها و گره خوردن آن با فضای مجازی است و سازندگان فیلم تلاش دارند تا اولین نمایش فیلم در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر باشد.
بابک حمیدیان،محسن کیایی،بهنام تشکر،مینا ساداتی،پانته آ پناهی ها، ساغر قناعت به عنوان بازیگران فیلم "جشن دلتنگی" هستند. پوریا آذربایجانی و مونا سرتوه نویسندگان این اثر سینمایی هستند.
مسعود امینى تیرانى و على کیان ارثى هم به عنوان مدیران فیلمبرداری و صدابرداری با فیلم «پاسیو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی همکاری میکنند. فیلم «پاسیو» اولین تجربه بلند مستقل مریم بحرالعلومی به تهیهکنندگی سید امیر سیدزاده است که قصه اى زنانه را در بستر شهر روایت مىکند. «پاسیو» این روزها مرحله پیش تولید را سپری میکند و فیلمبرداری آن به زودی با تکمیل فهرست بازیگران و عوامل آغاز خواهد شد.
صداگذاری فیلم «هایلایت» که بعد از تدوین کار، از اواخر مهرماه توسط حسین قورچیان آغاز شده بود هم این روزها همچنان ادامه دارد.
قورچیان در این خصوص عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به نیمی از صداگذاری پیش رفته است و در روزهای آتی بعد از معین شدن موسیقی ، نوبت به میکس و مراحل پایانی این بخش می رسد.
حسین قورچیان در مقام صداگذار، آثار مختلفی چون «خواب تلخ»، «احتمال باران اسیدی» ، «تمشک» ، «آمین خواهیم گفت»، «خانه»، «آزادراه»، «فرمول سیزده» ، «قیچی» ، «گذر موقت»،«موریانه»، «کوپال» ، «شرفناز» و... را در کارنامه کاری خود دارد.
«هایلایت» به نویسندگی و کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه کنندگی ساسان سالور، روایتگر درامی عاشقانه و متفاوت با مضمون اجتماعی است که پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، مینا وحید، الهه حصاری و جمشید هاشم پور به عنوان بازیگران اصلی این پروژه درآن حضور دارند.
پیش تولید فیلم سینمایی «سوءتفاهم» در حال انجام است و گفته میشودگفته میشود اکبر عبدی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران به جمع بازیگران فیلم «سوءتفاهم» اضافه شدهاست. پیش از این حضور لیلاحاتمی و صابر ابر در تازه ترین اثر احمدرضا معتمدی قطعی شده بود. «اکبر عبدی» پیش از این در فیلم «قاعده بازی» با احمدرضا معتمدی همکاری داشت و این دومین همکاری این دو هنرمند به شمار می آید.
عوامل پشت صحنه فیلم سینمایی "سوءتفاهم" به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا معتمدی و تهیهکنندگی جلیل شعبانی هم به مرور تکمیل میشود. تاکنون حضور پیمان شادمانفر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان مدیر فیلمبرداری "سوتفاهم" انتخاب شدهاست. همچنین کیوان مقدم، برنده تندیس بهترین طراحی صحنه از نوزدهمین جشن خانه سینما طراح صحنه جدیدترین فیلم احمدرضا معتمدی است.
دیگر عوامل فیلم سینمایی "سوتفاهم" عبارتند از: طراح چهره پردازی: مهرداد میر کیانی، صدابردار: مهران ملکوتی، طراح لباس: سارا سمیعی، مدیر تولید: پیمان جعفری، دستیار و برنامه ریز: حسین فلاح، عکاس: نادر فوقانی، دستیار تولید: سهراب دادگستر، مدیر تدارکات: عطا الله مقدسی و فیلمبردار پشت صحنه: محمود نجفی
احمدرضا معتمدی کارگردانی در شش فیلم سینمایی بلند از جمله «قاعده بازی» و «آلزامیر» را در کارنامه خود به ثبت رسانده و هفتمین اثر بلند خود را با نام "سوتفاهم" جلوی دوربین میبرد. "سوءتفاهم" به تهیه کنندگی جلیل شعبانی و محصول سازمان هنری رسانهای اوج است.
فیلمبردارى فیلم سینمایى «چهار راه استانبول» به تهیه كنندگى و كارگردانى مصطفى كیایى هم كه از اواخر شهریورماه در تهران آغاز شده بود بعد از پنجاه جلسه به پایان رسید. كیایى كه سال گذشته فیلم «باركد» را در اكران داشت، در جدیدترین ساخته خود كه ششمین ساخته سینمایى اش محسوب مى شود، به سراغ یكى از موضوعات بسیار مهم سال گذشته یعنى حادثه پلاسكو رفت.
«چهار راه استانبول» كه تولید بسیار دشوارى داشت این روزها توسط نیما جعفرى جوزانى تدوین مى شود و سایر مراحل فنى فیلم هم به زودى آغاز مى شود. با توجه به طولانى بودن مراحل فنى، در صورت مهیا بودن شرایط اولین نمایش فیلم در سى و ششمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود.
در «چهار راه استانبول»كه مانند ساخته هاى قبلى كیایى فیلمى پر بازیگر است بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادى ور، ماهور الوند، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی، رضا شریف نژاد، على گیل ورى، شقایق جعفرى جوزانى و با هنرمندی مسعود کرامتی و مهدى پاكدل و بازیگران خردسال: كارن كیایى و باران صوفى به ایفاى نقش مى پردازند.
همچنین مراحل فنی فیلم سینمایی «آستیگمات» به تهیه کنندگی و کارگردانی مجیدرضا مصطفوی ادامه دارد. به تازگی ساخت تیتراژ فیلم توسط احسان برآبادی به پایان رسیده است و مراحل اصلاح رنگ فیلم توسط سامان وفایی و روزبه رایگا مدیر فیلمبرداری این فیلم ادامه دارد. «آستیگمات» دومین فیلم مجیدرضا مصطفوی بعد از «انارهای نارس» است که در جشنواره های خارجی نیز حضور داشت و توسط انجمن جهانی منتقدان سینمایی (فیپرشی) مورد توجه قرار گرفت.
فیلمبرداری این فیلم که به قلم مشترک پیام کرمی و مصطفوی به نگارش درآمده است اواسط بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و آخر اسفند ماه به پایان رسید و نخستین نمایش «آستیگمات» در صورت به پایان رسیدن مراحل فنی در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر خواهد بود.
مهتاب نصیرپور، محسن کیایی، باران کوثری، هادی حجازی فر، سیامک صفری، حسین پاکدل، بهنوش بختیاری، حسام محمودی، محمد شاکری و با حضور نیکی کریمی در این فیلم ایفای نقش می کنند.
فیلمبرداری «دِرِساژ» به كارگردانی پویا بادكوبه و تهیه كنندگی روح الله برادری و سمیرا برادری هم اواخر هفته گذشته درمهرشهر كرج به پایان رسید.
«دِرِساژ» عنوان اولین فیلم بلند سینمایی پویا بادكوبه است كه بخش عمده ای از فیلمبرداری آن در كرج انجام شد و اواخر هفته گذشته در لوكیشن اصلی فیلم، حوالی مهرشهر به پایان رسید. همچنین به تازگی تدوین این فیلم توسط سپیده عبدالوهاب آغاز شده است.اولین نمایش "دِرِساژ" در جشنواره فیلم فجرامسال است. پروسه پیش تولید این فیلم بسیار طولانی بود و عوامل در تلاش کردند برای بازیگران نوجوان فیلم سراغ نابازیگر بروند تا از این طریق چهره های جدیدی را در رده سنی ١٦ تا ١٨ سال به سینما معرفی كنند.از این رو از بین بیش از ٨٠٠ ویدئوی إرسالی از نوجوانان طی فراخوان، چندین بازیگر انتخاب شدند.
نگار مقدم كه نقش اصلی نوجوان این قصه را با همراهی علی مصفا و شبنم مقدمی بازی می كند،ازبین این افراد انتخاب شد.
«دِرِساژ» كلمه ایست فرانسوی به معنای نظم و قانون.همچنین رشتهای در ورزش سوارکاری است که در آن سوار اسب خود را به اجرای مجموعهحرکات دقیق و هماهنگ با ترتیب و زمانبندی مشخصی وامیدارد تا میزان هماهنگی خود با اسب و آزمودگی حیوان را نشان دهد.میزان مطیع بودن أسب شاخصى براى امتیاز داوران است.
این فیلم قصه دختری ١٦ ساله می باشد كه در دوراهی ایستاده است و فضای متفاوت وجدیدی را درباره شكل ارتباطات ،مشكلات و شرایط نوجوانان امروزی جامعه به تصویر می كشد.
در این فیلم علی مصفا ، شبنم مقدمی، هوشنگ توكلی،علیرضا ثانی فر،علیرضا آقاخانی،سیامك ادیب،جلال فاطمی،لویی سیفی، یسنا میرطهماسب،باسط رضایی، به آفرید غفاری،شایان فصیح زاده، رامبد مطلبی، مهرانا سمامی و با معرفی نگار مقدم به ایفای نقش می پردازند.
روح الله برادری و سمیرا برادری تهیه كنندگان این فیلم نیز، سه سال پیش با"احتمال باران اسیدی" به كارگردانی "بهتاش صناعی ها" در جشنواره فجر حضور داشتند. این فیلم در این رویداد جوایزی را از آن خود کرد و اکران موفقی داشت.
برخی عوامل تولید "دِرِساژ" عبارتند از نویسنده فیلمنامه : حامد رجبی. كارگردان: پویا بادكوبه، مشاور كارگردان: كامبوزیا پرتوی. فیلمبردار: اشكان اشكانی. طراح صحنه: كیوان مقدم. صدابردار: وحید مقدسی، مهدی صالح كرمانی. طراح گریم: محمود دهقانی. طراح لباس: سارا سمیعی. تدوینگر: سپیده عبدالوهاب.
مونتاژ فیلم سینمایی «کامیون» به نویسندگی و کارگردانی کامبوزیا پرتوی هم با مدیریت فیلمبرداری تورج اصلانی که بر عهده مصطفی خرقهپوش از سینماگران باتجربه ایران بود؛ هفته گذشته به پایان رسید و بعد از اتمام این مرحله، پرویز آبنار کار صداگذاری «کامیون» را شروع کرد و مدت یک هفته است که روی آن کار میکند .
ساخت موسیقی «کامیون» نیز توسط میلاد موحدی انجام میشود. این هنرمند بر اساس فضای داستان، حال و هوای فیلم و همچنین لوکشینهای آن؛ ساخت موسیقی آخرین اثر سینمایی کامبوزیا پرتوی را برعهده خواهد داشت .
فیلم سینمایی «کامیون» با مدیریت فیلمبرداری تورج اصلانی در مرزهای سوریه و عراق، در روستاهای اطراف منطقه «سیلوانا» در استان آذربایجان غربی، در شهرهای ارومیه و میانه و در نهایت در لوکیشنهای مختلفی در تهران از جمله؛ آزادی، تهرانسر، گلابدره، شهرک غرب، صادقیه و ... فیلمبرداری شده است .
در فیلم سینمایی «کامیون»، سعید آقاخانی، نیكی كریمی، تروسكا جولا، رامین راستاد، یعقوب پرسا، نسرین مرادی و ... به ایفای نقش میپردازند .
کامبوزیا پرتوی تاکنون فیلمهای سینمایی؛ «ماهی»، «گلنار»، «بازی بزرگان»، «کافه ترانزیت» و «پرده» را کارگردانی کرده و با این آثار جوایز متعدد داخلی و بینالمللی را از آن خود کرده و نویسندگی فیلمنامههای دیگری همچون؛ «محمد رسولالله»، «شیرک»، «دایره»، «ایستگاه متروک»، «هر شب تنهایی»، «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «خیابانهای آرام» و ... را بر عهده داشته است .
تعدادی از عوامل اصلی فیلم سینمایی «کامیون» جدیدترین اثر سینمایی «کامبوزیا پرتوی» عبارتند از : نویسنده و كارگردان: كامبوزیا پرتوی، مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی، فیلمبردار: مهدی اصلانی، تدوین: مصطفی خرقهپوش، دستیار كارگردان و برنامهریز: رامین راستاد، صدابردار: پرویز آبنار، طراح گریم: بابك اسكندری، طراح صحنه: بابك صبحی، مجری طرح: هومن احمدی توفیقی، عکاس: کسری پرتوی، مشاور رسانهای: منصور جهانی و تهیهکننده: كامبوزیا پرتوی. محصول موسسه سینمایی خط سوم.
منصور لشگری قوچانی تهیه کننده فیلم «قاتل اهلی» هم در ارتباط با کار جدیدش گفت: فیلمنامه فیلم «زنگبار» به نویسندگی و کارگردانی علی ملاقلی پور در انتظار پروانه ساخت است و سعی می کنم سریعاً آن را تهیه کرده و به جشنواره فجر برسانم.
فیلم سینمایى «درخونگاه» به تهیهكنندگى منصور سهرابپور و كارگردانى سیاوش اسعدى هم با گریم متفاوت بازیگران در حال فیلمبرداری است.
امین حیایى، ژاله صامتى، مهراوه شریفى نیا، نادر فلاح، محمود جعفرى، منصور شهبازى، افشین سنگ چاپ، فاطمه مرتاضى و پانته آ پناهى با حضور جمشید هاشم پور و...از بازیگران این فیلم هستند.
گفتنی است فیلم سینمایى «درخونگاه» براى جشنواره فیلم فجر آماده مىشود و تاكنون امین حیایى، ژاله صامتى، فاطمه مرتاضى و مهراوه شریفى نیا مقابل دوربین تورج اصلانى رفته اند.
دیگر عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از: تهیه كننده: منصور سهراب پور، كارگردان : سیاوش اسعدى، نویسنده: نیما نادرى/ سیاوش اسعدى، مشاور پروژه: روزبه معینى، تدوین: محمدرضا مویینى، عكاس:مهرداد ناصرى.
فیلمبرداری بخش ارمنستان اولین اثر مهران احمدی در مقام كارگردان هم در یک ماه گذشته ادامه داشت و در آخرین روز، عوامل «مصادره» میهمان سفیر ایران در این کشور شدند. پس از آن نیز، آخرین بخشهای مربوط به این کشور، جلوی دوربین رفت.
در این دیدار، مهران احمدی از حمایتهای سفارت ایران برای ساخت فیلم در کشور ارمنستان تشکر کرد و گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان از روزهای ابتدایی پیش تولید فیلم در کنار عوامل تولید بود و در تمامی مراحل فیلمبرداری از اخذ مجوزهای مختلف تا انتخاب لوکیشنها، اقامت گروه و تجهیزات فیلمبرداری کمکهای زیادی کرد.
سجادی، سفیر ایران در ارمنستان نیز با تأکید بر اینکه هنرمندان سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور هستند، بیان کرد: هنرمندان با بهرهگیری از استعداد ذاتی و خدادادی خود و از طریق ساخت فیلم، تئاتر، موسیقی، شعر و... ، فرهنگ و تمدن غنی ایرانی را به جهانیان عرضه میدارند و به نحو مطلوبی در پیشبرد دیپلماسی عمومی کشور نقش مهمی ایفا میکنند.
او همچنین تأکید کرد: آقای ظریف به کارکنان دستگاه دیپلماسی مؤکداً توصیه کردهاند که توجه خاصی به هنرمندان کشور که معرف فرهنگ، تمدن، افتخار و غرور ایرانی هستند داشته باشیم.
سفیر ایران سپس با بیان اینکه هنرمندان، ایثارگران فرهنگی و هنری کشور هستند، گفت: هنرمندان در عصه فرهنگ و هنر، پیشقراول اقدامات دولتها در عرصه دیپلماسی عمومی هستند. ما سعی کردیم از روزهای ابتدایی شروع کار پروژه سینمایی «مصادره»، در کنار عوامل آن باشیم و مشکلات و مسائل را مدیریت کنیم تا مراحل تولید فیلم در ارمنستان دچار اختلال نشود.
در هفتههای گذشته، تدوین فیلم سینمایی کمدی «مصادره» در حال انجام است تا فیلم در مهلت زمان مقرر به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارسال شود.
فیلمبرداری فیلم سینمایی «لس آنجلس- تهران» به كارگردانى تینا پاكروان هم در لس آنجلس به پایان رسید.مراحل فنی این فیلم سینمایی، از چندی پیش آغاز شده است.
پرویز پرستویی، مهناز افشار، ماهایا پطروسیان، ژوبین رهبر، شیرین یزدانبخش، زهیر یاری، بانی پال شومون، على جناب و گوهر خیراندیش بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
تینا پاکروان تهیه کنندگی«لس آنجلس- تهران» را با مشارکت علی حسینی برعهده دارد.این فیلم سینمایی در ژانر کمدی- فانتزی ساخته میشود.
فیلمنامه «لس آنجلس- تهران» به صورت مشترک توسط آنالی اکبری و تینا پاکروان به نگارش در آمده است.
سحر مصیبی هم فیلمی درباره چالش نهنگ آبی با عنوان «ساعت ۴.۲۰ دقیقه بیدارم کن» میسازد.
فیلمنامه «ساعت ۴.۲۰ دقیقه بیدارم کن» بر اساس طرحی از سحر مصیبی توسط طلا معتضدی در حال نگارش است. این اثر براساس چالش نهنگ آبی است که این روزها تبدیل به یک ناامنی اینترنتی شده است.این فیلمنامه پس از ماه ها تحقیق اجتماعی و روانشناسی درباره بحران خودکشی در نوجوانان و جوانان نوشته شده است.
این فیلم طبق توافق با تهیه کننده، قرار است پس از پایان مراحل نگارش فیلمنامه، توسط سحر مصیبی جلوی دوربین برود.
سحر مصیبی پیش از این به عنوان مستندساز فیلم «صفر تا سکو» را کارگردانی کرده است که توانست در دهمین دوره جشنواره «سینم
احقیقت» جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند و از آذرماه امسال روی پرده سینماها می رود.
«پاسیو» با کارگردانی مریم بحرالعلومی و تهیهکنندگی سید امیر سیدزاده آخرین روزهای پیشتولید را پشت سر میگذارد و بهناز جعفری به عنوان یکی از نقشهای اصلی در نخستین فیلم مریم بحرالعلومی حضور خواهد داشت . به زودی بازیگران دیگری نیز به مجموعه عوامل این فیلم اضافه و معرفی خواهند شد.
«پاسیو» که قصهاى زنانه را در بستر شهر روایت مىكند، بر اساس فیلمنامهای با عنوان «زنگ پشت بام» نوشته حامد قاسمى ساخته خواهد شد.
بهناز جعفری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ،فارغالتحصیل رشته ادبیات نمایشی است. او نخستین بار با نقش کوتاهی در فیلم «روسری آبی» دیده شد و برای بازی کوتاهش در فیلم «خانهای روی آب» ساخته بهمن فرمان آرا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن را از بیستمین جشنواره فیلم فجر گرفت. وی همچنین در سیامین دوره جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم «تلفن همراه رئیس جمهور» دریافت کرد.
جعفری بازی در تئاتر را با نمایش «سلطان مار» با کارگردانی گلاب آدینه در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد و در نمایشهای کارگردانان شاخصی چون بهرام بیضایی، محمد رحمانیان، علیرضا نادری و ... به ایفای نقش پرداخته است. او این روزها نمایش «کو کوی کبوتران حرم» را روی صحنه دارد.
مریم بحرالعلومى فرزند زندهیاد ابراهیم بحرالعلومى، تحصیلكرده رشته سینما در دانشگاه استانبول و عضو انجمن برنامهریزان و دستیاران كارگردان خانه سینماى ایران است که از سال ١٣٨٤ تاكنون به صورت حرفهاى وارد سینما شده و با عنوان دستیار كارگردان و برنامهریز با كارگردانهاى بسیارى كسب تجربه كرده است.
بعد از ساخت چند فیلم كوتاه داستانى و تجربى ، «پاسیو» اولین تجربه بلند مستقل مریم بحرالعلومى در مقام كارگردان است . مسعود امینی تیرانی به عنوان مدیر فیلمبرداری و علی کیان ارثی به عنوان مدیر صدابرداری بحرالعلومی را همراهی خواهند کرد.
بهروز افخمی هم کمدی «رویای فرانسوی» را می سازد.افخمی این فیلم را با فیلمنامه پدرام کریمی و سرمایه گذاری مرکز تولیدات سازمان بسیج صدا و سیما جلوی دوربین می برد.
نام فیلم سینمایی «آتش و قداره» هم که هماکنون در مراحل صداگذاری قرار دارد، به «عشق و آتش» تغییر پیدا کرد. این فیلم به کارگردانی و تهیه كنندگی محمد عرب با پایان تدوینش توسط روزبه کلباسی، در حال حاضر مراحل پایانی فنی را پشت سر میگذارد و بزودی آماده نمایش خواهد شد .
«عشق و آتش» یک ملودرام اجتماعی است و اکثر بازیگرانش از جمله حسین یاری و مهران غفوریان با ظاهر و گریمی کاملا متفاوت در آن به ایفای نقش پرداختهاند .
محمدرضا شریفی نیا، هلیا امامی، فاطمه گودرزی، علی صادقی، مهرداد ضیایی، نیما شاهرخشاهی، ارژنگ امیرفضلی، امیرحسین صدیق، قدرت الله صالحی، الله قلی نظری، محسن افشانی، ارسلان قاسمی، علی مسعودی (مشهدی)، امین ایمانی، رضا عزیزی، ایمان صفا، رضا هاشمی، علیرضا بابایی، صادق حدادی، طاها عرب، محمدرضا زاهدی، دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند .
در خلاصه داستان «عشق و آتش» آمده: من میدونم جای تو، تو قلب من کجاست... ولی... نمیدونم... اصلاً جایی تو قلب تو دارم یا نه؟... تو منو قبول کردی فقط به خاطر...؟
هادی حجازیفر هم همراه با هدیه تهرانی در فیلم سینمایی «واسطه» به کارگردانی آرش لاهوتی به ایفای نقش میپردازد.فیلم سینمایی «واسطه» نخستین اثر سینمایی آرش لاهوتی است که تاکنون فعالیت چشمگیری در عرصه فیلم مستند داشته و رکورددار دریافت تندیس از جشنواره سینماحقیقت است. هادی حجازیفر و هدیه تهرانی دو بازیگر اصلی فیلم «واسطه» هستند که حضورشان در این فیلم قطعی شده و سایر بازیگران نیز به زودی معرفی خواهند شد.
هادی حجازیفر از بازیگران برجسته تئاتر و سینماست که در دو سال گذشته بازی قابل توجهی در فیلمهای «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان داشت و برای بازی در فیلم «ماجرای نیمروز» کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و در جشن خانه سینما و جشن انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد.مجری طرح این پروژه شهنام شهباززاده است.
با تکمیل فهرست عوامل و بازیگران فیلم، فیلمبرداری «واسطه» به زودی آغاز میشود.
داستان «پرواز به وقت شام» تازه ترین اثر ابراهیم حاتمی كیا هم، سرگذشت یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی را روایت میکند که برای حمل کمکهای بشردوستانه از ایران عازم فرودگاه دمشق میشود. هادی حجازیفر و بابک حمیدیان، خلبان و کمکخلبان هواپیما و از قضا پدر و پسر هستند که در سوریه میان تروریستهای تکفیری به دام افتاده و به اسارت برده میشوند.
ابراهیم حاتمیکیا در «پرواز به وقت شام»، جدیدترین اثر خود، اینبار وقایع منطقه را سوژه قرار داده است.بازیگران خارجی عرب نیز در این پروژه ایفای نقش میکنند. یکی از این بازیگران نقش یک شخصیت موقرمز را بازی میکند که به نوعی فرمانده داعشیها محسوب میشود.تیم این پروژه حتی یک دستگاه اتوبوس مربوط به داعش را هم از سوریه به ایران آورده و در بعضی از نماها از آن استفاده کرده است.تقریباً یک ماه است که تصویربرداری این پروژه به پایان رسیده و حاتمیکیا مشغول تدوین و جلوههای ویژه آن است. تدوین پروژه هم مراحل نهاییاش را طی میکند و فیلم در جشنواره فجر امسال حضور خواهد داشت. محمد خزاعی تهیه کننده این اثر پیش از این فیلمی با نام «امپراطور جهنم» درباره چگونگی شکل گیری تکفیریها تهیه کرد و «به وقت شام» دومین فیلم درباره داعش و تکفیریها در کارنامه این تهیهکننده به شمار میآید.
«به وقت شام» یکی از محصولات سازمان هنری رسانهای اوج است.
امیر آقایی و طناز طباطبایی هم به «روسی» پیوستند.انتخاب بازیگران فیلم سینمایی «روسی» به کارگردانی امیرحسین ثقفی ادامه دارد تا این پروژه سینمایی اوایل آذرماه در تهران جلوی دوربین برود.
در این هفته شورای صدور پروانه ساخت با ٢ فیلمنامه موافقت کرد. فیلم نامه های «بهت» به تهیهکنندگی محمد نشاط ،کارگردانی و نویسندگی عباس رافعی در ژانر اجتماعی و «سایه ی هما» به تهیهکنندگی محمد رضا تخت کشیان ، کارگردانی و نویسندگی آزاد جعفریان در ژانر اجتماعی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.
جدیدترین مصوبات شورای صنفی اکران هم در این هفته عبارت بودند از:
فیلم سینمایی «انزوا» از روز چهارشنبه 17 آبان در گروه استقلال به جای «ایتالیا ایتالیا» اکران خواهد شد.
با توجه به کف فروش سرگروههای سینمایی فیلمها به اکران خود ادامه میدهند و تنها فیلم سینمایی «انزوا» در گروه استقلال از صبح چهارشنبه جایگزین فیلم «ایتالیا ایتالیا» میشود.
در سومین هفته از آبان ماه ١٣٩٦؛ احمد امینی، بیژن اشتری، سعید قطبی زاده، علیرضا محمودی و فرزاد پورخوشبخت، داوران پنجمین جشن نوشتار سینمای ایران شدند. اصغر نعیمی دبیر این جشن با اعلام این خبر گفت: «با پایان مهلت ارایه آثار، هیئت داوران کار خود را آغاز کردهاند. خوشبختانه از تمدید مهلت فراخوان جشن استقبال خوبی به عمل آمد و نامها و چهره های با سابقه عرصه نوشتار سینمایی در کنار جوانها حضور گستردهای در این دوره از جشن دارند که همین نکته کار رقابت را جذاب و داوریها را دشوار میکند.»
دبیر جشن نوشتار سینمای ایران درباره ترکیب هیئت داوران جشن نوشتار به این نکته اشاره کرد که: «دوستانی که لطف کردند داوری این دوره از جشن را پذیرفتند، همگی از چهره های معتبر و خوشنام عرصه نوشتار سینمایی هستند که همواره مشی و منشی مستقل داشته اند.»
نعیمی درباره زمان اعلام نتایج این جشن گفت : «حجم بالای آثار رسیده و حساسیت هیئت داوری نیازمند اختصاص زمان کافی برای رسیدن به نتایجی دقیق است، اما در تلاش هستیم اوایل آذر ماه طی مراسمی برگزیدگان پنجمین جشن نوشتار سینمای ایران را معرفی کنیم.»
در این هفته مدیر روابط عمومی سی وششمین جشنواره ملی فیلم فجر گفت، ثبت نام اهالی رسانه برای حضور در این رویداد از اوایل آذر ماه آغاز می شود. مسعود نجفی روز چهارشنبه درباره اینکه پردیس ملت به تنهایی سینمای اهالی رسانه خواهد بود، اظهار داشت: اکنون آمار دقیقی از میزان ثبت نام اهالی رسانه برای جشنواره فیلم فجر در دست نداریم، بنابراین پس از کامل شدن ثبت نام، تصمیم نهایی در این باره گرفته خواهد شد.
وی افزود: اگر تعداد ثبت نامها بیشتر از گنجایش پردیس ملت باشد احتمال اضافه شدن یک سینما دیگر مخصوص اهالی رسانه وجود دارد.
مدیر روابط عمومی سی وششمین جشنواره ملی فیلم فجر درباره علت انتخاب پردیس ملت برای اهالی رسانه گفت: بررسی ها لازم را در این زمینه انجام دادیم و از میان دو گزینه نهایی چارسو و ملت با توجه به ۳۰۰ صندلی اضافه ای که ملت نسبت به چارسو داشت به این انتخاب رسیدیم.
نجفی به توجه ویژه این دوره از جشنواره به سینمای مردمی اشاره کرد و ادامه داد: قصد داریم در این دوره، سینماهای مردمی را با حضور عوامل فیلم پررنگ تر کنیم، بنابراین طبق تصمیم های گرفته شد عوامل فیلم ها نسبت به سال گذشته بیشتر در اکران های مردمی شرکت خواهند کرد.
نجفی خاطرنشان کرد: نقد و بررسی فیلم ها پس از اکران در سینما رسانه برگزار خواهد شد و عوامل فیلم تنها در زمان نمایش آثارشان در سینما رسانه حضور خواهند داشت. البته در صورتی که سینما رسانه ظرفیت داشته باشد برخی سینماگران میتوانند در سینما مخصوص رسانه آثار جشنواره را تماشا کنند.
سی وششمین جشنواره ملی فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه به دبیری ابراهیم داروغه زاده برگزار می شود.
در این هفته مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، جزییاتی از روند جدید ارایه وام به پروژههای سینمایی را تشریح كرد.علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره تصمیمهای اقتصادی جدیدی که برای سینما گرفته میشود، گفت: «سینما بیش از ۱۰۰ سال در ایران قدمت دارد و افتخارات بزرگی را برای کشور و مردم ایران رقم زده، بنابراین لازم است مدیریت تولید و همه ابعاد فرهنگی و اقتصادی چنین سینمایی استاندارد باشد. شفافسازی و استانداردسازی، آب حیات اقتصاد سینمای ایران است و نظام درست اقتصادی این دو شاخص مهم را به سینمای ایران هدیه میکند.»
او افزود: «بنیاد سینمایی فارابی در دور جدید فعالیتهای خود همزمان با اجرای طرح جامع سینما این کوشش را آغاز کرده است تا سیاستهای جدید خود را اجرایی کند و در این زمینه نیز با متخصصان امر و مدیران سینمایی و اصحاب هنر گفتگوهایی داشته باشد و حتی پیش از اینکه این سیاستها را اعلام و بخشی از آن را اجرایی کند، رایزنیها، گفتگوها و بررسیهای کارشناسی را داشته باشیم و امیدوارم گامهایی که برمیداریم به سمت رسیدن به یک سینمای حرفهای باشد که پایههای اساسی آن استانداردسازی و شفافیت در سینما است.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره حوزههای حمایتی این بنیاد در دور جدید مأموریت ها اعلام کرد: «حمایتهای بنیاد سینمایی فارابی به چند حوزه تقسیم میشود؛ اول پروژههای سینمایی که ما به آن تسهیلات اعطا میکنیم. این تسهیلات تا نیمه اول سال جاری توسط بنیاد سینمایی فارابی پرداخت میشد و متأسفانه عمده وامهایی که فارابی به تهیهکنندگان سینما پرداخت میکند به سختی وصول میشود و مدیریت یک موسسه سینمایی مانند فارابی و مسئولان قبلی این بنیاد، همگی دچار این مشکل و پرسش میشویم که قرار است کی و چه وقت این وامها بازپرداخت شود.»
تابش افزود: «در همین راستا براساس تفاهمنامهای با صندوق اعتباری هنر، متقاضیان دریافت وام به صندوق معرفی میشوند. البته در این روش پرونده مورد نظر در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل میشود و موضوع پس از تصویب در شورای تولید، به صندوق اعتباری هنر ارجاع میشود. در این روش، تهیهکننده سینما مستقیماً به بانک مراجعه نمیکند بلکه شرایط به گونهای است که همه امور در یک فضای آشنا به حوزه فرهنگ رخ دهد، همچنین متقاضیان وام در یک مهلت زمانی تعیین شده باید مدارک خود را تکمیل و طرح مورد نظر را آماده کنند و بعد از بررسی کارشناسان و انجام فرآیند رسیدگی، پرداخت وام به متقاضی انجام میشود.»
این مدیر سینمایی با اشاره به اینکه طی ۲۰ روز گذشته، لیست فیلمها و تهیه کنندگان از سوی فارابی برای دریافت وام به صندوق اعتباری هنر اعلام شده است که بیشتر آنها با شرایط اعلام شده خود را وفق و شرایط را پذیرفتهاند و به زودی وامهای مورد نظر به آنها پرداخت میشود، توضیح داد: «البته در این میان برخی از افراد هم هستند که این نوع پرداخت وام را قبول ندارند ولی تأکید میکنم که بنیاد سینمایی فارابی وظیفه خود را در حمایت از فیلمهای سینمایی انجام داده و فرصتی جدید برای تأمین سرمایه در سینما فراهم کرده است.»
تابش افزود: «برای این وامها سقفی در نظر گرفته شده است و پروژههای سنگین سینمایی برای این وامها معرفی نمیشوند. مبلغ این وامها تا ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و کارمزد این وامها ۴ درصد است که با یک تنفس ۶ ماهه کل مدت بازپرداخت وام ۲۴ ماه خواهد شد تا فیلمسازان بتوانند از منابع دیگری تامین بودجه کنند.»
او با اعلام اینکه تسهیلاتی که از سوی بنیاد سینمایی فارابی ارائه میشود میتواند به فیلمساز برای شروع پروژه سینمایی کمک کند، گفت: «همچنین برای حمایت از سینماگران، علاوه بر سهمی از اعتبارات بنیاد سینمایی فارابی، سهمی نیز از اعتبارات صندوق اعتباری هنر برای اختصاص وام در نظر گرفته شده که این به معنای همافزایی برای تامین سرمایه در حوزه سینما است و معتقدم این فرآیند به نفع سینمای ایران خواهد بود.»
تابش درباره بخش دیگر حمایتی که توسط بنیاد سینمایی فارابی از اهالی سینما انجام میشود، بیان کرد: «بخش دیگر ، حمایت از فیلمهایی است که فارابی علاقمند به سرمایهگذاری و مشارکت در آن است؛ آثاری که شامل سوژههای مورد نیاز سینما است و در کارگروههای تخصصی بنیاد سینمایی فارابی که در حال حاضر ۵ کارگروه تشکیل شده است، مورد بررسی قرار میگیرد و بعد از اولویت بندی لازم، به کمک سایر حامیان مانند حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای دفاع مقدس و... از این آثار حمایت میکنیم.»
او افزود: «در این بخش معمولاً پروژههایی واجد شرایط تلقی میشوند که براساس اولویت و راهبردهای سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی تعریف شده باشند. در چنین شرایطی سرمایهگذاری در کل یا بخشی از پروژه برعهده بنیاد سینمایی فارابی خواهد بود.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان گفت: «در مجموع تصمیمهایی که در بنیاد سینمایی فارابی و در قالب طرح جامع سینما گرفته میشود، در جهت حمایت از سینمای ایرانی - اسلامی است. سینمای حرفهای و داشتن یک بازار خوب برای سرمایهگذاری در سینما، حمایت از استعدادهای جوان و معرفی آنها به جشنوارههای جهانی، مقدور نمیشود جز با وجود فضای شفاف و استاندارد در سینما. ما نیز تمام تلاش خود را میکنیم تا بخشی از این فضا را ایجاد کنیم.»
تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده نیز در آخرین روز از سومین هفته آبان ماه ٩٦ به شرح زیر است:
«اکسیدان»/ ۱۳ سالن/ ۱۴۳ روز/ ۱۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان
«زرد»/ ۱۱۵ سالن/ ۳۷ روز/ ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان
«خفهگی»/ ۱۳۰ سالن/ ۲۳ روز/ ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان
«خانه دختر»/ ۱۱۶ سالن/ ۳۰ روز/ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان
«نگار»/ ۱۲ سالن/ ۶۵ روز/ ۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان
«ملی و راههای نرفتهاش»/ ۴۲ سالن/ ۵۸ روز/ ۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان
«قهرمانان کوچک»/ ۱۳۱ سالن/ ۳۷ روز/ ۱ میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان
«ایتالیا ایتالیا»/ ۴۰ سالن/ ۳۷ روز/ ۱ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان
«من و شارمین»/ ۲۰ سالن/ ۶۵ روز/ ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان
«خالتور»/ ۸۴ سالن/ ۹ روز/ ۷۳۰ میلیون تومان
«حقهباز دم دراز»/ ۴۲ سالن/ ۳۰ روز/ ۳۰۰ میلیون تومان
«مالاریا»/ ۸ سالن/ ۳۷ روز/ ۲۹۰ میلیون تومان
«شَنِل»/ ۳۳ سالن/ ۲۳ روز/ ۱۹۰ میلیون تومان
«آزاد به قید شرط»/ ۱۷ سالن/ ۲۳ روز/ ۱۶۵ میلیون تومان
«غیرمجاز»/ ۲۵ سالن/ ۹ روز/ ۷۰ میلیون تومان
«رقص پا»/ ۵ سالن/ ۱۶ روز/ ۱۰ میلیون تومان
«انزوا»/ ۱۹ سالن/ ۲ روز/ ۱ میلیون تومان