پنج شنبه ٠٦ ارديبهشت ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

حجت الاسلام والمسلین پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس :

قابلیت سینمای مقاومت در جذب مخاطب بین‌المللی بسیار بالا است

سینمای نو >  سرویس سینما

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو" و اعلام روابط عمومی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، حجت الاسلام والمسلمین نصر الله پژمانفر عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، جایگاه مقاومت در سینمای امروز را مهجور دانست و گفت: مقاومت بخش مهمی از تاریخ كشور ما است و حرف‌های ناگفته زیادی برای نسل امروز ما دارد. در بطن این حماسه بزرگ، سوژه‌های دست نخورده و بكری وجود دارد كه در ذات خود، مبنای اسطوره سازی محسوب می‌شوند. با این تفاسیر تاكنون بهره‌مندی خوبی از موضوعات مقاومت صورت نگرفته و این ژانر فیلمسازی را با روندی ناخوشایند روبرو كرده است.

وی افزود: سینمای مقاومت تاكنون موفقیت چندانی در عرصه فیلمسازی نداشته و در پرداختن به ارزش‌های جنگ تحمیلی كوتاهی شده است. در خوش بینانه‌ترین حالت،١٠ درصد فعالیت‌های انجام شده مفید بوده كه این حجم از فعالیت‌های فرهنگی بسیار نگران كننده است. با این حال جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با انگیزه ورزی و یادآوری ارزش‌ها، در نمایش زوایای پنهان مقاومت مردم ایران موثر و موفق بوده است .

پژمانفر خاطرنشان كرد: سطح حمایت از سینمای مقاومت و دفاع مقدس بسیار كم و ناكافی است. این در حالی است كه به جرأت می‌توان گفت فیلم‌های مقاومت موجود بیشتر تحت تاثیر انگیزه‌های روحی و روانی و به صورت خودجوش ساخته شده است و مسئولان امر توجه چندانی به این ژانر ندارند.

وی علت عدم رشد فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت در عرصه بین‌المللی را كمبود  اثر دانست و اظهار داشت: علاوه بر كوتاهی مسئولان در حمایت از ساخت آثار ارزشی، كم كاری و بی‌انگیزگی فیلمسازان در تولید این نوع از فیلم‌ها برای مخاطب جهانی، نقش فرهنگی سینمای مقاومت را به زیر سوال برده است. بنابراین نمای مثبت و رو به رشدی در پرداختن به موضوع مبارزه با ظلم ستیزی نداشته و حضور ما در این عرصه را نادیده می‌گیرند.

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس، در پاسخ به تصمیمات مجلس شورای اسلامی نسبت به حمایت از تولیدات فرهنگی در بقای تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اذعان داشت: اهمیت موضوع مقاومت علت تصمیم گیری درمورد جدا شدن سینمای دفاع مقدس و مقاومت از سینمای حرفه‌ای بوده و سیاست تفكیك سینمای دفاع مقدس را در پی داشته است اما متاسفانه این جداسازی نه تنها توجه ویژه مسئولان را جذب نكرده بلكه به گروه‌های محروم و اولویت‌های دست دوم تبدیل شده است. ظرفیت بالای تولیدات دفاع مقدس انتظارات فرهنگی كشور را پاسخگو نبوده است. در حال حاضر با امید به آینده و گاها جابه‌جایی مدیریتی، منتظر تغییرات اصولی در این حیطه هستیم.

وی معتقد است: قابلیت سینمای مقاومت در جذب مخاطب بین‌المللی بسیار بالا است اما لازمه احقاق این امر توجه به سوژه و محتوای جدید است چرا كه مخاطب سینمای معناگرا به دنبال جذابیت و اطلاعات نو می‌گردد. این در حالی است كه فضای بین‌الملل از داشتن سوژه‌های خاص خالی بوده و مجبور به خلق سوپرمن و پرداخت هزینه‌های بالا شده است.  بنابراین در ساخت فیلم‌های مقاومت باید به فرهنگ، دیالوگ و اصطلاحات مخاطب جهانی توجه شود و مقتضیات فرهنگی و محیطی عرصه بین‌الملل در نظر گرفته شود.

پژمانفر یادآور شد: حضور خانواده شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و ترور در جشنواره فیلم مقاومت فضایی تبادلی را ایجاد می كند. حضور شاهدان عینی می تواند صداقت و واقعیت داستان فیلمنامه می شود به عنوان مثال فیلم سینمایی شیار ١٤٣ توانست ارتباط عاطفی شدیدی با مادران شهدا برقرار كند و با جامعیت در انتقال مفهوم، بر هرگونه مخاطب اثرگذار بوده است.

به گفته وی، مشكل تهاجم فرهنگی در همه كشورها وجود دارد در این میان سینما ترفند خوبی برای برون رفت بحران ها تلقی می شود كه علاوه بر اصلاح ایرادات فرهنگی كشورهای خارجی، زمینه رشد را برای رشد و نفوذ پیام مقاومت در جامعه هدف فراهم می كند.

گفتنی است پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت همزمان با هفته بسیج از 5 تا 9 آذر ماه به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار خواهد شد.


١٤:٤٠ - يکشنبه ٢٠ آبان ١٣٩٧    /    شماره : ٧٣٤٥١    /    تعداد نمایش : ٨٩







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است