پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

مطالبه‌ای که بالاخره جواب داده شد ؛

تهیه‌کنندگان از تصمیم برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر تمجید کردند

سینمای نو > سرویس سینما    

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر ، امسال برای نخستین بار در تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر درآمد حاصل از فروش فیلم‌های حاضر در این رویداد سینمایی به صاحبان آثار تعلق می‌گیرد.

با پیشنهاد ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره و موافقت حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی ، مقرر شده است تا 50 درصد از مبلغ فروش بلیت‌ها در سینماهای مردمی که پیش از این به جشنواره تعلق می‌گرفت بعد از پایان جشنواره و پس از کسورات قانونی به صاحبان آثار پرداخت شود.

علیرضا رئیسیان ، سیدجمال ساداتیان، مسعود ردایی، مجتبی فرآورده و علی قائم مقامی تهیه‌کنندگان حاضر در جشنواره سی و هفتم به همراه غلامرضا موسوی، عضو هیئت رئیسه شورایعالی تهیه‌کنندگان در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره فجر دیدگاه خود را درباره بازپرداخت سود حاصل از فروش بلیت فیلم‌ها به تهیه‌کنندگان بیان کردند.

علیرضا رئیسیان: اقدامی که مانع ضرر تهیه‌کنندگان می‌شود

علیرضا رئیسیان کارگردان سینما، با تازه‌ترین ساخته خود، «مردی بدون سایه» به جشنواره فیلم فجر امسال آمده است و همچون دو اثر پیشین خود «چهل سالگی» و «دوران عاشقی» تهیه‌کنندگی این اثر را هم خود برعهده دارد.

او ضمن تمجید از تصمیم برگزار کنندگان جشنواره فجر برای واگذاری درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها به صاحبان آثار، گفت: «این تصمیم یک اقدام بسیار موثر در زمینه برگزاری این رویداد سینمایی است، زیرا که تعداد اکران‌های جشنوار فیلم فجر از حالت جشنواره‌ای خارج شده و به شکل اکران عمومی درآمده بود و این مسئله که درآمد فروش به صاحبان آثار تعلق نمی‌گرفت بسیار به ضرر تهیه‌کنندگان و صاحبان فیلم‌های حاضر در جشنواره بود.»

رئیسیان ادامه داد: «خوشبختانه با پیگیری شورایعالی تهیه کنندگان و موافقت آقای داروغه‌زاده امسال شاهد این اتفاق مثبت و خوب هستیم که باید آن را به فال نیک گرفت. به دلیل آنکه در اصل باید شکل مردمی جشنواره حفظ شود و در عین حال تهیه‌کنندگان از نظر اقتصادی هم متضرر نشوند و به همین جهت این تصمیم بسیار موثر و خوب است.»

این سینماگر درباره تاثیر این اقدام بر ارتباط بیشتر صاحبان آثار با تماشاگران فیلم‌ها در ایام جشنواره فجر، توضیح داد: «جشنواره فیلم فجر یک حالت جشنواره‌ای و مردمی دارد، به همین دلیل تعداد زیادی سانس‌های نمایش فیلم و به تبع آن فروش بلیت وجود دارد، ما می‌خواهیم مردم واقعا با فیلم‌هایی که می‌سازیم زودتر از اکران عمومی در ارتباط باشند، زیرا که برخی از فیلم‌ها یک سال پس از جشنواره روی پرده می‌روند. به همین جهت این اقدام بسیار درست و خوب است و اگر در شهرستان‌ها هم این سیستم را بتوانند اعمال کنند و استانداری‌ها هزینه نمایش فیلم‌ها را تقبل کنند بسیار بهتر می‌شود.»

تقدیر مسعود ردایی از اقدام ابتکاری سی و هفتمین دوره جشنواره فجر

مسعود ردایی تهیه‌کننده‌ای است که با جدیدترین ساخته سینمایی رسول صدرعاملی با نام «سال دوم دانشکده من» در این دوره حضور پیدا کرده است.

او ضمن اشاره به دغدغه‌ای که تهیه‌کنندگان درباره این موضوع داشته‌اند، بیان کرد: «طی سال‌هایی که جشنواره فیلم فجر برگزار شده است، این مسئله همواره بین تهیه‌کنندگان و برگزارکنندگان جشنواره مطرح بوده است.»

ردایی ادامه داد: «خوشبختانه امسال با پیشنهاد آقای داروغه‌زاده که خیلی عالی این موضوع را مطرح کردند و موافقت سرپرست سازمان سینمایی این اقدام ارزشمند به شکل خوبی قرار است انجام شود.»

این تهیه‌کننده گفت: «قاعدتا طی این سال‌ها تهیه‌کنندگان دنبال این موضوع بودند که بالاخره این اتفاق خوب امسال با حمایت شورایعالی تهیه‌کنندگان و خانه سینما عملی می‌شود. به نظرم برای پیگیری این موضوع باید نماینده‌ای از شورایعالی تهیه‌کنندگان یا خانه سینما انتخاب شود تا این کار با هماهنگی سازمان سینمایی و جشنواره فجر عملی شود و به سرانجام برسد.»

جمال ساداتیان: واگذاری درآمد فیلم‌ها همواره مطالبه صاحبان آثار بوده است

سیدجمال ساداتیان که خود سال گذشته عضو هیات انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود ، در سی و هفتمین دوره این رویداد سینمایی با «متری شیش و نیم» دومین فیلم سینمایی سعید روستایی پا به عرصه رقابت گذاشته است.

او در ارزیابی اقدام جدید مسئولان برگزار کننده جشنواره سی و هفتم گفت: «خوشبختانه در این دوره تصمیم گرفته شده است که همانند اکران سالانه یک فیلم در سینما، 50 درصد فروش در سینماهای مردمی در جشنواره فجر به صاحبان آثار تعلق می‌گیرد که اقدام بسیار مثبتی است.»

ساداتیان همچنین بیان کرد: «وقتی دهه فجر را با نمایش فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر پررنگ می‌کنیم و اکران‌ها از عرف جشنواره‌ای بیشتر است، بهتر است مسئولان هزینه پخش آن را نیز تامین کرده و به صاحبان آثار پرداخت کنند.»

این تهیه‌کننده با اشاره به این که این مسئله سال‌هاست مطالبه تهیه‌کنندگان است، توضیح داد: «این مطالبه همواره برای صاحبان آثار و تهیه‌کنندگان وجود داشته است زیرا در سال‌های اخیر بخش زیادی از فیلم‌های سینمایی توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود که حمایت مالی ندارند و این مسئله به نوعی به این بخش کمک می‌کند.»

او همچنین گفت: «جشنواره فیلم فجر پررونق است و فیلم‌ها در آن دیده می‌شوند، وقتی فیلم‌ها هم در این رویداد سینمایی به نمایش در می‌آیند و مورد توجه قرار می‌گیرند هزینه‌های آن نیز باید توسط برگزار کنندگان پرداخت شده و به صاحبان فیلم‌ها تعلق بگیرد.»

مجتبی فرآورده: ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است

مجتبی فرآورده تهیه‌کننده باسابقه سینما، در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با فیلم «23 نفر» به کارگردانی مهدی جعفری حضور دارد.

او با تاکید بر اینکه این اقدام بسیار پسندیده است، گفت: «این تصمیم که از سوی برگزار‌کنندگان جشنواره فیلم فجر اتخاذ شده است، اتفاق بسیار خوبی است. البته این تصمیم باید سال‌های پیش عملی می‌شد، اما به قول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است و عملی شدن آن در این دوره جشنواره پسندیده است.»

فرآورده اضافه کرد: «این اقدام بسیار مطلوب، پسندیده و خوب است و پس از عملی شدن آن در این دوره جشنواره فجر می‌توان به ارزیابی آن پرداخت و وضعیتی که داشته است را سنجید.»

علی قائم‌مقامی: تخصیص درآمد حاصل از فروش فیلم به تهیه کنندگان اقدامی ارزشمند است

یکی دیگر از تهیه‌کنندگانی که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، علی قائم‌مقامی است که با «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد در این رویداد سینمایی شرکت کرده است.

او با بیان این که تصمیم برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر برای تخصیص درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها به صاحبان آثار سینمایی کار خیلی بزرگی است، گفت: «این اقدام بسیار ارزشمند و خوب است و باید از دبیر جشنواره فیلم فجر که موافقت سازمان سینمایی را برای انجام این کار جلب کرده است، قدردانی کرد زیرا که بسیار اقدام موثری است.»

قائم مقامی ادامه داد: «این اتفاق بی‌سابقه است و حداقل تهیه‌کنندگان با این اقدام می‌بینند که حضورشان در جشنواره فیلم فجر آورده‌ای برای‌شان دارد، در گذشته همیشه سر بلیت سانس‌های فوق العاده اختلاف بود و پرداخت مدونی نداشت، اما با این تصمیم دیگر چنین مشکلاتی وجود ندارد و امیدوارم که بدون هیچ مشکلی شاهد عملی شدن آن باشیم.»

این تهیه‌کننده درباره چگونگی انجام این اقدام، نظرش را این طور بیان کرد: «به نظرم این موضوع باید محصول مشترک شورایعالی تهیه‌کنندگان و جشنواره فیلم فجر باشد و این دو نهاد بر چگونگی تقسیم سهم تهیه‌کنندگان نظارت کنند.»

او همچنین این تصمیم را عامل مجاب کننده نظر تهیه‌کنندگان برای حضور در جشنواره و رونق این رویداد هنری دانست و گفت: «اگر این اتفاق در سال‌های آینده نیز رخ دهد و تهیه‌کنندگان شاهد باشند که با حضور در جشنواره فیلم فجر آورده مالی نیز دارند حتما تمایل بسیاری برای حضور دارند، به خصوص تهیه‌کنندگانی که به صورت مستقل مشغول فعالیت هستند.»

قائم مقامی در پایان گفت: «اگر بخواهیم بگوییم بزرگ‌ترین اقدام دبیر جشنواره فجر چه بوده است، به جز اضافه کردن بخش نگاه نو به این دوره جشنواره، تصمیم واگذاری درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها به صاحبان آثار و تهیه‌کنندگان بزرگ‌ترین اقدام او بوده است و جای قدردانی و تشکر دارد.»

غلامرضا موسوی: تهیه‌کنندگان امسال ضرر نمی‌کنند

غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما هم بر این باور است که تصمیم دبیر جشنواره فیلم فجر درباره پرداخت سود حاصل از فروش بلیت‌ها به صاحبان آثار گامی رو به جلو و اقدامی در جهت جلوگیری از تضییع حقوق تهیه‌کنندگان است.او  ضمن مثبت برشمردن این اقدام گفت: «در جشنواره‌های مختلف تعداد نمایش فیلم‌ها در سه یا حداکثر چهار سانس خلاصه می‌شود. جشنواره فیلم فجر به دلیل این که همزمان با جشن‌های انقلاب اسلامی و دهه فجر همزمان شده است، نمایش فیلم‌هایش از روز اول گسترده بوده است.»

این تهیه‌کننده ادامه داد: «اتفاقی که امسال درباره پرداخت سود حاصل از فروش بلیت ها به صاحبان آثار افتاد به پیشنهاد دبیر جشنواره و موافقت دکتر انتظامی عملی شد اتفاق مثبتی است، ما به عنوان صنف شورایعالی تهیه‌کنندگان همیشه از تعداد نمایش‌ها گلایه داشتیم چرا که این موضوع به زیان تهیه‌کنندگان فیلم‌ها بود اما این اقدام باعث می‌شود تهیه‌کنندگان ضرر نکنند. در واقع آقای دکتر داروغه‌زاده یک گام به جلوتر برداشتند و کل فروش هر فیلم را البته بعد از کسر کسورات قانونی به صاحبان آثار واگذار می‌کنند.»

موسوی با بیان این که این اقدام به نفع تهیه‌کنندگان سینماست گفت: «این اقدام بسیار منطقی و درست است و باید حتما قدردان این رفتار دکتر داروغه‌زاده و دکتر انتظامی بود. طبیعی است که همه ابعاد این قضیه به نفع تهیه‌کننده است، چرا که قبلا هم همین تعداد نمایش داشتیم اما هیچ پولی به تهیه‌کننده نمی‌رسید، در واقع جشنواره به طور کامل پول سینماها را می‌داد، اما هر چه بلیت فروخته می‌شد به حساب جشنواره می‌رفت. اما حالا 50 درصد سینمادارها که سرجای خودش است و پرداخت می‌شود، با این تصمیم جدید نیز 50 درصد سود تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار نیز به خودشان پرداخت می‌شود.»

او در پایان نیز تاکید کرد: «این اقدام الحق و النصاف و در آغاز سی و هفتیمن سال برگزاری جشنواره فیلم فجر گامی به جلو و در جهت جلوگیری از تضییع حقوق تهیه‌کنندگان سینمای ایران است.»



١٤:٠٠ - دوشنبه ٢٤ دی ١٣٩٧    /    شماره : ٧٥٢٧١    /    تعداد نمایش : ٣٠١







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است