سینمای نو> سرویس سینما
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "سینمای نو" و به نقل از روابط عمومی نهمین جشنواره بینالمللی فیلم وارش، کارگاه «اندیشه و اجرا در فیلم مردمنگاری» با حضور همایون امامی عصر دوشنبه 9 اردیبهشت در سینما هنر و تجربه بابل برگزار شد.
همایون امامی در ابتدای این نشست با اشاره به تعریفی از قومشناسی بیان کرد: قومشناسی به معنای مورد مطالعه قراردادن انسان در یک بستر زیستشناسی، بیولوژیک است اما هرگاه خواستیم انسان را در یک بستر فرهنگی مطالعه کنیم، این بعد را مورد بررسی قرار میدهیم. برای مثال در آیین زرتشت، اجساد مردگان را بالای یک بلندی برده و خوراک عقابها وکفتارها میکنند یا در هندوستان اجساد مردگان را میسوزانند.
وی افزود: در ایران اجساد مردگان را خاک میکنند و در گذشته این رسم به این شکل بوده است که طبق شغل فرد متوفی بر مزارش حکاکی صورت میگرفت برای مثال اگر فرد خیاط بود، حکاکی سوزن بر مزار آن انجام میشد.
این مدرس همچنین خاطر نشان کرد: در کمال شگفتی با گذشت سالیان طولانی ترکمنها این رسم را دارند بعد از مرگ مردمشان اندام جنسی آنها را ه عنوان نماد باروری روی قبرشان میگذارند و این آیینها همه پشتوانه فرهنگی دارند.
وی با اشاره به برخی ویژگیهای قومشناسی عنوان کرد: حکاکی سوزن بر مزار مردگان، خاکستر کردن، قرآن خواندن و به کلیسا رفتن و... همگی جزو آیینها ونشانه هایی است که قومها به ما نشان میدهند تا به واسطه بررسیشان مطالعاتی درباره این اقوام صورت بگیرد. همچنین ابزارهایی را که ساخته میشود، میتوان در جهت مطالعه اقوام به کار گرفت.
امامی با اشاره به برخی از ابزارهای شناخت اقوام توضیح داد: یکی از این ابزارسازیها که به خارج کشور هم رسیده قناتها هستند. یکی از بزرگترین افتخارات ما ایرانیها قنات ها هستند که با استفاده از نبوغ ایرانیان در کویر واقع شده است. در واقع دانش مردمشناسی به معنای مطالعه دیگری است؛ دیگری به معنای یک قبیله یا یک سرزمین و در نتیجه یک بافت فرهنگی دیگر.
وی ادامه داد: سالها قبل کتابی به نام مردمشناسی خوراک نوشته شده است. این کتاب به مطالعه و بررسی خوراک فرهنگی ایرانیان از جمله مازندران پرداخته و از آنها تفسیر فرهنگی داشته است.
این هنرمند با اشاره به تعریفی از انتروپولوژی بیان کرد: اگر مطالعه انسان در یک بستر زیستی و بیولوژیک صورت بگیرد، انتروپولوژی تعریف میشود که از دوره رضاخان و حدود سال 1310 تا 1320 به بعد از آن به عنوان انسانشناسی معادلسازی شده است.
امامی عنوان کرد: مردمشناسی به این معناست که محقق برای مطالعه و بررسی فرهنگهای اقوام مختلف به مراسم و آیینهای مختلف آنها سرکشی میکند. نظیر رخدادی تاریخی مثل واقعه کربلا که در شهرهای مختلف به شیوه ای متفاوت اجرا میشود. برای مثال مردم مازندران کربزنی دارند و مردم آذربایجان قمهزنی و اهالی جنوب به نخلگردانی در ماه محرم میپردازند.
وی با اشاره به برخی ویژگیهای یک مردمنگار بیان کرد: یک مردمنگار باید بین اقوام باشد و تفاوتهای فرهنگی آن را درک کند. برای مثال چوبهای مورد استفاده در کربزنی به چه دلیلی مورد توجه است؟! یا آیین نخلگردانی در جنوب چه ریشهای دارد؟!
امامی در پایان جمعبندی مطالعات مردمنگار را یک مونوگرافی توصیف و عنوان کرد: یک مردمنگار هم از شیوه مشارکتی و هم از شناخت بصری استفاده میکند.
نهمین جشنواره بینالمللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور 9 تا 13 اردیبهشت ماه در حال برگزاری است.