سینمای نو > سرویس پویانمایی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد در گفتوگویی پیرامون حمایت مالی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران اظهار کرد: 6 ماه پیش و در دوره مدیریت محمدمهدی حیدریان بحثی مطرح شد تحت این عنوان که یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران برای برگزاری با مشکلاتی مواجه است؛ حتی این زمزمه مطرح بود که با توجه به افزایش هزینهها ممکن است امکان برگزاری این دوره از جشنواره وجود نداشته باشد. آقای حیدریان از ما خواستند که جلسهای تشکیل دهیم و این موضوع را بررسی کنیم.
وی افزود: از آن جایی که مرکز گسترش از سوی وزارت ارشاد متولی سینمای انیمیشن کشور است، خود را نسبت به این موضوع مسئول میدانستیم. به همین دلیل جلسهای با دوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گذاشتیم و از آنها خواستیم که نسبت به برگزاری این دوره تردید نکنند و با گامی استوار مسیر خود را ادامه دهند. مرکز گسترش هم به نمایندگی از وزارت ارشاد هر حمایتی که لازم باشد از جشنواره پویانمایی خواهد داشت تا این جشنواره با قدمتی که دارد، متوقف نشود.
طباطبایینژاد با اشاره به مذاکراتی که در زمینه حمایت مالی از جشنواره پویانمایی تهران صورت گرفت، تصریح کرد: در این مذاکرات پذیرفتیم که 50 درصد از مجموع هزینههای برگزاری جشنواره را به دوستان پرداخت کنیم. طی برآوردی که داشتیم برای این که این دوره بهتر از دورههای قبل برگزار شود، یک و نیم میلیارد هزینه نیاز بود و ما نیمی از این مبلغ را در اختیار دوستان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دادیم.
وی ادامه داد: البته کمکهای ما تنها در بخش مالی محدود نیست و همراهیهای متعددی داشتیم. من عضو شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره پویانمایی هستم. حبیب ایلبیگی به عنوان مدیر بخش کودک بنیاد سینمایی فارابی یکی دیگر از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره هستند. امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن مرکز هم مسئول کارگاههای علمی جشنواره شدند تا بخش محتوایی این جشنواره هم از سوی مرکز مورد حمایت قرار گیرد.
مدیرعامل مرکز با تاکید بر این که انعکاس رسانهای این حمایت مالی اهمیت چندانی ندارد، گفت: مهم این بود که جشنواره پویانمایی تهران در بهترین شکل خود برگزار شود.
وی در ادامه افزود: کانون پرورش با بیش از 50 سال سابقه در حوزه انیمیشن، یک سرمایه ملی است. مرکز گسترش با 20 سال فعالیت جدی در حوزه انیمیشن و راهاندازی معاونت انیمیشن در یک سال گذشته تلاش دارد به کمک کانون و مجموعههای دیگر دست واحدی باشد که هنر- صنعت انیمیشن ایران را حمایت کند تا با گامهای موثرتر آینده درخشانی را برای انیمیشن ایران رقم بزنیم.
طباطبایینژاد با تاکید بر این که سینمای انیمیشن ایران در حال حاضر یکی از حساسترین و مهمترین مقاطع خود را پشت سر میگذارد، تصریح کرد: درست است که 60 سال از آغاز هنر انیمیشن در ایران میگذرد اما در سالهای اخیر به ویژه دهه 90 اتفاقی مهم در هنر انیمیشن ایران رخ داد. این هنر از ساحت صنفی و محفلی خود در حال ورود به یک فضای عمومی و یافتن مخاطب عام است. البته در حوزه آثار کوتاه و تلویزیونی این اتفاق پیش از این رخ داده بود، اما در حوزه سینما در این دهه بیش از 40 انیمیشن بلند تولید شدند که از میان آنها سه فیلم «تهران 1500»، «شاهزاده روم» و «فیلشاه» توانستند با فروش خوبی که داشتند، هزینههای تولید خود را تامین کنند.
وی ادامه داد: در این دوره که برای مخاطب سینمای انیمیشن ذائقهسازی میکنیم باید تلاش کنیم تا با بهترین کیفیت که در حد استانداردهای جهانی باشد مخاطب سینماروی ایرانی را به سینمای انیمیشن علاقمند کنیم.
مدیرعامل مرکز گسترش افزود: کودکان ما به بهترین آثار پویانمایی روز دنیا دسترسی دارند و هر فیلم انیمیشنی آنها را راضی نمیکند. خوشبختانه موفقیتهایی در این زمینه حاصل شده است. «فیلشاه» نزدیک به ده میلیارد فروش داشت که این رقم از میزان فروش بسیاری از فیلمهای سینمایی ایران بیشتر بود. آنچه اهمیت دارد این است که ما فیلمهای موردپسند مخاطب تولید کنیم که سینمای انیمیشن را به سبد خانواده ایرانی بیافزاید.
وی با اشاره به این که نزدیک به 15 فیلم سینمایی انیمیشن در حال حاضر در مقاطع مختلف تولید قرار دارند، گفت: تولید این تعداد فیلم انیمیشن بسیار ارزشمند است. ما در هیچ مقطعی این وضعیت را نداشتهایم و به همین دلیل این مقطع برای انیمیشن ایران حساس است. امیدوارم از این مقطع حساس و تاریخساز به شایستگی عبور کنیم و به سینمایی حرفهای و درخور شان سینمای انیمیشن ایران برسیم.