سینمای نو > سرویس موسیقی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از روابط عمومی یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان ، پدرام فلسفی در پاسخ به چگونگی کیفیت اجراهای این دوره گفت: اجراها نسبت به سالهای قبل هدفمندتر بود. اگر هدف انتخاب آثار و اجرای آنها هیجانِ صحنه و گام گذاشتن در مسیر حرفهای شدن باشد، میتوانیم بگوییم به آن نزدیک شدهایم. نسبت به گذشته بیان و تکنیک روند صعودی داشته است، البته این روند شیب تندی نداشته، اما میتوان آن را مثبت در نظر گرفت. برای سال آینده گروه داورها باید قطعاتی را انتخاب کنند که نوازندگان اجراهای خاصتر و متمایزتری داشته باشند.
او دربارۀ تفاوت رپرتوار امسال نسبت به سال گذشته گفت : در نگاه اول رپرتوار متفاوت با سال گذشته بود و قابلیت این را داشت که هر نوازندهای بتواند حرفهای بودن خود را تا جایی که توانایی دارد نشان دهد. نمیتوان گفت سختتر شده بود اما قابلیت اجرایی بیشتری داشت.
فلسفی به شرکتکنندگان توصیه کرد: یکی از راهها برای اجرای بهتر تجربۀ اجراهای کوچک است، یعنی برای خودشان کنسرتهای کوچک آماده کنند. تهیۀ ویدیو و ضبط کردن بسیار میتواند به آنها کمک کند. پیش از هر اجرایی خوب است که از تکنیکهای آرامِ سازی فیزیکی و احساسی استفاده کنند.
فلسفی در مورد اهمیت جشنوارۀ جوان پاسخ داد: به نظرم اندیشۀ کلی جشنوارۀ موسیقی جوان مثبت است و روند صعودی آن کم اما تداوم دارد. موسیقی کلاسیک در دنیا هنری است که رو به زوال است، اما به عقیدۀ من با تمهیداتی حداقل میتوان در کشورمان این روند حرکتی را کاهش دهیم. تبلیغات بیشتری باید برای این موسیقی شود و از نظر مالی تشویق بیشتری برای نوازندگان ایجاد شود.
مهرداد پاکباز به عنوان یکی از داروان یازدهمین جشنواره موسیقی جوان دربارۀ کیفیت و نقاط قوت و ضعف اجراها به روابط عمومی جشنواره توضیح داد.
مهرداد پاکباز آثار اجرایی این جشنواره را چنین ارزیابی کرد: رشد کیفی قابل توجهی را شاهد بودیم. پیشبینی چنین رشدی را داشتیم، اما نه در این اندازه. این رشد بهویژه در گروه الف نمایان بود. موفقیت شرکتکنندگان ایجاد انگیزه میکند و نظر اؤلیا را بیشتر به این موضوع جلب میکند و انگیزۀ خوبی برای تلاش بیشتر فرزندانشان در این حوزه است. شرکت در جشنواره سرمایهگذاری طولانیمدت محسوب میشود که نتیجۀ آن را سالهای بعد خواهند گرفت.
او دربارۀ علت کاهش هر سالۀ تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته توضیح داد: به نظرم غروری در این سن وجود دارد، میخواهند سریعتر وارد بازار کار شوند. به علاوه پذیرش نقد در این سن سختتر است. دغدغه و انگیزه در سنین مختلف تعاریف متفاوتی دارد. ممکن است پشتوانههای امنیت اجتماعی و اقتصادی در این ردۀ سنی مطرح باشد، در صورتی که روح آزاد سنین پایینتر برای هدایت به سمت موسیقی محض و بدون حاشیه منعطفتر است. در سنین بالا حواشی بسیار زیادی وجود دارد.
پاکباز در خصوص تأثیر و اهمیت جشنوارۀ موسیقی جوان گفت: این جشنواره بسیار تأثیرگذار است و این نیز دلیل همکاری من با جشنواره است. من به واسطۀ شاگردان و همکارانم متوجه شدم جشنوارۀ جوان انگیزۀ سالیانه ایجاد میکند.
این داور در ادامه افزود: در ارتباط با گروه سنی کودک و نوجوان نباید فراموش کنیم که پشت هر استعداد یک خانواده و معلم متعهد حضور دارد. وجود این جشنواره میتواند انگیزهای برای معلمان و خانوادهها باشد. بچهها مستقل نیستند و یک تشکل در قالب خانواده و هنرستان وجود دارد.
وی به شرکتکنندگان توصیه کرد: فکر میکنم قبول شدن در این مقطع، تازه ابتدای کار است و پس از این است که کارشان آغاز میشود. بیشتر شرکتکنندگان صحنه را تجربه نکردهاند و باید در حضور جمع و به طور ویژه زیر نظر مستقیم معلم اجرا کنند. نباید این موضوع را رها کنند. نباید ریسک کنند و به طور حتم باید با معلم در ارتباط باشند.
سیمون آیوازیان در ارتباط با تغییر و رشد کیفی اجراها و تأثیرات این جشنواره به روابط عمومی جشنواره توضیح داد.
آیوازیان دربارۀ کیفیت آثار اجرایی گفت: سومین سالی است که در این جشنواره به عنوان داور حضور دارم و هر سال شاهد پیشرفت جوانها بودهام. رشد به صورت پلکانی بهویژه در گروه سنی الف افزایش پیدا میکند.
او درباره علت کاهش هر سالۀ تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته توضیح داد: ردۀ سنی ج در حال حاضر خود را در سطح بالاتری میبیند. فکر میکنم نگران هستند که اگر در این مسابقه شرکت کنند مقامی را که در اجتماع کوچک خود دارند از دست بدهند و افت کنند.
سیمون آیوازیان در توصیه به گیتاریستهای جوان گفت: باید اجراهای کوچکی در اجتماعهای کوچکتر داشته باشند. این باعث میشود تا در این باره تفکر داشته باشند و تلاش را رها نکنند. تمرینی در برخورد با اجراها داشته باشند تا راحتتر بتوانند روی صحنه حاضر شوند.
وی در خصوص جشنوارۀ موسیقی جوان گفت: با توجه به پیشرفت در این بخش، مشخص است که این نیاز برای جوانان وجود دارد. باید مرجعی برای توجه به هنر آنان باشد. فکر میکنم جشنوارۀ جوان میتواند مشوق استادانی باشد که تدریس میکنند تا رقابتهای مفیدی رقم بخورد. امیدوارم کیفیت و تعداد شرکتکنندگان بیش از این افزایش پیدا کند.
پس از یک ساعت آنتراکت، نوبت به اجرای سازهای بادی کلارینت، اُبوا، هورن، و ترومپت رسید که داوران این بخش منوچهر صهبائی، جاوید مجلسی، اکبر محمدی، و علی نعمتی بودند.
منوچهر صهبائی به عنوان یکی از داوران بخش اُبوا، کلارینت، هورن و ترومپت در حاشیۀ اجراهای این دوره به روابط عمومی جشنواره دربارۀ کیفیت اجراها توضیح داد.
منوچهر صهبائی دربارۀ کیفیت اجراها چنین اشاره کرد: متأسفانه تعداد شرکتکنندگان بسیار کم بود. دو شرکتکننده در بخش ترومپت و در بقیۀ سازها تنها یک شرکتکننده داشتیم. سطح شرکتکنندگان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده بود. کوک بهتر شده بود.
او در خصوص تأثیر حضور جوانها در جشنواره گفت: این جشنواره به سهم خود انگیزۀ خوبی ایجاد میکند. حتی شرکتکنندگانی که رقیبی ندارند و تنها هستند هم هنر خودشان را به خوبی ارائه دادند، ما نیز با معیارهای معین اجرای آنها را سنجیدیم. کسانی که در گروه سازی خود تعدادشان زیاد نیست نیز میتوانند شرکت کنند، اگر خوب بنوازند جایزه را بهدست خواهند آورد.
اکبر محمدی دیگر داور بخش سازهای بادیِ کلاسیک غربی اجراهای این دوره را چنین ارزیابی کرد: با این که تعداد شرکتکنندگان نسبت به سال گذشته کمتر بود، اما گام مثبتی برداشته شده است. شرکتکنندگان قابلیت خوبی داشتند. رپرتوار امسال جدیتر بود و با وجود داشتن تکنیک و نکات فنی در آن، ارزیابی سادهتر بود.
او ادامه داد: موزیکالیتۀ اجراها خوب بود. با اینکه سن آنها کمتر از شرکتکنندگان سال گذشته بود ولی درک و بیان خوبی داشتند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سازهای فوق تخصصی هستند. نوازندگان این سازهای تخصصی کمتر هستند و کمتر به حدی میرسند که بشود در جشنوارهای ارزیابی شوند. باید راهکاری برای این موضوع در نظر گرفته شود. شاید بتوانند قطعاتی را در اکسترها اجرا کنند و ارکستری با آنها برای اجرای قطعاتی همکاری کند.
جاوید مجلسی در رابطه با اجراهای این دوره نیز گفت: اجراهای خوبی بود. بخش کلاسیک سازهای بادی بخش جدیدی بود و برای شروع خوب بود. کوک و موزیکالیته خوب بود. نسبت به سنشان، درک خوبی داشتند.
او در خصوص حضور کمرنگ هنرستانیها علیرغم اطلاعرسانی لازم، توضیح داد: برای نوازندگان سازهای چوبی شرکتکنندگان بیشتر هستند. اما برای سازهای بادی قدم اول را گذاشتن، سخت است. تعداد نوازندگان سازهای اُبوا، هورن و... کمتر است. خوب است هنرستانها نیز امتیازی برای شرکتکنندگانشان در جشنواره در نظر بگیرند.
این داور در رابطه با حضور شرکتکنندگان در ارکستر سمفونیک گفت: هنوز آمادگی حضور در ارکستر سمفونیک ندارند. باید برای ارکستر سمفونیک سطح بالاتری در نظر بگیریم که کسانی که بسیار حرفهای هستند نیز اطمینانی برای ورود به ارکستر نداشته باشند تا سطح ارکستر ارتقا پیدا کند. البته باید کاری هم انجام دهیم تا انگیزه برای ورود حرفهایها به ارکستر بهوجود بیاید.
او در ادامه گفت: خانوادهها شناخت زیادی نسبت به سازهای بادی ندارند، و سازهای زهی بیشتر دیده میشوند و افراد بیشتری به آن علاقهمند میشوند.
او به شرکتکنندگان توصیه کرد: باید بیشتر تلاش کنند. در این مسابقه شرکتکنندگان میخواهند نسبت به یکدیگر بهتر باشند و این خوب نیست، زیرا موسیقی یک امر جهانی است و معیار نوازندگان نیز باید جهانی باشد. اگر کسی از ایران به جشنوارۀ کشور دیگری برود، باید بتواند در همان سطح به خوبی ظاهر شود.
یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.