جمعه ٣١ فروردين ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

تهیه‌کننده «محکومین» :

انتظار رضایت همه سلیقه‌ها از یک سریال دور از ذهن است

سینمای نو > سرویس تلویزیون 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو "، بهروز مفید تهیه‌کننده سریال‌های تلویزیونی در گفت‌وگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره جام جم با اشاره به اینکه یکی از وظایف تلویزیون تولید مجموعه‌های نمایشی است، گفت: مخاطب همیشه با کارهای نمایشی ارتباط بهتری برقرار می‌کند. البته این نافی سایر برنامه‌ها نیست، ولی در کنداکتور یک شبکه تلویزیونی حتما باید برنامه‌های نمایشی باشد.

وی افزود: سریال‌ها می‌تواند در جامعه تاثیرگذار باشد، به خصوص اینکه جامعه ما یک جامعه شفاهی است و این باعث می‌شود رسانه‌ای در اندازه تلویزیون خیلی بیشتر از سایر کشورها که بخشی از ارتزاق فرهنگی مخاطب توسط کتاب انجام می‌شود، نقش داشته باشد. اگر سریال‌ها پخته باشد و مسائل جامعه را مورد نقد قرار دهد حتما تاثیرگذار خواهد بود و وجودش ضروری است.

مفید که این شب‌ها سریال «محکومین» با تهیه کنندگی او از شبکه یک سیما در حال پخش است با تاکید بر انتخاب سوژه‌های مناسب عنوان کرد: اگر سوژه جذاب و از پختگی لازم برخوردار باشد موفق می‌شود. تنوع سلیقه در جامعه ما زیاد است. بعضی اوقات می‌بینیم تلویزیون یک دفعه احساس می‌کند در فضاهای اجتماعی کمبود دارد و هجمه سمت این موضوع ایجاد می‌کند. و یا احساس می‌کند در فضای طنز یا مفرح کمی دچار عقب افتادگی شده است، یک دفعه دستورالعمل می‌آید کنداکتور تغییر کند و به آن سمت برود.

مفید افزود: به نظر من این موارد باعث می‌شود نتوانیم مدیریت رسانه داشته باشیم. باید از این بزنگاه‌ها پرهیز کنیم. مخاطب ما قطعا به برنامه مفرح نیاز دارد، برنامه‌های اجتماعی عمیق که معضلات جامعه را کنکاش کند لازم است و ... . در صورتی که ما معمولا به صورت موج عمل می‌کنیم. اگر در یک سال موضوعات اجتماعی سنگین شود، سال بعد برعکس عمل می‌کنیم. باید به این اتفاق توجه بیشتری کرد و پازلی در اختیار مخاطب قرار دهیم که با هر سلیقه‌ای بتواند از بسته‌های این مجموعه استفاده کند. قطعا این انتظار دور از ذهنی است که در یک سریال همه مخاطبان را راضی نگه داریم، ولی مجموعه سریال‌هایی که به نمایش گذاشته می‌شود باید برای سلیقه‌ها و نیازهای مختلف حرفی برای گفتن داشته باشد.

تهیه کننده سریال «گمشده» درباره جشنواره جام جم گفت: جشنواره بیشتر براساس اینکه یک اثر چه قدر دیده شده قدم برمی‌دارد که البته شاید این مورد هم بتواند یکی از شاخص‌ها باشد اما باید به شاخص‌های جدی‌تری فکر کرد. باید ببینیم در یک سریال و یا برنامه ترکیبی چه قدر برای اهداف رسانه و نیاز مخاطب تلاش و توجه شده است.

این تهیه کننده ادامه داد: سریال‌ها را باید براساس بحث بودجه مورد قیاس قرار دهیم. یک سریال تاریخی با بودجه سی برابر نباید با یک سریال عادی (از نظر بودجه) که به اندازه خودش تلاش قابل قبولی داشته قیاس شود. در بحث جشنواره باید توجه کرد که اگر برنامه‌ای با بضاعت و بودجه خودش توانسته موفق شود، مورد تشویق قرار بگیرد. مثلا یک سال در جشنواره برنامه طنزی که مردم به طور عادی ارتباط بیشتری با آن داشتند با یک برنامه اجتماعی کنار هم قرار گرفتند و این اتفاق خوبی نیست. داوری نباید براساس این باشد که کدام سریال مخاطب بیشتری داشته است. این شیوه برای تشویق برنامه سازها و عمیق تر عمل کردن چندان کارساز نیست.

مفید در پایان گفت : جشنواره فرصتی است برای اینکه نگاه‌های مختلف فارغ از دغدغه آنتن، محققانه مورد برسی قرار بگیرد و اگر پخته باشد و بتواند تمام ابعاد یک رسانه را مورد توجه قرار دهد اتفاق خوبی است.



٠٩:٣٢ - يکشنبه ٨ بهمن ١٣٩٦    /    شماره : ٦٧١٠٤    /    تعداد نمایش : ٢٨٧







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است