شنبه ٠١ ارديبهشت ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

توسط دبیر چهارمین دوره ؛

اهداف جشنواره تلویزیونی جام جم تشریح شد

سینمای نو > سرویس تلویزیون 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، محمد احسانی دبیر جشنواره چهارم با اشاره به نحوه انتخاب آثار می گوید: با توجه به فاصله چند ساله در برگزاری جشنواره تلویزیونی، انتخاب آثار به شبکه ها و مراکز تولید کننده برنامه ها سپرده شد و از آنها خواسته شد تا برنامه هایی  که شانس بیشتری در رقابت نهایی دارند انتخاب و معرفی نمایند.

وی اضافه کرد : به این ترتیب چهار دبیرخانه معین و یک دبیرخانه اصلی در نظر گرفته شد. دبیرخانه های معین شامل سیما فیلم، شبکه سه، شبکه مستند و مرکزپویانمایی صبا به ترتیب وظیفه انتخاب آثار فیلم و سریال، مسابقه، مستند و انیمیشن را برعهده داشتند. در مدت تعیین شده ، این آثار از شبکه ها و مراکز تولید جمع آوری و بررسی و به دبیرخانه اصلی ارسال شد.

محمد احسانی رقابت میان برنامه ها را از ویژگی های این دوره از جشنواره دانسته و می گوید: برخلاف جشنواره های گذشته در میدان رقابت این دوره از جشنواره تمرکز بر روی برنامه هاست و شرایط رقابت میان شبکه ها وجود ندارد.

وی داوری تخصصی را معیاری مهم در ارزیابی برنامه ها می داند و اعتقاد دارد: اگر چه برنامه ها در بازه یک ماهه تا اختتامیه جشنواره در برنامه «حالا خورشید» به رای مخاطبان گذاشته می شوند ولی مبنای اصلی ما ارزیابی آثار در هیات های تخصصی داوری است. همین موضوع باعث شد تا داوران مجرب و اهل فن برای ارزیابی آثار دعوت شوند.

دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم جشنواره جام جم را زمانی مناسب برای ایجاد رقابت سازنده در میان تولیدکنندگان توصیف کرد و گفت: سیمای جمهوری اسلامی پرکارترین و پرمحصول ترین بنگاه تولیدات تلویزیونی است. با چنین حجم انبوهی از تولیدات برگزاری جشنواره ضرورتی غیرقابل انکار است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قالب های دیگر برنامه سازی در جشنواره مغفول مانده اند گفت: موضوعات مختلفی در نحوه برگزاری جشنواره مطرح شد. مهمترین علت محدود شدن بخش های جشنواره کثرت آثار (برنامه های پخش شده در طول سه سال) بود. قالب های برنامه سازی در جلسات متعدد مورد توجه قرار گرفت و در نهایت اعضاء به این نتیجه رسیدند تا جشنواره به چهار بخش فیلم و سریال، مسابقه، مستند و پویانمایی اکتفا کند.

برنامه های گفت و گو محور به عنوان مثال با این منطق که باید به صورت موضوعی ارزیابی شوند؛ از رقابت در جشنواره حذف شد. به عبارت دیگر شما نمی توانید برنامه «سمت خدا» و «نود» را با یکدیگر داوری کنید. یا برنامه های کودک و نوجوان از رقابت خارج شد چرا که شبکه های امید و نهال و کودک شبکه هایی تازه تاسیس هستند و نمی توانند با شبکه هایی که سال ها کار کودک کرده اند به سرعت وارد رقابتی یکسان قرار گیرند.

احسانی انتخاب این چهار بخش را یک انتخاب جمعی دانسته و اضافه می کند: با توجه به ساختار جدید معاونت و ایجاد دبیرخانه مرکزی جشنواره در مرکز طرح و برنامه ریزی سیما می توان امیدوار بود تمامی قالب های برنامه سازی هر دو سال در جشنواره تلویزیونی حضور پیدا کرده و ارزیابی شوند. 

نظر محمد احسانی در زمینه لزوم برگزاری جشنواره چهارم تلویزیونی جام جم را می توان در یک جمله خلاصه کرد: جشنواره گامی عملی در زمینه ارتقاء کیفیت برنامه هاست.



١٧:٠٠ - چهارشنبه ١١ بهمن ١٣٩٦    /    شماره : ٦٧١٨٠    /    تعداد نمایش : ٢٧٤







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است