شنبه ٠١ ارديبهشت ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

خشایار الوند؛

فیلمنامه ، پاشنه آشیل همه آثار نمایشی است

سینمای نو > سرویس تلویزیون 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، خشایار الوند فیلم‌نامه‌ نویس سریال های تلویزیونی در گفت‌وگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم با اشاره به انتقادهایی در زمینه ضعف فیلم نامه های آثار نمایشی در تلویزیون گفت: به هر حال هر حوزه‌ای در تلویزیون ضعف‌هایی دارد و فیلم‌نامه‌نویسی هم از این قاعده جدا نیست. همه چیز نسبی است. افرادی که اعتقاد دارند تمام مشکلات سریال ها به دلیل فیلم نامه است ابتدا باید آماری ارائه دهند که چقدر بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده خوب و درجه یک داریم، بعد به این پاسخ برسیم که آیا به همان نسبتی که کارگردان خوب داریم، نویسنده خوب هم داریم؟

وی با اشاره به نقش کلیدی فیلم نامه در ساختار تولید تاکید کرد: هر یک از عوامل یک مجموعه تلویزیونی در حوزه کاری خود قضاوت می شوند اما ضعف فیلم نامه در تمام طول داستان به چشم آمده و قضاوت می شود.

وی در خصوص جایگاه سریال های تلویزیونی در جذب مخاطب با اشاره به رسالت اصلی یک رسانه فراگیر مانند صدا وسیما در خبر رسانی و فرهنگ سازی گفت: یکی از رسالت های اصلی تلویزیون سرگرمی است و در این بین سریال های تلویزیونی در صف اول برنامه های سرگرمی قرار می گیرند و باید بتوانند مخاطبان را جذب کنند.

نویسنده «پایتخت» و «علی البدل» درباره رسیدن به سریال های پربیننده گفت: برای اینکه یک سریال پرمخاطب باشد باید پارامترهای مختلفی رعایت شود. مهمترین پارامتر این است که از دایره بسته سوژه ها فراتر رفت و ژانرهای مختلف را امتحان کنیم.

وی با اشاره به خطوط قرمز در کار تولید آثار نمایشی افزود: ممیزی های سلیقه ای از مهمترین آسیب های کار به شمار می روند و باید برداشته شوند. از اقدامات موثر در یک سال اخیر دعوت تلویزیون از افراد حرفه ای و با سابقه است. حضور این افراد در کنار رفع مشکلات ملی در تلویزیون باعث تولید خوب می شود و زمانی که مخاطب کارهای خوبی را در شبکه ها دنبال می کند متوجه می شود برای او ارزش قائل هستیم و احساس رضایت مندی بیشتری دارد.

الوند در خصوص نقش تهیه کننده در پروسه تولید مجموعه های تلویزیونی گفت: ما در این بخش دچار سوتفاهم شده ایم، در تولید آثار، تهیه کننده را تا حد مدیر تولید پایین آورده ایم. پولی به او می دهیم و برایش تعین و تکلیف می کنیم. اگر واقعا این فرد تهیه کننده است و سواد و تجربه این کار را دارد باید پول در اختیارش قرار داده شود و اختیارات لازم را داشته باشد .

نویسنده سریال «دیوار به دیوار ٢» با اشاره به مطلوب تر شدن ساخت مجموعه های تلویزیونی با حضور اسپانسر گفت: در شرایط اقتصادی فعلی جذب اسپانسر و کسی که حاضر باشد برای ساخت سریال پول دهد، کار سختی است.

وی افزود: در مورد اسپانسر هم راه خطا را رفته ایم. یک بار اجازه دادیم اسپانسر خیلی روشن و به قول معروف گل درشت محصول خود را تبلیغ کند، بار دیگر ورود هر گونه تبلیغات به مجموعه را ممنوع کردیم. باید راه حل میانه ای پیدا کرد، تا هم صاحبان سرمایه سود خود را  ببرند و  هم مخاطب درگیر تبلیغات غیر ضروری شود.

خشایار الوند فیلم نامه را پاشنه آشیل همه آثار نمایشی دانست و افزود: باید این موضوع را به یاد داشت که یک فیلمنامه نویس در طول سال، محدود می تواند بنویسد و بعد در شوراها اشخاص متعددی روی کار نظر می دهند. به عبارت دیگر یک فیلم نامه از هفت خان می گذرد تا جلوی دوربین برود اما از این زمان به بعد دیگر نظارتی وجود ندارد.

الوند در پایان ضمن امیدواری برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره جام جم گفت: از این که دو تا از کارهای من «علی البدل» و «دیوار به دیوار» در این جشنواره شرکت داده شده خوشحالم و حس خوبی دارم و از دست اندرکاران جشنواره تشکر می کنم.



١٨:٣٣ - سه شنبه ٢٤ بهمن ١٣٩٦    /    شماره : ٦٧٤٤٤    /    تعداد نمایش : ٣٠٤







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است