جمعه ٠٧ ارديبهشت ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

اهورا ایمان :

ترانه‌سرا باید بداند برای چه ترانه می‌سراید

سینمای نو > سرویس موسیقی         

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، اهورا ایمان ترانه سرا و مجری جدید برنامه اتفاق ترانه پیرامون اهمیت این برنامه برای ترانه سرایی و افزایش کیفیت ترانه ها در کشور گفت: من بسیار خوشحالم که وظیفه اجرای این برنامه بر عهده من گذاشته شد، اتفاق ترانه مهم‌ترین و جدی ترین برنامه در حوزه ترانه و موسیقی در سراسر کشور است،حضور ترانه سرایان در برنامه اتفاق ترانه بسیار ارزشمند و پر اهمیت است. من مدت ها پیش در این جلسه حضور داشتم و امروز به عنوان نخستین روزی که در این محفل توفیق داشتم اجرای برنامه را برعهده بگیرم شاهد حضور چهره های جوان و با انگیزه، چهره های مسلط و کارآمد و البته افراد حرفه ای  بودم که برای من بسیار دلگرم کننده است.

وی ادامه داد: ترانه زمانی عنوان ترانه به خودش می گیرد، که تبدیل می شود یک مجموعه ساختار یافته و دارای یک سری پارامترها، ترانه زمانی ترانه می شود که پیشنهاد برای به اجرا دارد، در بستری از ساز، صدای خواننده، ارکستر و همه چیزهایی که  نیاز دارد  فراهم شود.  هرچند که من مخالف این نیستم که ترانه باید روی کاغذ هم شنیدنی و خواندنی باشد.

این ترانه سرا اضافه کرد: در ترانه های این سال ها به سمت شعر محاوره حرکت کرده ایم. وقتی آثار را می شنویم درخواهیم یافت که کارکرد تکنیکهای ترانه کم رنگ است در عوض شاخصه های شعر محاوره به خوبی هویدا است از همین رو باید کاری کنیم که تکنیک های ترانه پررنگ تر شود و شعرهای محاوره جای ترانه را نگیرد.یک سری از کارها که در جلسه خوانده می شود مخصوص جلسه است و خود ترانه سرا هم فکر نمی کند که این اثر روزی توسط خواننده ای انتخاب و خوانده شود. بین ترانه و شعر محاوره مرزی وجود دارد و شعر محاوره به قصد اجرا سروده و نوشته نمی شود. در شعر محاوره موسیقی یک گام یا چندگام عقب تر است در حالی که در ترانه موسیقی پیشتاز است و معمولا محتوا دنباله روی موسیقی حرکت می کند.

ایمان تصریح کرد: بعضی وقت ها تصور می کنیم زمانی که قلم در دست می گیریم و یک ترانه را در پشت تریبون در چنین جلسه ای می خوانیم قطعا این ترانه می تواند توسط یک خواننده انتخاب و خوانده شود در حالی که ترانه سرا اگر آگاه و هوشیار باشد میان آنچه که اینجا می خواند و آنچه که برای خواننده می سارید تفاوت قائل می شود و متوجه می شود اثری که قرار است اجرا شود یک سری المان های موسیقی دارد که باید حتما به آنها توجه شود. حال مسئله این است که باید ترانه سرا دریابد این المان ها چیست این مسئله مهمی است که ما قصد داریم از جلسات بعدی به آن بپردازیم و در اتفاق ترانه به مرور بر المان های موسیقی تاکید کنیم که کم کم ترانه سراهای جوان با آنها آشنا شده و بدانند چگونه ترانه ای بسرایند که قابلیت اجرا شدن داشته باشد. عدم دانستن همین المان ها است که  سبب شده  شعر محاوره به عنوان ترانه معرفی شود و ترانه سرایی و محاوره گویی تا حدودی جا به جا شود.

وی تاکید کرد: المان های موسیقیایی مسئله ای است که در جلسات مشترک با آهنگ سازها به وجود می آید و این فهم مشترک و دید همگام در اتفاق ترانه می تواند به وجود بیاید، در این جلسه شاهد هستیم که چهره های مطرح آهنگ سازی حضور دارند ستار اورنگ یکی از آهنگ سازان مطرح کشور است و ما سعی می کنیم حضور چنین چهره هایی پررنگ تر شود تا بتوانیم در فکر ترانه سرا این المان های موسیقی به وجود بیاید تا ترانه های سروده شده منطبق بر مبنای موسیقی باشد.

این ترانه سرا به موضوع عدم اهمیت به ترانه در جشنواره ها پرداخت و گفت: متاسفانه جشنواره ها پیرامون شعر گردش می کند هرچند که دغدغه ترانه وجود داشته است اما همیشه فضای شعر بر ترانه غالب است. امیدواریم با همت ترانه سرایان و توجه مسئولین در جشنواره ها شاهد بروز و ظهور بخش ترانه به شکل ویژه و برپایی یک جشنواره مختص ترانه باشیم تا بیش از پیش اهمیت این بخش از ادبیات کشور مورد توجه قرار گیرد. 

اهورا ایمان به مسئله شعار در ترانه پرداخت و درباره آن گفت: در ترانه سرایی گاهی به شعار رسیدیم مسئله این است که ترانه آیا باید شعار بدهد یا خیر، من اعتقاددارم ترانه باید در برخی از جاها شعار گونه عمل کند و شعار بدهد اما باید در جاهایی اصلا شعار ندهد و عاری از شعار باشد. شعار محدود به ترانه های سیاسی و اجتماعی نیست در عاشقانه ها نیز می تواند شعاری باشد. مرز میان شعار و ترانه گاهی مبهم است به نظر من اما این مرز توسط ایجاز مشخص می شود این که ایا به ورطه شعار وارد شده ایم یا از شعار دوری کرده ایم در شعر تنها ایجاز است که مشخص می کند آیا چنین مسئله ای رخ داده است یا خیر.

وی ادامه داد: مسئله دیگر در معیار شعار زدگی یا دوری از شعار نیت ترانه سرا است. این که آیا ترانه سرا به چه نیتی ترانه را سروده است گاهی ترانه باید حس انگیزشی مخاطب را برانگیزد همین احساس توسط ترانه به قلیان می افتد و در این جا ترانه سرا به سمت شعار می رود اما گاهی ترانه باید منطبق بر مدار احساس به دور از شعار باشد و باید از شعار فاصله بگیرد.چگونه گفتن شعار هم بسیار مهم است صرفا شعار را بیان کردن برای این که حداکثر برانگیزانندگی را داشته باشیم چگونه گفتن و چه گفتن مسئله اصلی هنر است شاعری مانند حافظ از پی چگونه گفتن و چه گفتن بر آمده است او بهترین سخنان را به بهترین روش بیان کرده است از همین رو ترانه سرا هم باید شعار، هدف، انگیزه و هر چیزی که می خواهد را به بهترین روش گفتن به مخاطب انتقال دهد.



١٥:١٠ - دوشنبه ٨ مرداد ١٣٩٧    /    شماره : ٧٠٧٤٥    /    تعداد نمایش : ٥١٥







سالن های اجرای موسیقی


فیلم و صدا

سایر رسانه ها

گالری عکس

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است