پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

در دوازدهمین دوره برگزاری ؛

اولین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار شد

سینمای نو > سرویس موسیقی         

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از روابط عمومی دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ، احمد صدری (دبیر جشنواره) در ابتدای این نشست پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی درباره اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران و استمرار آن صحبت كرد.

صدری گفت: ما قرار نیست در جشنواره موسیقی نواحی ایران كن فیكون كنیم اما این جشنواره بستر مناسبی برای حضور استعدادها روی صحنه فراهم می كند. همان طور كه در جشنواره موسیقی جوان در تهران استعدادهای زیادی می بینیم اما بسیاری از جوانان هم به دلیل وجود برخی هزینه ها نمی توانند به تهران بیایند و در این رویداد شركت كنند.

او در همین باره ادامه داد: اگر شرایطی فراهم شود كه مركز استان ها، میزبان جشنواره ها شوند، شاهد حضور استعدادهای جوان بسیاری از سرتاسر ایران روی صحنه های اجرای موسیقی خواهیم بود . ما در همه استان های ایران جوانانی داریم كه استعداد چشمگیری در عرصه موسیقی دارند. فراموش نكنید كه ما امروز در زمینه موسیقی اقوام با جوانانی طرف هستیم كه موسیقی در ضمیر خودآگاه ارادی آنها جا خوش كرده است و آنها این موسیقی ناخودآگاه و به صورت غیر ارادی فرا نگرفته اند.

دبیر جشنواره در پایان سخنانش خاطر نشان كرد: متاسفانه فضای چندانی برای دیده شدن هنرمندان جوان وجود ندار. ما موظف هستیم شرایطی برای دیده شدن این جوانان فراهم كنیم تا اول این موسیقی را به مردم خودمان بشناسیم و در گام بعدی بتوانیم با فرهنگ جهانی گفتگو كنیم. اما ما اول باید به شناخت كامل خودمان برسیم.

در ادامه این نشست پژوهشی، فواد توحیدی (پژوهشگر موسیقی) پشت تریبون قرار گرفت و سخنرانی خود را با عنوان «ویژگی های موسیقی نواحی كرمان» ارائه داد. این در حالی بود كه توحیدی ترجیح داد بیشتر نمونه های صوتی از انواع موسیقی نواحی در كرمان را با گوش مخاطب آشنا كند و كمتر صحبت كند.

این پژوهشگر گفت: نمونه های صوتی كه امروز می شنوید و سخنانی كه امروز می گویم چكیده ٢٢ سال پژوهش است. موسیقی كرمان از متنوع ترین موسیقی ها در ایران است و این تنوع دلایل مختلفی دارد. دلیل اول پهناور بودن استان كرمان است كه ٢٢ درصد از مساحت ایران را در بر میگیرد. سایر استان های ایران اكثرا موسیقی یكدستی دارند اما كرمان پر از تنوع موسیقایی است.

توحیدی ادامه داد: كرمان در طول تاریخ «دارالاعمان» بوده است؛ زیرا اقوام مختلف ایران همه شان در دوره های  مختلف تاریخی به كرمان كوچ كرده اند و تقریبا همه اقوام ایران حضور یكصد ساله در منطقه دارند. علاوه بر این تنوع مذهب نیز در این استان وجود دارد و همه مردم با تنوع قوم و مذهب به راحتی و در نهایت صلح با هم زندگی می كنند.

او افزود: كرمان دومین استان عشایری ایران است كه این موضوع خودش باعث تنوع موسیقایی منطقه شده است.

فواد توحیدی در بخش دوم برنامه اش را به معرفی انواع سازهای بومی كرمان و تنوع آنها اختصاص داد و هچنین نمونه های صوتی موسیقی این منطقه از جمله لالایی ها، ترانه ها و مقام های كار، ترانه ها و رقص های شادمانی، ترانه های مناظره، منظومه های عاشقانه، روائی و حماسی، سوگ آواها، موسیقی صوفیانه و قلندری، موسیقی مذهبی و موسیقی زورخانه را برای حاضران پخش كرد.



١٦:١٠ - شنبه ١٨ آبان ١٣٩٨    /    شماره : ٨١٥٤٢    /    تعداد نمایش : ٥٥٩







سالن های اجرای موسیقی


فیلم و صدا

سایر رسانه ها

گالری عکس

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است