شنبه ٠٤ تير ١٤٠١

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

میلاد شهریاری :

نقش زنان در تاریخ موسیقی قشقایی را به نمایش گذاشتیم

سینمای نو > سرویس موسیقی        

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، میلاد شهریاری سرپرست گروه موسیقی قشقایی« ائل آی »که با سه گروه در جشنواره شرکت کرده ، درخصوص بهره مندی از حضور نوازندگان زن در گروه موسیقی قشقایی در جشنواره گفت: ما با سه گروه قشقایی شامل گروه بانوان و آقایان در دومین جشنواره موسیقی شیراز شرکت کردیم که بخش آقایان به دو گروه موسیقی عوام قشقایی و تخصصی تقسیم شده است. که بخش موسیقی عوام بیشتر در بین مردم عشایرفارس مرسوم است و بخش تخصصی این موسیقی هم مربوط به موسیقی عاشیق ها یا چنگی ها است که شامل اجرای ساز و دهل در مراسم جشن و شادی یا سوگ است.بخش دیگر موسیقی عاشیق ها هم عمدتا موسیقی درباری است و البته تعدادی ازاین افراد هم  با دوره گردی درشهر امرار معاش میکردند. اما نگاه ما دربخش بانوان معرفی و نقش آنها در تاریخ موسیقی قشقایی است که دراین برنامه بخشی از آن به اجرا گذاشته شد. وی ادامه داد: حدود 50درصد از موسیقی ایل قشقایی، متشکل از بانوان است که مهمترین بخش آن مربوط به لالایی ها است که ریشه ای کهن داشته و بخش دیگرموسیقی بانوان ایل قشقایی ،موسیقی کار است و همچنین موسیقی جشن و سرور و شادی ها که بیشتردر مراسم عروسی به کار برده می شد. درواقع باید بگویم تلاش ما دراین اجرا نمایش  چکیده ای از تمام گوشه ها و بخش های مختلف موسیقی قشقایی بود که به روی صحنه آوردیم.

شهریاری در ادامه درباره موسیقی لالایی ها و احیا این موسیقی بیان داشت: متاسفانه به دلیل گستردگی تکنولوژی بخش عمده ای از فرهنگ های مهاجم بر موسیقی قوم های ایرانی قالب شده است اما با این تفاسیر همچنان نسل گذشته در تلاش هستند این موسیقی را حفظ و اجرا کنند تا صدای این لالایی ها به گوش برسد اما قاعدتا نقش آن در زندگی مدرنیته و امروزی بسیار کم رنگ شده است.

از نکات جالب اجرای گروه موسیقی قشقایی بکارگیری سازهایی همچون پیانو،  ویلن و آکاردئون بود، چرا که این موسیقی قدمتی دیرینه دارد و بر این اساس سازهای آن هم می بایست متناسب با این نوع موسیقی باشد. این  نوازنده سه  تار و آکاردئون که درس آموخته مکتب زنده یاد فرهاد گرگین پور است دراین باره گفت: درمبحث موسیقی دستگاهی و استفاده از ساز ویولن که تقریبا از دوران ابوالحسن خان صبا شکل گرفت در همان برهه زمانی (دهه 30 و 40) خانواده گرگین پور ساز ویلن را به موسیقی قشقایی وارد کردند و از آن به درستی بهره بردند. چرا که ساز ویلن این خاصیت را دارد که هر نوع موسیقی را بدون لهجه  اجرا کند؛ بنابراین  توانایی و پتانسیل این ساز ،رفرنسی در موسیقی قشقایی بوجود آورد و قطعاتی که با این ساز اجرا شد به نظر من حتی بسیار قوی تر از سازهای ایرانی همچون کمانچه بوده است. در واقع تنها سازی که توانست به رپرتوار چنگی ها (دهل،کرنا) نزدیک شود ،همین ساز ویلن است.یا بطور مثال در موسیقی ساربانی که با استفاده ازساز نی است، تنها با ساز ویلن می توانستند این موسیقی را اجرا و حفظ کنند ومتاسفانه بگویم تنها یک بازمانده از موسیقی ساربانی باقی مانده است و بعد ازاو نسل نوازنده های موسیقی ساربانی منقرض خواهد شد.

وی افزود: ساز آکاردئون نیز از دهه 30 -40 توسط خانواده فرهاد گرگین پور به موسیقی قشقایی ورود پیدا کرد اما چون یک ساز غربی است تنها بخشی از موسیقی قشقایی با آکاردئون نواخته می شود آن هم با نگاه نکته بین و زیبا اندیش و استادانه خانواده گرگین پور.در مورد ساز پیانو هم باید بگویم این ساز هم به شکل کلاسیک نبوده و تنها از تعدادی نت برای زینت این موسیقی استفاده می کنیم بطوری که آسیبی به مسیر موسیقی قشقایی وارد نشود .

در دومین شب از جشنواره ملی موسیقی و آیین های اقوام ایرانی گروه عاشیق حسن اسکندری از آذربایجان، گروه ابراهیم جرجانی از ترکمن صحرا، گروه خالو قنبر از هرمزگان و گروه موسیقی شیرازی به روی صحنه رفتند.

دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین های اقوام ایرانی به دبیری علمی دامون شش بلوکی و دبیری اجرایی آرش صفری تا ۳۰ اردیبهشت ماه در شیراز برگزار می شود.



١٩:٣٦ - سه شنبه ٢٧ ارديبهشت ١٤٠١    /    شماره : ٩٦٩٤٨    /    تعداد نمایش : ٨٧







سالن های اجرای موسیقی


فیلم و صدا

سایر رسانه ها

گالری عکس

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است