جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

علیرضا تابش در نشست رسانه‌ای سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان:

امیدواریم نخستین جشنواره آنلاین کشور، زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را رنگی‌تر کند

سینمای نو > سرویس سینما         

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ، این نشست به‌ علت شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت برخط (آنلاین) برگزار شد و طی آن پرسش‌های برخی از اهالی رسانه به صورت تلفنی مطرح و برخی دیگر از پرسش‌ها به صورت مکتوب قرائت شد.

بر اساس این خبر، علیرضا تابش در ابتدای این نشست گفت: در ماه‌های اخیر هنرمندان بزرگی چون استاد شجریان، اکبر عالمی، منوچهر طیاب، خسرو سینایی و سینماگران دیگری را از دست دادیم که از همین جا فقدان این عزیزان را به جامعه هنری، خانواده‌های آنها و جامعه سینمای ایران تسلیت عرض می‌کنم.

او در ادامه اظهار داشت : سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شرایطی برگزار می‌شود که بحران کرونا همه چیز را به خود مشغول کرده است. تمام مردم جامعه خصوصا دانش‌آموزان با حجم گسترده‌ای از اخبار غم‌انگیز رو به رو هستند و وظیفه ما به عنوان فعالان فرهنگی این است که برای بهبود شرایط روحی نسل جدیدمان فکر کنیم و امیدوارم نخستین جشنواره آنلاین کشور زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را رنگی‌تر کند.

شعار امسال ؛ "خانه یک سینما، هر کودک یک داور"

دبیر جشنواره سی و سوم با اشاره به شعار این دوره از جشنواره عنوان کرد: شعار امسال ما هر "خانه یک سینما، هر کودک یک داور" است.

او افزود: برگزاری این جشنواره به صورت مجازی تصمیم سختی بود که در مشورت با تمام عوامل جشنواره، منتقدان و اصحاب رسانه به این مدل از برگزاری رسیدیم. اصحاب رسانه، صاحبان آثار، داوران جشنواره و کودکان و نوجوانان از روز شنبه با مراجعه به سایت‌های جشنواره در حساب کاربری خود با استفاده از کدهای تخفیف می‌توانند فیلم‌های مورد نظرشان را به صورت آنلاین تماشا کنند. همچنین داوران کودک و نوجوان با مراجعه به حساب کاربری خود می‌توانند فیلم‌ها را به‌صورت رایگان تماشا کنند و از طریق همان صفحه رأی و نظر خودشان را ثبت کنند.

تابش با اشاره به بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: کارگاه‌های آموزشی که در دو بخش ملی و بین‌المللی از روز شنبه برگزار می‌شوند و علاقه‌مندان با استفاده از کدهای تخفیف در سامانه می‌توانند شرکت کنند.

کتابخانه آنلاین جشنواره آنلاین شد

دبیر جشنواره سی‌وسوم فیلم‌های کودکان و نوجوانان خاطر با اشاره به کتابخانه آنلاین جشنواره تصریح کرد: امسال کتابخانه جشنواره به صورت آنلاین به کار خود را ادامه می‌دهد. مخاطبان این بخش می‌توانند با مراجعه به بخش کاربری خود در سامانه جشنواره از شنبه به مدت ۶ روز از این بخش استفاده کنند و ارتباط خود با پخش کنندگان آثار و فیلم‌های مورد علاقه برقرار کنند. امسال چهارمین المپیاد فیلمسازی هم به صورت مجازی و مبتنی بر پلتفرم‌ها برگزار می‌شود و بچه‌ها در طی چهار روز می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

نمایش ۱۰۷ فیلم در پلتفرم‌ها و نمایش ویژه برای نابینایان و ناشنوایان

وی ادامه داد: امسال مجموعا ۱۰۷ فیلم در پلتفرم‌ها برای مخاطبین به نمایش در می‌آید که تعدادی از این فیلم‌ها ویژه نابینایان و ناشنوایان به صورت توضیح‌دار و با زبان اشاره عرضه می‌شود تا بتوانیم بخشی از وظیفه خودمان را در حق مخاطبان ادا کنیم.

پرسش و پاسخ با خبرنگاران

پایگاه اصلی جشنواره اصفهان است

حامد نیکومرام از سوره‌سینما درباره دستیابی جشنواره به ساختار ثابت و منسجم پرسید که دبیر جشنواره در پاسخ گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره در اصفهان نهادینه شده است و به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته که پایگاه اصلی جشنواره اصفهان است. او همچنین درباره تلاش برای رونق فیلم‌‌‌های کودک و نوجوان در اکران، افزود: در سال‌های گذشته، دغدغه اصلی رسانه‌ها این بود که چرا برای اکران فیلم راه حل جدی وجود ندارد و ما تلاش کردیم تمامی فیلم‌های جشنواره به جز یک فیلم در سال گذشته اکران شوند.

رشد فزاینده در تولید به جای سفارشی سازی

علیرضا تابش در پاسخ به سوال رضا استادی از سایت خبری سینمامثبت درباره برنامه‌ این دوره از جشنواره در زمینه اصلاح ساختار توضیح داد: زمانی یکی از دغدغه‌های جدی اصحاب رسانه این بود که چرا برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان سفارشی‌سازی می‌شود، خوشحالم امسال اعلام کنم که ما رشد فزاینده‌ای در تولیدات سینمای کودک داشتیم و عمده این آثار با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده است و دغدغه دیگر این بوده که فیلم‌های کودک افت کمی و کیفی داشتند. در این سال‌ها، جوان‌ترهای سینما در سینمای کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند و نمونه‌ کار آن‌ها را در انیمیشن‌های سینمایی می‌بینید که جزو فیلم‌های پرفروش این سالها بوده‌اند. در کنار آنها پیشکسوتان هم مشغول کار هستند و فیلم‌های قابل توجهی تولید کرده‌اند ضمن آن که فیلم‌های خوبی در سطح بین‌المللی مطرح شده‌اند. در این دوره جشنواره جوان‌ها در کنار پیشکسوتان حضور دارند و در سینمای کودک و نوجوان روند روبه جلویی پیش گرفته‌ایم.

هزینه برپایی جشنواره از بودجه متوسط یک فیلم کمتر است

او در پاسخ به سوال سمیرا قاسمی از خبرگزاری ایسنا اصفهان با اشاره به بودجه این جشنواره گفت: به رغم افزایش هزینه‌های ریالی و ارزی، پیش‌بینی‌هایی که برای هزینه‌های جشنواره سی و سوم داشتیم، هزینه برپایی این دوره جشنواره کاهش یافته و از بودجه متوسط یک فیلم سینمایی کمتر است. پرداخت حق نمایش/اسکرین‌فی برای سه بار نمایش در پلتفرم‌ها به صاحبان فیلم‌ها و اعطای جوایز به برگزیدگان در این دوره رخ می‌دهد و هزینه‌های این دو بخش، قسمت اصلی هزینه‌های جشنواره است که به نوعی به خود تولیدکنندگان تعلق می‌گیرد.

میزبانی بخش فیزیکی جشنواره به صورت محدود

تابش در پاسخ به سوال محمدصالح حجت‌الاسلامی از خبرگزاری موج درباره انتخاب خانه جشنواره تصریح کرد: فیلم‌های مسابقه به صورت فیزیکی اما با تعداد محدود اکران می‌شوند. «آرزوی زیبا» به کارگردانی علی قوی‌تن، «بچه گرگ‌های دره سیب» به کارگردانی فریدون نجفی، «بعد از اتفاق» به کارگردانی پوریا حیدری‌اوره‌وواوئ ، «جزیره فضایی» (تورنادو۲) به کارگردانی سیدجواد هاشمی، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، «سلفی با رستم» به کارگردانی حسین قناعت، «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری، «مسیر معکوس» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، «مهران» به کارگردانی رقیه توکلی، «نارگیل» به کارگردانی داوود اطیابی و «والدین امانتی» به کارگردانی حسین قناعت در این دوره به عنوان فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران در سینما فرهنگ به صورت محدود با حضور تعدادی از عوامل و مخاطبانی که از طرف دبیر جشنواره دعوت می‌شوند و گروهی از اهالی رسانه، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری و ضدعفونی محل به نمایش درمی‌آیند. او ادامه داد: ملاک انتخاب سینما فرهنگ این بوده که این مجموعه متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و می‌توانیم با توجه به شرایط کرونایی بر آن مدیریت داشته باشیم. همینطور آثار در خانه جشنواره در پردیس سیتی‌سنتر اصفهان به صورت محدود برای مدعوین روی پرده خواهد رفت.

برپایی جشنواره۳۳ با همراهی پلتفرم‌ها

علیرضا تابش در پاسخ به سوال سمیرا افتخاری خبرنگار هنرآنلاین درباره فراهم بودن زیرساخت‌ها برای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان عنوان کرد: روندی که در سال‌های گذشته در حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور ما پیش گرفته شده است، بر این اساس است که این حوزه نیازمند زیرساخت‌های خاص خودش است. زیرساخت‌ها در بخش خصوصی فراهم شده‌اند، این جشنواره با همراهی پلتفرم‌ها درحال برگزاری است. جلساتی در وزارت ارتباطات داشتیم و کمک‌هایی از دکتر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات گرفته‌ایم، شرایط مناسب است و امیدوارم خانواده‌ها و بچه‌ها در طی ۶ روز بتوانند آثار و بخش‌های جنبی جشنواره را دنبال کنند.

امسال صرفه‌جویی‌‌های لازم انجام شده است

دبیر جشنواره کودک در پاسخ به سوال محمد امامی از سایت والی اصفهان در خصوص هزینه‌های جشنواره گفت : سازمان سینمایی و جشنواره‌های سینمایی درباره تمام برنامه‌های حمایتی خود و هزینه‌ها را شفاف‌سازی کرده‌اند که قابل دسترسی است. امیدواریم این اقدام که سازمان سینمایی و موسسات تابع آن انجام داده‌اند، تبدیل به فرهنگی فراگیر شود. امسال به رغم افزایش هزینه‌های ارزی و ریالی صرفه‌جویی‌‌های لازم انجام شده است. قطعا معرفی کردن یک رویداد آنلاین نیاز به محتواسازی تصویری و کارهای جدید دارد و به همین خاطر، همکاران ما در دبیرخانه هرروز به‌دنبال سوژه‌های جدید هستند.

بزرگداشت دو چهره پرافتخار سینمای کودک و نوجوان

تابش در پاسخ به سوال رضا پورزارعی از روزنامه هنرمند درباره این که امسال از چه هنرمندانی تقدیر خواهد شد، عنوان کرد: سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان امسال مفتخر است که از دو چهره پیشکسوت و نام آشنای سینمای کودک و نوجوان تقدیر کند. امسال بزرگداشت استاد ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی را در دستور کار داریم.

او ادامه داد: همزمان با بزرگداشت این دو استاد، بسته آثار این فیلمسازان را هم رونمایی می‌کنیم.

دیپلماسی شهری در دل جشنواره محقق شده است

در ادامه این نشست علیرضا تابش در پاسخ به سوال عاطفه علیان از خبرگزاری مهر و روزنامه همشهری اصفهان مبنی بر اینکه حضور داوران و مهمانان خارجی تا چه میزان در شناساندن ایران به جهان موثر بوده است، تصریح کرد: برگزاری جشنواره در شهرهای مهم تاریخی و فرهنگی هر کشور به توسعه دیپلماسی آن کشور کمک می‌کند. سینما جایگاه خاصی در کشور ما دارد و همواره سینمای کودک و نوجوان محل توجه منتقدین، رسانه‌ها و هنرمندان جهان بوده است. وی افزود: هنرمندانی که تحت عنوان داور یا صاحبان آثار در سال‌های گذشته در اصفهان حضور داشتند با ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی این شهر آشنا شدند. عملا دیپلماسی شهری در دل جشنواره محقق شده است.

مشارکت پلتفرم‌ها در برپایی جشنواره

دبیر جشنواره سی و سوم در پاسخ به سوال علی نعیمی از خبرگزاری ایلنا درباره مشارکت پلتفرم‌ها به‌صورت اسپانسر توضیح داد: در مذاکراتی که با پلتفرم‌ها داشتیم در زمینه‌های فنی و محتوایی همکاری‌هایی داشتیم، همچنین در پرداخت بخشی از هزینه‌های جشنواره مشارکت داشته‌اند.

سهم کودکان از اکران هرسال سینما

علیرضا تابش در ادامه نشست خبری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، در پاسخ به سوال علی رستگار از روزنامه جام‌جم درباره سهم کودکان از اکران هرسال سینما عنوان کرد: از آغاز سال جاری و جدی‌تر شدن شیوع کرونا با همفکری شورای تخصصی سینمای کودک و نوجوان فهرستی از فیلم‌های محبوب کودکان و نوجوانان تهیه شد که تعدادی از آن در پلتفرم‌ها عرضه شدند و مالکیت تعدادی از فیلم‌هایی را که اکران نشده‌اند، مشخص کرده‌ایم که تعدادی متعلق به کانون پرورش فکری کودکان است. من از آنها خواهش می‌کنم فیلم‌های جذاب و خاطره‌انگیز سینمای ایران را که متعلق به کانون است، در پلتفرم تخصصی خود بارگذاری کنند. بخش دیگر آثار، مربوط به حوزه هنری است که با آنها هم تماس گرفتیم و ترغیب‌شان کردیم تا فیلم‌های خود را در پلتفرم‌ها عرضه کنند. بنیاد سینمایی فارابی هم تعدادی از فیلم‌های کودک و نوجوان را که در مالکیتش بوده، در پلتفرم‌ها عرضه کرده است. به‌علاوه در مدت ۶ روز جشنواره نیز دو بخش ویژه رایگان داریم؛ بخش جشنواره جشنواره‌ها که شامل برگزیدگان سال‌های گذشته جشنواره می‌شود و دیگری مربوط به فیلم‌های جذاب، موزیکال و خاطره‌انگیز سال‌های گذشته کودک و نوجوان است که در بخش جداگانه‌ای قابل دسترسی است.

چالش اصلی ما ایجاد تغییر در چهارچوب‌های فکری بود

علی نعمانی از خبرگزاری ایرنا (اصفهان) سوالی مبنی بر چالش‌های پیش‌روی جشنواره به‌صورت آنلاین مطرح کرد و علیرضا تابش توضیح داد: چالش اصلی ما ایجاد تغییر در چهارچوب‌های فکری بود، به‌صورت سنتی به برگزاری نوعی از جشنواره عادت کرده‌ایم که آداب و مقررات خاص خودش را دارد. در دوران کرونا اولین دستورالعمل این است که آدم‌ها دور هم جمع نشوند و ما بر این اساس ، مجبور به برگزاری آنلاین جشنواره شدیم. امیدوارم تجاربی که ما کسب کرده‌ایم مسیر راه را برای جشنواره‌های آتی روشن کند.

فیلم دیدن در فضای آنلاین، نیازمند تولید محتوای بومی است

در ادامه این نشست محمدصابری از خبرگزاری مهر پرسید: فرهنگسازی تماشای فیلم‌های کودک و نوجوان نیازمند چه اقداماتی است؟ دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پاسخ گفت: بخشی از این ارتباط به تولید محتوای بومی برای کودکان و نوجوانان برمی‌گردد. ما در عصر آنالوگ به دنیا آمدیم و کودکان امروزی در عصر دیجیتال دسترسی راحت‌تری به آثار فرهنگی هنری روز دنیا دارند. توصیه می‌شود که بزرگترها خود را با حال و هوای بچه‌ها تطبیق دهند زیرا تسلط آنها به فضای دیجیتال بیشتر است. فیلم دیدن در فضای آنلاین، نیازمند تولید محتوای بومی است. او ادامه داد: ذائقه کودک و نوجوان باید مورد توجه فیلمسازان کودک قرار گیرد، سینماگران باید مطابق ذائقه نسل نو تولید محتوا کنند، مهمترین مسئله بومی کردن حق مولف و مبارزه با قاچاق آثار است. مخاطبین از کودکی با این موضوع آشنا شوند، جشنواره سی‌وسوم فرهنگ‌سازی برای احترام به حقوق صاحبان آثار را در پیش گرفته است.

پیوند ریشه‌دار جشنواره فیلم کودک با دفاع مقدس

تابش در پاسخ به سوال ولی منصوریان از خبرگزاری دفاع مقدس درباره تمهیدات جشنواره برای توجه آثار دفاع مقدس و بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی و علت تولید نشدن فیلمی درباره این شهید بزرگوار، توضیح داد: پیوند جشنواره فیلم کودک با دفاع مقدس ریشه دارد و جشنواره فیلم کودک و نوجوان هرساله جایزه ویژه‌ای را به نام شهید بهنام محمدی برای فیلم‌های برگزیده حوزه دفاع مقدس در نظر می‌گیرد. درخصوص تولید فیلم درباره شخصیت شهید قاسم سلیمانی جامعه هنری و سینمایی باید با بنیاد شهیدقاسم سلیمانی تعامل و همکاری داشته باشند چرا که این بنیاد برنامه‌ریزی‌هایی برای تولید آثار دارد. باید تلاش شود تا بادغدغه، آثاری در خور شخصیت ایشان ساخته شود.

عمده آثار جشنواره در بخش بلند سینمایی از تولیدات بخش خصوصی هستند

حامد مظفری از سینماروزان سوالی مبنی بر اینکه چند درصد از آثار جشنواره ارگانی و چند درصد از آن‌ها غیر ارگانی تولید شده‌اند، پرسید که دبیر جشنواره سی و سوم در پاسخ گفت: از ۱۱ فیلم بلندی که در خانه جشنواره به نمایش گذاشته می‌شوند، ۳ فیلم با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است و ۸ فیلم دیگر با مشارکت بخش خصوصی تولید شده‌اند. ضمن اینکه اگر حمایت نهادهای فرهنگی و هنری از سینمای کودک و نوجوان درست باشد، بیشتر به چشم مخاطب می‌آید. نهادهایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری، شهرداری‌ها و... هرسال موظفند که به توسعه سینمای کودک و نوجوان و تولید آثار کمک کنند. باید بگویم عمده آثار این دوره از جشنواره در بخش بلند سینمایی از تولیدات بخش خصوصی هستند.

توجه به اقتباس، یکی از راهکارهای ارتقای سینمای کودک و نوجوان

منوچهر دین‌پرست خبرنگار روزنامه اطلاعات در بخش دیگری از نشست درباره راهکارهای فراهم شدن بستری برای تولید آثار اقتباسی پرسید و تابش توضیح داد: بخش مهمی از فیلم‌های جذاب دنیا براساس اقتباس تولید می‌شوند. امسال بنیاد سینمایی فارابی ۵ رمان را در طرح حمایت از آثار اقتباسی که توسط تهیه‌کنندگان معرفی شده بودند، برگزید که در ادامه این آثار وارد مرحله تولید خواهند شد و تعدادی از آنها در سینمای کودک و نوجوان جای می‌گیرند. در سایتی هم که تحت عنوان «سینما قصه» توسط بنیاد سینمایی فارابی راه‌اندازی شده است مجموعه‌ای از آثار ادبی کودکان و نوجوانان بارگذاری شده است. ما معتقدیم یکی از راهکارهای ارتقای سینمای کودک و نوجوان، توجه به اقتباس است.

برپایی آنلاین کارگاه‌های آموزشی جشنواره

نرگس ذکایی از خبرگزاری پانا در بخش دیگری از نشست درباره چگونگی استقبال از کارگاه‌های آموزشی پرسید و دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان پاسخ داد: بخشی از جشنواره امسال برگزاری کارگاه‌هایی با حضور اساتید بین‌المللی است که استقبال خوبی از آن‌ها صورت گرفته است. در این دوره چهار پنل تولید مشترک داریم که به صورت آنلاین برگزار می‌شوند. کشورهای ارمنستان، پاکستان، هند و صربستان کارگاه‌های آموزشی را با حضور فعالان سینما برگزار می‌کنند. امیدواریم جامعه دانشجویی و افراد علاقه‌مند در این بخش فعالیت داشته باشند.

پوشش بخشی از مناطق محروم اصفهان با تماشاخانه سیار

در بخش دیگری از این نشست علیرضا تابش در پاسخ به سوال کیمیا صادقی از خبرگزاری برنا (اصفهان) درباره وضعیت سینماسیار در این دوره جشنواره توضیح داد: امسال با وجود شرایط کرونایی، شکل برپایی این بخش مثل گذشته نیست اما مانند سال گذشته تماشاخانه سیار کانون، بخشی از مناطق محروم اصفهان را پوشش می‌دهد.

تلاش‌کرده‌ایم چالش‌های تولید را با تولیدکنندگان آثار مطرح کنیم

مهدی احمدی از روزنامه هنرمند درباره اینکه چه تمهیداتی برای به روز شدن فیلمنامه‌ها و کاربردی‌تر شدن فیلم‌ها وجود دارد پرسید که تابش توضیح داد: موضوع ذائقه مخاطب امروزی باتوجه به تاثیری که فضای مجازی بر ذهن او دارد، جزو چالش‌های جدی تولیدکنندگان آثار است. تلاش ما این بوده که این چالش‌ها را با تولیدکنندگان آثار مطرح کنیم.

او با اشاره به ضرورت مشارکت پیشکسوتان سینما و فعالیت آنها در این دوره جشنواره اظهار داشت: امسال پیشکسوتان عرصه سینما علاوه بر مشارکت در داوری و ساخت فیلم، تحت عنوان منتور در المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران حضور فعالانه‌ای دارند.

امیدوارم جشنواره امسال پاسخی به نگرانی خانواده‌ها باشد

در این نشست رضا منتظری از سینماپرس پرسید: امروز همه از مرگ سینمای کودک و نوجوان حرف می‌زنند. لزوم برگزاری فیزیکی جشنواره کودک در شرایطی که اثرگذاری گذشته را ندارد چیست و چرا بودجه‌ها صرف تولید نمی‌شود؟ تابش در پاسخ گفت: تعداد آثار زیادی در حوزه کودک و نوجوان به جشنواره رسیده است. کسانی که آثار را ارسال کردند و مخاطبان، منتظر دیده شدن آثار هستند. جشنواره محل دیده شدن آثار است. بدیهی است که ما تلاش کنیم جشنواره در شرایطی که معلوم نیست کرونا چه زمانی به پایان برسد برگزار شود. احوالات و زیست مردم در همه موارد دچار تغییر شده است و جامعه هنری باید این تغییر را درک کند. ما نقایص و مشکلات احتمالی را می‌پذیریم چون شرایط کرونا پیش بینی‌ناپذیر است. من می‌توانم راجع به معادلات آن بحث و گفتگو کنم. بچه‌ها ۶ روز فرصت را دارند که با مراجعه به پلتفرم‌ها بخشی از نگرانی‌های خود را کنار بگذارند و فضای جدیدی را تجربه کنند. ما بزرگترها نمی‌توانیم حال و هوای کودکان را که نسل آشنا و فضای مجازی هستند درک کنیم. انتقاد منتقدین نسبت به تولیدات کودک قابل بحث است و امیدوارم جشنواره امسال پاسخی به نگرانی خانواده‌ها باشد و بچه‌ها در فضای آرام و در شادترین حال، تازه‌های سینمای ایران و جهان را ببینند و رای و نظر خود را به آثار بدهند.

اهمیت نقش خانواده در تربیت نگاه هنری فرزندان

دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پاسخ به سوال حسام آبنوس از ایسکانیوز درباره برنامه جشنواره برای جذب خانواده‌ها به سینمای کودک گفت: برنامه نهاد جشنواره این است که فضای سرگرم‌کننده‌تری برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها ایجاد کند، حسن برگزاری جشنواره این است که خانواده‌ها را در فعالیت‌های فرهنگی و هنری مشارکت می‌دهد.

وی ادامه داد: نقش خانواده در تربیت نگاه هنری فرزندان بسیار حائز اهمیت است، از خانواده‌ها خواهش می‌کنیم که مراقبت بیشتری از سلایق و نگاه هنری کودکان و نوجوانان داشته باشند.

امیدوارم تلاش‌های ما به تسهیل‌گری برای رونق فرهنگی منتهی شود

جواد محرمی از روزنامه جوان از دبیر جشنواره پرسید که به عملکرد خود چه نمره‌ای می‌دهید و او عنوان کرد: تلاش کردم که افکار و نظرات مختلفی که درباره سینما وجود دارد را بشنوم، امیدوارم تلاش‌های ما منتهی به تسهیل‌گری برای رونق فرهنگی و دیده شدن هرچه بیشتر آثار در فضای بین‌المللی شده باشد. اینکه من چه نمره‌ای می‌گیرم، در پایان جشنواره باقی همکاران و اصحاب رسانه باید درباره آن نظر بدهند.

تداوم پنل‌های مشترک با کشورها

تابش در پاسخ به سیدمحمد عبدالهی خبرنگار برنا اصفهان در ارتباط با ثمرات تعاملات صورت گرفته در جشنواره دوره گذشته با کشورهای روسیه، پاکستان، عراق و لهستان در زمینه تولید فیلم کودک، توضیح داد: به لحاظ رفت و آمد و تولیدات مشترک چنین اتفاقی نیفتاده است، اما همچون سال‌های گذشته پنل‌های مشترکی را با این کشورها خواهیم داشت.

حضور ۱۴ داور خارجی و نمایش ۳۱ فیلم از کشورهای مختلف

در ادامه این نشست فاطمه کاویانی از سایت خبری تابناک اصفهان سوالی در زمینه ایندکه آیا وجوه بین‌المللی جزو اولویت‌های جشنواره است؟ پرسید که دبیر جشنواره پاسخ داد: امسال مهمان بین‌المللی نخواهیم داشت، اما این دوره جشنواره را در چند بخش، ۱۴ داور بین‌المللی از کشورهای مختلف به‌صورت آنلاین داوری خواهند کرد. همچنین پنل‌‌های تولید مشترک را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کنیم و در بخش رقابتی ۳۱ فیلم از کشورهای مختلف حضور خواهند داشت.

ایده‌های برگزیده دوره‌های گذشته المپیاد مورد حمایت قرار گرفته است

علیرضا تابش در ادامه در پاسخ به تینا میرکریمی از رادیو ایران در زمینه خروجی المپیاد فیلمسازی نوجوانان طی این سال‌ها پرسید، اظهار داشت: حرکت نوینی که با المپیاد در این سال‌ها آغاز شده، در آینده نتایج خود را بروز خواهد داد. امسال چهارمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان برگزار می‌شود، بخشی از نوجوانانی که در سال‌های گذشته حضور داشتند، علاقه خود را جدی‌تر گرفتند و امروز عضو انجمن سینمای جوانان هستند. همچنین ایده‌های برگزیده دوره‌های گذشته مورد حمایت قرار گرفته و تبدیل به فیلم شده است.

فلسفه وجودی جشنواره

مجتبی احمدی از خبرگزاری برنا پرسید «چرا تولیدات حوزه سینمای کودک نمی‌تواند مخاطبانش را درگیر کند و ما برای چنین تولیداتی جشنواره برگزار می‌کنیم، تابش در پاسخ به این جمله بسنده کرد که فلسفه وجودی جشنواره فیلم کودک چنین نگاهی ندارد.

ما تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم

علیرضا تابش در پایان در پاسخ به پرسش غزل نهانی از رادیو درباره احتمال برگزار نشدن بخش فیزیکی جشنواره با افزایش آمار شیوع بیماری کرونا، گفت: ما تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. اگر شرایط مساعد بود، بخش فیزیکی جشنواره با رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری‌های اجتماعی با حضور تعداد محدودی از افراد در خانه جشنواره در تهران و اصفهان برگزار خواهد شد.

توجه به بعد سرگرم‌سازی در جشنواره فیلم کودک

تابش در ادامه در پاسخ به پرسش داود کنشلو از خبرگزاری ایکنا درباره توجه به ابعاد آموزشی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار داشت: باید به تعریف جشنواره‌ها دقت کنیم. جشنواره فیلم رشد به بخش فیلم‌های آموزشی اختصاص دارد و جشنواره فیلم کودک، جشنواره تخصصی سینمای ایران در حوزه کودک و نوجوان است که بیشتر به بعد سرگرم‌سازی مخاطبانش توجه می‌کند.

برپایی جشنواره در تعامل با سامانه‌ها و بر اساس مقررات

مصطفی قاسمیان از خبرگزاری صبا پرسید: آیا فیلم‌هایی که قرار است در جشنواره به شکل آنلاین پخش شوند، توسط ساترا بازبینی شده‌اند؟ تابش در پاسخ گفت: جشنواره بر اساس مجوزهای سازمان سینمایی و در تعامل با سامانه‌ها و بر اساس مقررات حاکم بر آنها برپا می‌شود و امیدوارم برپایی آنلاین این جشنواره، الگویی برای سایر جشنواره‌ها باشد.

ثبات در آموزش و پرورش به جشنواره کمک می‌کند

ایزد مهر آفرین از پایگاه صبح سینما پرسید که چرا متولیان سینما وارد تعامل با آموزش و پرورش نمی‌شوند و دبیر جشنواره در این خصوص پاسخ داد: بخشی از تعامل با آموزش و پرورش بستگی به تغییر مدیریت و عدم ثبات مدیران در این وزارت‌خانه دارد. در این چند سال گذشته چندین وزیر تغییر کرده است. به طبع مدیران هم تغییر کردند. ما پیام‌های شفافی به مدیران ارسال کردیم و تعاملی دائمی با آنها داریم. همکاران من در جشنواره رشد هم با ما همکاری دارند. این اراده در بنیاد سینمایی فارابی بوده و باید توسط آموزش و پرورش جدی گرفته شود.

جشنواره، ویترین نمایش آثار

احسان هوشیارگر از سینماآنلاین درباره این موضوع پرسید که تولید فیلم کودک و برپایی جشنواره، کدام اولویت بیشتری دارد. دبیر جشنواره در پاسخ گفت:  تولیدات سینمایی در همه جهان، ابتدا در جشنواره‌ها دیده می‌شوند و این موضوعی نیست که ما بگوییم کدام یک بر دیگری ترجیح دارد.

فیلم برای مخاطب نوجوان داریم

دبیر جشنواره در پاسخ به پرسش نژلا پیکانیان از همشهری ۲۴ درباره وجود داشتن فیلم درباره مخاطب نوجوان دراین دوره جشنواره، گفت: امسال هم فیلم درباره نوجوانان در جشنواره شرکت کرده است.

این مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، برگزار و در خلال آن از پوستر بخش‌های مختلف جشنواره رونمایی شد.



١٦:٠٠ - سه شنبه ٢٢ مهر ١٣٩٩    /    شماره : ٨٦٨٩٩    /    تعداد نمایش : ٢٤٦







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است