سینمای نو > سرویس موسیقی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از روابط عمومی آلبوم موسیقی "سپردمت به جادهها" ، مسعود پیروی آهنگساز اثر درباره روند شکلگیری این آلبوم گفت: این مجموعه به غیر از یک قطعه به صورت ملودی مستقل خلق شده و بر روی این ملودی ها ؛شعرها سروده شدهاند در واقع هویت مستقل ملودی ؛بارزترین ویژگی این اثر است چرا که ملودیها درگیر کلام نبودند و آزادانه خلق شدند.
وی ادامه داد: بهترین حالتی که یک قطعه با کلام خلق میشود تعامل آهنگساز با شاعر است که در مراوده با هم ؛ ملودی و شعر می توانند به یک تعامل دوجانبه برسند نه ملودی به طور مطلق روی شعر حاکم باشد نه شعر به صورت مطلق بر موسیقی حاکم باشد .
این آهنگساز با اشاره به تفاوت ساختاری و کیفیت آثار ملودی محور و شعر محور با یکدیگر بیان داشت: من تفکیکی بین موسیقی ها قائل نیستم اما از آنجایی که امروزه دایره واژگان تغییر کرده و اشعارمان دارای کلمات و لغات جدیدی شدند شاید اگر ملودی بر اساس شعر خلق شود بار معنایی کمتری برای آهنگساز داشته باشند تا زمانی که ملودی مستقل نوشته و سپس بر رویش شعر سروده میشود.
وی با اشاره به روند ضبط این آلبوم ادامه داد: ضبط بخش ارکستر و سازهای این اثر سه سال پیش و ضبط صدای آقای عقیلی تقریبا یک سال و نیم گذشته صورت گرفته و با توجه به مسائل و مشکلات کنونی، انتشار آن به تعویق افتاد تا به امروز که در مرحله انتشار اثر هستیم.
این آهنگساز با بیان اینکه آلبوم "سپردمت به جادهها" دراماتیک است، بیان داشت: این اثر در عین عاشقانه بودن ، درام است که فضای خیلی شاد و روشنی ندارد. درواقع این اثر یک جریان و یک روایت زندگی است و تا حدی سعی کردم لحظه هایی از روز و ماه و سال هر کدام از ما در آن تداعی شود.
پیروی در خصوص حضور سالار عقیلی در این آلبوم گفت: آشنایی من با سالار عقیلی به زمان ارکستر ملی به رهبری استاد فخرالدینی برمیگردد. طی گفتگویی که با ایشان داشتیم کارها رو پسندیدند و این همکاری شکل گرفت.
این مدرس دانشگاه با اشاره به ترکیب سازی این اثر اظهار داشت: ملودی کاملا هویت ایرانی دارد و ترکیب و سازبندی آن شبیه «ورد موزیک» است .اما به دلیل دغدغههای اجرا و ارتباط بیشتر با نسل جوان از ارکستر بزرگ اجتناب کردیم هرچند که چهار قطعه این اثر برای ارکستر بزرگ تنظیم شده بود و حتی تعدادی از آنها نیز با ارکستر بزرگ ضبط شده بود اما با توجه به موارد گفته شده؛ ترکیب متفاوتتری را در نظر گرفتیم و کارها با کمی تفاوت در هارمونی و ارکستراسیون با همراهی بهنام ابوالقاسم تنظیم دوباره شدند و تا حدی شکل مدرن تری به خود گرفتند.
پیروی در خاتمه خاطر نشان کرد: آلبوم موسیقی "سپردمت به جادهها" هم قابلیت اجرای صحنهای با ارکستر بزرگ و هم ارکستر مجلسی را دارد. در واقع ملودی ها به گونهای هستند که هم میتوان عینا بر اساس ترکیب سازی آلبوم اجرا شوند و هم در قالب ارکستر.
آلبوم موسیقی "سپردمت به جادهها" شامل قطعاتی چون آفتاب میشود با شعری از فروغ فرحزاد، آغوش با شعری از اکبر آزاد، حسرت پرواز با شعری از سایه،اشک پروانهها و سپردمت به جادهها با شعری از احسان افشاری، بی تو ماندم با شعری از علیرضا کلیایی،رفتی ولی کجا با شعری از اطهری کرمانی و شیدا با شعری از اسماعیل امینی است که نوازندگانی چون میثم مروستی و پدرام فریوسفی: ویولن و ویولا، آتنا اشتیاقی: ویولنسل، رضا فرهادی:کنترباس، سایوری شفیعی: کلارینت، بهنام ابوالقاسم: پیانو و آکاردئون،بهتاش ابوالقاسم و رضا فرهادی: درامز، میثم مروستی: شورانگیز،علیرضا دریایی: کمانچه و فریدون بهرامی:سازهای الکترونیک به اجرا پرداختهاند.
ضبط و میکس ومستر این آلبوم در استودیو کرگدن صورت گرفته و از سوی انتشارات جوان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.