پنج شنبه ٠٦ ارديبهشت ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

با آثار معصومه مهتدی ؛

نمایشگاه "مسخ " در گالری باوان برپا شد

سینمای نو > سرویس هنرهای تجسمی       

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از روابط عمومی نمایشگاه "مسخ" ؛ معصومه مهتدی درباره عنوان نمایشگاه مسخ گفت: واژه مسخ ، خود مسخ گشته و پیش از آن که معنای آن به ذهن برسد یادآورکتاب کافکا است، همچنین مسخ یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در عصر مدرن برای نشان دادن هویت تکه پاره انسان ها مورد توجه نویسندگان قرار گرفته است.

به گفته این هنرمند؛ شخصیت اصلی این داستان ها دچار مسخ جسمی یا روحی می شود تا معنا و محتوای مورد نظر نویسنده را به مخاطب منتقل کند؛ اما از آنجا که فکر می کنم محتوا در ذهن مخاطب تغییرشکل می دهد و هرگز نویسنده مخاطبی مانند خودش برای فهم اثرش پیدا نمی کند، داستان ها را از منظر خود دوباره ارائه کرده‌ام.

او افزود: دراین نمایشگاه تلاش کرده ام مفهوم مسخ را به شکل های مختلف نمایش بدهم پنج کتاب گاو ، کرگدن ، دل سگ ، کوری و زمانی که یک اثر هنری بودم را دستمایه خلق آثارم قرار دادم.

کتاب هایی که با تا زدن خلق شده اند؛ در واقع کتاب هایی هستند که به زبان غیر قراردادی اوریگامی نوشته شده اند و قابل خوانش نیستند و تغییر فرم را از شکلی به شکل دیگر را نمایش می دهند. در برخی از آنها زیرنویس هایی وجود دارد که در واقع بخش هایی از کتاب اصلی به انتخاب من هستند، به عنوان خواننده گویی متن جدیدی را به وجود آورده ام.

مهتدی درباره شیوه کارش برای خلق آرتیست بوک هایی که با تا زدن شکل گرفته اند، گفت: ابتدا کتاب ها توسط صحاف در قطع و رنگ مورد نظر من ساخته می شوند. سپس مرحله به مرحله اوریگامی ها را می سازم و عکاسی می کنم. خط تا را نگه می دارم و فضاهای اطراف را برش می دهم. در نتیجه ، کارم یک حجم تو خالی برش خورده می شود. نه یک حجم سه بعدی قابل لمس.

این هنرمند مفهوم گرا همچنین درباره کتاب های بافتنی گفت: در کتاب های بافتنی، از یک کتاب جملات آن را نگاه داشتم و خطوط سفید ما بین جملات را از کتاب بیرون کشیدم در کتاب دیگر دقیقا برعکس کار کردم؛ یعنی جملات را بیرون کشیدم و خطوط سفید را نگاه داشتم، بعد شروع به بافتن دو کتاب در دل هم کردم. در این مجموعه فرم داخلی صفحه ها برایم مهم بود و نمی خواستم شیوه بافتن کتاب ها به گونه ای باشد که دو صفحه شبیه به هم شوند در هر صفحه می خواستم به فرم جدیدی برسم.

او ادامه داد: در این مجموعه محتوا پیوسته به فرم نزدیک و نزدیکتر می شود، تا جایی که همان اندک کلمات قابل خوانش در کتاب ها حذف و فرم آنها به صورت نقشه فرش بر روی کاغذ مخصوص این کار طراحی می شوند. و با تغییر زمینه محتوا مسخ می شود. در اثر تعاملی در آغاز کلمه بود، نقشه یکی از صفحه های کتاب بافته شده را در قالب فرش بافتم و در بخش دیگر ، تمام صفحات یکی از کتابهای اوریگامی را با فلز ساختم و در بالای آن نصب کردم در واقع دو کتاب با هم در یک اثر به شیوه ای جدید و مسخ شده حضور دارند.(کتاب بافته شده کوری و کتاب اوریگامی گاو در حجمی سه بعدی.)  این اثر تعاملی در واقع به این موضوع اشاره دارد که شروع آفرینش به کلمات ربط دارد و با این که به نوعی از کتاب خارج شده ایم، اما بازهم با کلمات به داخل کتاب فرا خوانده شده ایم. این ایستالیش به نوعی مخاطب را به درون جهان کتاب فرا می خواند.

"زروان روحبخشان" منتقد هنرهای تجسمی درباره نمایشگاه مسخ گفت: نمایشگاه مسخ یکی از بهترین نمایشگاه هایی است که در یک سال اخیر دیدم و با توجه به علاقه ام به آرتیست بوک خیلی به سلیقه من نزدیک بود.

او افزود: در سال های اخیر درنمایشگاه هایی که برپا می شود ؛ آرتیست بوک متعددی به نمایش درآمده ، اما تا به امروز با نمایشگاهی انفرادی که این قدر از مدیوم کتاب استفاده کرده باشد، روبرو نشده بودم.

این منتقد هنرهای تجسمی ادامه داد: در نمایشگاه مسخ؛ هنرمند ربط جالبی میان رج زدن خطوط و سطور کتاب ها با شکل گیری تار و پود فرش پیدا کرده بود و در نهایت نقشه برخی از صفحات بافته شده کتاب ها را در قالب نقشه فرش نیز ارائه داده بود.

او افزود : کلمه ها در کتاب ها، تلاش می کنند تا مفهومی که مدنظر نویسنده است را بیان کنند، اما دراین مجموعه همه چیز کمک کرده بود تا مخاطب از دریافت معنای کتاب ها دور شود و در نقشه فرش ها، دریافت معنای واقعی کتاب برای مخاطب غیرممکن شده بود. تنها هنرمند با ارجاعی که پایین کار مثلا به صفحه 11 کتاب کوری داده است، به من مخاطب یادآور می شد؛ این اثر نقشه صفحه فلان کتاب است و من را ترغیب می کرد، بروم آن کتاب بافته شده را ورق بزنم و صفحه مدنظر را ببینم.

روحبخشان ادامه داد:یکی از اتفاق های خوب این نمایشگاه؛ کتاب های بافته شده دو زبانه است. ترجمه فارسی کتاب در متن اصلی کتاب بافته شده اند و دریافت معنای واقعی صفحات کتاب را غیرممکن کرده است.در این نمایشگاه هنرمند، مخاطب را به شکل های مختلف مسخ روبرو کرده و ارجاعات جالبی نیز داده است.

روحبخشان گفت: این نمایشگاه من را به یاد هنر قطاعی و فرش انداخت: کتاب های که با تا زدن خلق شده اند؛ از یک طرف برای من تداعی گر هنر اوریگامی و از سوی دیگر یادآور هنر قطاعی بودند.در اوریگامی وقتی کاغذی تا می خورد در نهایت به یک فرم هندسی می رسد؛ اما در هنر قطاعی طرح ها از کاغذ اصلی برش می خورند و کاغذ برش خورده باقی می ماند؛ اتفاقی که در بخشی از آثار این نمایشگاه شاهد آن هستیم.

او درباره اینستالیشن در آغاز کلمه بود گفت: به نظرم این اثر کار بسیار جالبی بود و توانمندی این هنرمند را برای بیان ایده هایش نشان می داد. اما به نظرم اگر در بالای اثر یک آیینه کار گذاری می شد، مخاطب بهترمی توانست با برش های فلز روبرو شود.

او درباره چیدمان زمانی که یک اثر هنری بودم، گفت: اتفاق خوشایندی که در این اثر می افتد این است که مخاطب به شکل ملموس جزیی از اثر می شود؛ زمانی که می خواهد سطرهای متن های این کتاب را که بر روی دیوار نقش بسته اند بخواند، سایه خودش مانعی برسر دریافت معنا می شود و به شکل دیگری دوباره مسخ در این مجموعه اتفاق می افتد.

او در پایان سخنانش گفت: یکی از مواردی که برای من یک نمایشگاه را جذاب می کند، تلاش هنرمند برای بیان ایده هایش است. دراین نمایشگاه با هنرمندی خستگی ناپذیرروبرو هستیم که ایده های متنوعی دارد و ایده هایش را به شکل ها و فرم های متعالی و متنوعی به نمایش گذاشته است.

کامبیزصبری هم در سخنانی درباره نمایشگاه مسخ گفت:نمایشگاه مسخ یکی از نمایشگاه های پیشرو ایران در سال های اخیر است و از ارزش های بصری بالایی نیز برخوردار است.این نمایشگاه و رویکرد هنرمند برای از استفاده هنر جدید، مخاطب را غافلگیر می کند.

او افزود : مهتدی هنرمند سخت کوش و پر ایده ای است و کار او به این دلیل که برای بیان ایده شخصی اش زحمت زیادی کشیده بسیار ارزشمند است. در سال های اخیر جای آثار بصری که تفکر در خلق و شکل گیری آن ها سهم بیشتری داشته باشد، کمرنگ شده بود.

به گفته صبری؛ دراین نمایشگاه مهتدی به خوانش جدیدی از کتاب هایی که دست مایه کارش کرده رسیده و برای خلق آثارش هندسه به کمک او آمده.منیر فرمانفرما یکی از سرآمدانی است که در آثارش هندسه سهم بسزایی دارد. اگر به آثار هنرمندان مکتب سقاخانه نگاه کنیم در آثار آن ها نیز هندسه سهم بسزایی دارد.

او درباره مجموعه نقشه فرش ها گفت:مهتدی هنرمندی مفهوم گراست و با این که نقشه فرش کشیده، اما به هیچ وجه کار او جنبه صنایع دستی و دکوراتیو پیدا نکرده و در آثارش بیش از هر چیز به دنبال بیان مفاهیم بنیادی بوده است.

به گفته صبری، یکی از درخشان ترین آثار این نمایشگاه اینستالیشن "در آغاز کلمه بود"، است. در این اثر مهتدی تلاش کرده ایده هایش را با هندسه و هنر بافت در فضا گسترش بدهد و به مجسمه سازی نزدیک شده است.

معصومه مهتدی متولد 1362اصفهان و کارشناس نقاشی از دانشگاه آزاد و کارشناس ارشد نقاشی از دانشگاه الزهرا است. او تاکنون آثارش را در بیش از 20 نمایشگاه گروهی در ایران و اروپا به نمایش گذاشته و در جشنواره ها و رویدادهای تجسمی نیز توانسته به موفقیت های متعددی دست یابد. او دارنده طوبای یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در بخش هنرهای جدید است. او همچنین تقدیر شده جشنواره دامون فر، برگزیده دومین جشنواره جایزه ویستا، برگزیده دوم اولین دوره جشنواره تجسمی نفس، برگزیده اول ششمین دوره هنرهای معاصر پرسبوک است.



١٧:٣٠ - يکشنبه ٦ مهر ١٣٩٩    /    شماره : ٨٦٦٢٣    /    تعداد نمایش : ١٥٥٢







گالری ها


فیلم و صدا

سایر رسانه ها

گالری عکس

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است